کد خبر : 69839
تاریخ : 1402/3/16
گروه خبری : اقتصادی

استاندار کردستان:

دیپلماسی اقتصادی با اقلیم کردستان می‌تواند مدل موفقی برای تعامل با سایر کشورها باشد

اسماعیل زارعی‌‌کوشا روز شنبه اظهار کرد: در نشست دو روزه استانداران استان‌های مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق و هیئت‌های همراه که اواخر هفته قبل در ارومیه برگزار شد مسایل و مشکلات پیش روی مبادلات بازرگانی و تجاری مطرح و راهکارهای عملی برای توسعه این مبادلات بررسی شد.
وی افزود: حضور احمد وحیدی وزیر کشور و معاونین وزیر امور خارجه در این نشست علاوه بر ارتقای سطح نشست، باعث قوت قلب و جدیت بیشتر هیئت‌های ایرانی و عراقی حاضر بود که برای نخستین بار در این سطح در غرب کشور برگزار می‌شد.
استاندار کردستان با بیان اینکه این نشست نتایج مطلوبی برای استان‌های مرزی در برداشت، گفت: توافق در زمینه حمل یکسره بار تا مقصد، تسهیل در امر مبادلات مرزی، تسهیل در حوزه تجار و بازاریان، حمایت قانونی از کارگران ماهر و جذب توریسم درمانی ازجمله نتایج خوب این نشست دو روزه بود.
زارعی‌کوشا با اشاره به اینکه این کردستان یکی از استان‌های موفق غرب کشور در جذب سرمایه گذار خارجی (به‌ویژه از اقلیم کردستان عراق) است، یادآور شد: هم‌اکنون چندین پروژه اقتصادی توسط سرمایه گذاران خارجی که بیشتر از اقلیم کردستان عراق هستند در شهرهای سنندج و سقز در بخش‌های مختلف صنعتی و گردشگری در دست اجرا است.
وی ادامه داد: به‌تازگی یک سرمایه گذار خارجی فعالیت 200 میلیون دلاری خود را در صنعت فولاد شهر دیواندره آغاز کرده و درخواست یکی از شرکت‌های برند و موفق ساخت لوازم خانگی نیز برای احداث کارخانه در سنندج تأیید شده است.
استاندار کردستان افزود: یکی از گام‌های مهم کردستان در زمینه جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی منطقه ویژه اقتصادی بانه و مریوان است که طرح جامع آن به تأیید نهایی رسیده به‌زودی هیئت مدیره آن معرفی می‌شود.
زارعی‌کوشا تأکید کرد: هم‌اکنون طرح اولیه (پروپزال) بیش از 50 طرح اقتصادی برای منطقه ویژه اقتصادی بانه و مریوان تهیه شده که بیشتر آنان سرمایه گذار اقلیم کردستان عراق هستند.
وی با اشاره به ابتکار دیگر استان کردستان در زمینه جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی گفت: هم اکنون چندین بسته بی‌نام سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی و گردشگری تهیه شده و هر سرمایه‌گذاری که قصد فعالیت اقتصادی در این منطقه را داشته باشد این بسته‌ها در اختیارش قرار داده می‌شود.
نشست استانداران مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق با حضور احمد وحیدی وزیر کشور روز پنجشنبه در ارومیه برگزار شد.
در این آیین علاوه بر وزیر کشور، نصرالله رشنودی سرکنسول ایران در اربیل، محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، برخی از نمایندگان آذربایجان‌غربی در مجلس شورای اسلامی و استانداران آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه از کشورمان و استانداران اربیل، دهوک و سلیمانیه عراق هم حضور دارند.
همچنین در این اجلاس که روز جمعه هم ادامه دارد، هیئت‌های بلندپایه سیاسی و اقتصادی کشورمان و اقلیم کردستان عراق از دو واحد صنعتی و بیمارستان میلاد ارومیه بازدید کردند.
گسترش روابط تجاری و تسهیل در واردات و صادرات کالا و همچنین افزایش مبادلات تجاری، گسترش بازارچه‌های مرزی و تعمیق روابط مختلف ازجمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی از اهداف برگزاری این اجلاس است.
آذربایجان غربی 250 کیلومتر با اقلیم کردستان عراق مرز مشترک دارد و شهرستان‌های اشنویه، پیرانشهر و سردشت، مناطق مرزی این استان با این اقلیم را تشکیل می‌دهند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/69839