کد خبر : 69480
تاریخ : 1402/3/4
گروه خبری : استان‌ها

تولید سالانه 500 هزار تن محصولات باغی در کردستان

توت‌فرنگی برند کردستان است تولید ارقام جدید توت فرنگی در استان

پیمان اسکندری پیش از ظهر امروز در کنفرانس بین‌المللی یافته‌های تحقیقاتی توت‌فرنگی که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و با حضور مهمانانی از اقلیم کردستان عراق در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: توسعه بخش کشاورزی رونق سایر بخش‌ها را در استان ممکن می‌سازد.
وی خاطرنشان کرد: سالانه 65 هزار تن توت‌فرنگی در استان کردستان تولید می‌شود و این استان رتبه نخست را در تولید این محصول با فاصله معناداری نسبت به سایر استان‌ها به خود اختصاص داده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: 17 هزار نفر در سطح استان در زمینه تولید این محصول فعالیت دارند.
اسکندری با اشاره به اینکه ارقام جدید توت‌فرنگی در کیفیت و طعم مطلوب توسط مرکز تحقیقات کشاورزی استان تولید و بزودی معرفی می‌شود، عنوان کرد: محققان مرکز تحقیقات استان با انجام پژوهش‌هایی موفق به معرفی ارقامی از توت‌فرنگی با ماندگاری و طعم مطلوب شده‌اند.
وی تصریح کرد: پرداخت تسهیلات بلاعوض برای نصب سیستم آبیاری نوین، پرداخت یارانه خرید و تولید نشاء و ترویج و آموزش در مزرعه از اقدامات حمایتی سازمان جهاد کشاورزی در راستای کشت توت‌فرنگی است.
به گفته این مقام مسئول، توسعه فضاهای گلخانه‌ای در کشت محصولات کشاورزی به عنوانی یکی از سیاست‌های مهم در سطح کشور و استان دنبال می‌شود که در حال حاضر سهم استان از 25 هزار هکتار گلخانه در سطح کشور 43 هکتار است.
اسکندری اضافه کرد: در راستای جبران عقب‌ماندگی استان در ایجاد فضاهای گلخانه‌، نهضت ساخت گلخانه طی چند سال اخیر راه‌اندازی شده و ظرف دو سال آینده 300 هکتار به میزان سطح گلخانه‌های استان اضافه خواهد شد.
وی به حمایت ویژه از سرمایه‌گذاران در این بخش اشاره کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه کردستان مبنی بر حمایت مالی از پایان‌نامه‌های دانشجویی به‌ویژه با موضوع توت‌فرنگی منعقد شده است.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره توت‌فرنگی در راستای جذب گردشگر از اقصی نقاط کشور به استان گریزی زد و گفت: در همین راستا از امروز تا پنجم خرداد سه رویداد مهم شامل کنفرانس علمی یافته‌های تحقیقاتی، همایش سرمایه‌گذاری و جشنواره توت‌فرنگی در سطح استان برگزار می‌شود.
این مسئول در پایان افزود: سالانه 500 هزار تن محصولات باغی در کردستان تولید می‌شود و خوشبختانه این استان در تولید برخی محصولات مانند توت‌فرنگی به برندی در کشور تبدیل شده است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/69480