کد خبر : 69471
تاریخ : 1402/3/4
گروه خبری : جامعه

فرمانده تیپ 316 زرهی شهید قهرمان:

وحدت، رمز آزادسازی خرمشهر بود

تبلور چابکی تیپ قهرمان با جابه‌جایی 100 دستگاه ادوات سنگین در رزمایش اقتدار 1401 طی 48 ساعت

سرهنگ مهرداد صفری روز گذشته هم‌زمان با سالگرد آزادسازی خرمشهر ضمن حضور در تحریریه روزنامه سپهرغرب، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس به‌ویژه 802 شهید تیپ 316 قهرمان، اظهار کرد: آزادسازی خرمشهر فتح خاک نبود، فتح ارزش‌های اسلامی بود که امام راحل (ره) فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد و باید ساعت‌ها فرصت گذاشت و رازهای این حقیقت را تبیین کرد.
وی در ادامه با اشاره به تاریخچه‌ای از تشکیل تیپ 316 قهرمان، افزود: تیپ سه لشگر 16 سال 42 از کرمانشاه جدا شد و در همدان استقرار پیدا کرد؛ در ادامه تیپ تکامل پیدا کرد و به تیپ سه زرهی لشگر 16 تبدیل شد و یکی از تیپ‌هایی است که زیر امر لشگر 16 قزوین قرار گرفت.
فرمانده تیپ 316 زرهی شهیدقهرمان در ادامه با بیان اینکه سال 90 در اجرای طرح ثامن‌الائمه علیه‌السلام که در راستای چابک‌سازی ارتش بود به‌عنوان تیپ 316 مستقل تعیین مأموریت شد، ابراز کرد: این یگان نظامی درحال حاضر تحت عنوان تیپ 316 زرهی مستقل نزاجا با اسم شهید عزیزمان شهیدقهرمان دودانگه انجام وظیفه می‌کند.
سرهنگ صفری در ادامه با بیان اینکه شهید آیت‌الله مدنی این یگان را به‌نام این شهید نام‌گذاری کردند، خاطرنشان کرد: شهیدقهرمان نخستین شهید یگان ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه طی سال‌ها این یگان روند پیشرفت خوب و پُرشتابی داشته است، گفت: از سال 59 فرماندهی این یگان با شهید زنده که برای ما اسطوره هستند، امیر جوادی بوده و بعد از ایشان با امیر رضایی که باز از فرماندهان بزرگ هستند، بوده‌ است.
این مقام ارشد نظامی با بیان اینکه بعد از انقلاب این یگان برای پایان دادن به غائله گنبد اعزام شد و بعد از انجام این مأموریت نیروها بلافاصله راهی کردستان شدند، افزود: شهیدقهرمان هم در یکی از همین عملیات‌ که برای آزادسازی محور سقز به بانه انجام شد، به شهادت نائل شد.
فرمانده تیپ 316 زرهی شهیدقهرمان در ادامه اذعان کرد: بعد از این عملیات یگان اعزام به دزفول شد و عملیات غرورآفرین نصر را در دهم دی‌ماه 59 انجام داد؛ وقتی به تاریخ این عملیات برمی‌گردیم، می‌بینیم رهبر معظم انقلاب در آن زمان می‌فرمایند من لشگر 16 را در کرخه نور شناختم. اصل موضوع درباره همین تیپ 316 قهرمان است که در آنجا حماسه آفریدند.
سرهنگ صفری با بیان اینکه ما در این عملیات بیشتر به دنبال تثبیت دشمن در مواضعش بودیم، افزود: امیر جوادی فرمانده وقت نیز در آن عملیات حضور داشتند و من معتقدم برای معرفی حماسه این عملیات باید برنامه‌های گسترده‌ای برگزار شود.
وی در ادامه به شهدای یگان زرهی در این عملیات اشاره کرد و گفت: بیشتر شهدای کادر زرهی در تانک سوختند، چراکه محل خدمتشان تانک است و بسیار مظلومانه و جانانه دفاع کردند.
این مقام مسئول در ادامه به چابکی این یگان و قدرت مانور بالای آن اشاره کرد و افزود: نقطه عطف تیپ 316 قهرمان، رزمایش اقتدار 1401 بود؛ یکی از یگان‌های عمل‌کننده که در منطقه عمومی اصفهان حضور داشت، این یگان بود که ظرف 48 ساعت تعداد 100 دستگاه انواع ادوات سنگین و حدود 600 نیروی انسانی را جابه‌جا کرد.
وی در ادامه به عملیات‌ و رشادت‌های تیپ سه لشگر 16 زرهی اشاره کرد و گفت: این یگان در 22 عملیات حضور داشت. در ابتدای جنگ بیشتر به دنبال جلوگیری از هجوم دشمن بودیم که عملیات‌ مختلفی در این مرحله انجام شد؛ ازجمله مقاومت 34 روزه خرمشهر یا عملیات نصر، سال دوم سال بیرون راندن دشمن بود و سال سوم به بعد به دنبال تنبیه دشمن بودیم.
فرمانده تیپ 316 زرهی شهیدقهرمان عملیات الی‌بیت‌المقدس را دارای ویژگی‌های خاص دانست و ابراز کرد: ما در ارتش اصول 9 گانه‌ای داریم که امور براساس آن‌ها تدبیر می‌شود؛ یکی از آن‌ها وحدت در فرماندهی بوده که به نظر من مهم‌ترین آن‌ها است و یکی از ویژگی‌های عملیات آزادسازی خرمشهر هم همین وحدت بود.
سرهنگ صفری دراین‌باره افزود: اکنون نیز بیش از هر زمان نیاز به این وحدت در سطوح مختلف جامعه داریم؛ در این عملیات با نقش‌آفرینی شهید سپهبد صیاد شیرازی و سردار رضایی نیروها با وحدت و هماهنگی تمام وارد نبرد شدند و خداوند به این وحدت توجه خاص فرمود و آن فتح‌الفتوح رقم خورد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/69471