کد خبر : 69454
تاریخ : 1402/3/3
گروه خبری : استان‌ها

پیش‌بینی برداشت 50 تُن گل‌ محمدی از مزارع اسدآباد

محمدکرم مرادی با بیان اینکه سطح زیر کشت گل محمدی با آموزش‌های ترویجی انجام‌شده و آگاهی‌بخشی به کشاورزان درحال توسعه است، افزود: درحال حاضر در رابطه با کشت گل‌ محمدی 9 بهره‌بردار به‌صورت گسترده در شهرستان فعالیت دارند که با برنامه‌ریزی‌های لازم در زمینه طرح جهش تولید در دیم‌زارها بر آن هستیم تا کشاورزان و بهره‌برداران نسبت به توسعه باغات و گلستان‌های گل‌ محمدی ترغیب شوند و توجه بیشتری به این مهم داشته باشند.
مرادی با بیان اینکه صنایع فرآوری گل محمدی در شهرستان وجود ندارد، تصریح کرد: گل‌ محمدی برداشت‌شده توسط بهره‌برداران به‌صورت سنتی گلاب‌گیری شده و یا به‌صورت خام به عطاری‌های سطح شهر فروخته می‌شود و یا به‌صورت گلبرگ خشک، غنچه خشک، تهیه مربا و سایر مصارف خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه درصورت توسعه گلستان‌های گل‌ محمدی در سال‌های آینده ایجاد صنایع فرآوری گل‌ محمدی در شهرستان ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: به‌طور قطع وجود صنایع تبدیلی گلاب‌گیری و اسانس گل‌ محمدی از نقش مؤثرتری در ارزش‌افزوده دوچندان تولید این محصول برخوردار خواهد بود.
مرادی با اشاره به اینکه گل محمدی یکی از گیاهان کم‌آب طلبی است که کشت آن برای مدیریت مصرف آب توصیه می‌شود، یادآور شد: وجود آفت و بیماری‌های کمتر، قیمت مناسب، هزینه جاری پایین، مقاوم به خشکی و سرمازدگی این گیاه، ازجمله عوامل مؤثر بر رشد و توسعه این محصول محسوب می‌شود.
وی در پایان بیان کرد: توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی ازجمله تهیه اسانس، گلاب‌گیری، مرباسازی و تهیه غنچه خشک ازجمله ضروریات فعالیت‌های جانبی در راستای ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغال‌زایی این محصول است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/69454