کد خبر : 69481
تاریخ : 1402/3/4
گروه خبری : اقتصادی

50 هزار بافنده فرش دستباف در کردستان فعالیت دارند

طه سمیعی با اشاره به اینکه از سال 93 عدم پذیرش بیمه شده جدید داشته‌ایم، اظهار کرد: از مجموع بافندگان استان کردستان، تنها حدود 13 هزار نفر زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند.
وی افزود: در بحث بیمه قالی‌بافی ضروری است که در چهارچوب قانون و عرف اقدام شود تا حق قالی‌بافان واقعی ضایع نشود.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: با توجه به ضرورت و اهمیت بحث راستی‌آزمایی بیمه‌شدگان قالی‌باف بازرسی و نظارت توسط بازرسان صمت و تأمین اجتماعی انجام می‌شود.
سمیعی ادامه داد: سالانه 180 هزار متر مربع فرش در استان بافته می‌شود که این نشانگر ظرفیت بالای استان در زمینه فرشبافی است.
وی با بیان اینکه در سال 1401تا کنون 19 پروانه بهره‌برداری و سه جواز تأسیس فرش دستباف صادر شده است، بیان کرد: در مجموع 185 کارگاه تولید فرش دستباف در استان فعالیت دارند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: همچنین تاکنون 30 هزار عدد کارت قالی‌بافی در استان صادر شده که 13 هزار عدد کارت صادر شده مربوط به 6 ماهه اول سال 1401 است.
سمیعی با اشاره به این مطلب که کردستان داراری دو برند جهانی به نام فرش پولادین بیجار و فرش یک پود سنندج است، اظهار داشت: همچنین در کنار صنعت فرش استان پنج واحد رنگرزی مشغول فعالیت هستند.
وی افزود: در سال گذشته10 نفر در شهر سنندج به بانک‌ها معرفی شدند که 2 میلیارد و 250 میلیون تومان تسهیلات پشتیبان مشاغل خانگی در حوزه فرش استان در مرحله بررسی قرار گرفت.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: نقشه فرش دستباف کردستان در منطقه سنندج بسیار متنوع است و بافندگان در سنندج از طرح‌هایی مانند ترنج، جقه هشت پر، گل وکیلی، گل و بلبل، جقه چهار پر، ماهی درهم و کلاه فرنگی استفاده می‌کنند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/69481