کد خبر : 70072
تاریخ : 1402/3/22
گروه خبری : استان‌ها

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند خبر داد:

اختصاص 120 هکتار از اراضی نهاوند به کشت پسته

علی‌مروت امیری اظهار کرد: از اهداف سازمان جهاد کشاورزی استان همدان کشت محصولات کم‌آب‌بر ازجمله پسته و گل‌ محمدی بوده و در این راستا چندسالی است که در کنار کشت محصولات کم‌آب بری مثل کلزا، گشنیز، موسیر و سیر در شهرستان نهاوند، کشت محصول پسته هم رونق گرفته است.
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر 120 هکتار از اراضی شهرستان به کشت پسته اختصاص یافته است، تصریح کرد: کشت محصول پسته نیازمند هوای سرد بالای یک‌هزار و 200 ساعت است و اراضی کشاورزی شهرستان نهاوند نیز به‌خاطر شرایط آب‌وهوایی سرد، مستعد کشت نهال پسته هستند و می‌توانیم بهترین ارقام تجاری پسته را در این شهرستان کشت کنیم.
امیری با بیان اینکه پسته یک محصول تجاری است و ارزآوری خوبی برای کشور دارد، ادامه داد: نهال پسته اکبری به‌خاطر نیاز سرمایی بالایی که دارد، برای نگهداری آن در مناطق دیگر از روغن ولک استفاده می‌شود، اما برای کشت این نهال در شهرستان نیاز به استفاده از این روغن نیست و به‌خوبی در نهاوند پرورش می‌یابد.
رئیس جهاد کشاورزی نهاوند تأکید کرد: پسته کاشته‌شده از نوع بذری است، اما برای بهره‌وری بیشتر نیاز به پیوند با ارقام دیگر ازجمله «اکبری»، «احمدآقایی» و «کله قوچی» است.
به گفته وی جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزانی که در شهرستان اقدام به کشت محصول پسته کنند حداقل هکتاری 30 میلیون تومان به کشاورزان کمک می‌کند تا کشت این محصول رونق بگیرد.
امیری افزود: کاشت محصول پسته راحت است، اما نگهداری و برداشت این محصول کاری تخصصی بوده که از کشاورزان تقاضا داریم برای اینکه متحمل ضرر نشوند، خودسرانه برای کشت این محصول اقدام نکنند.
وی در خاتمه یادآور شد: شهرستان نهاوند 75 هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی و دیم دارد که سالانه افزون‌بر 750 هزار تُن انواع محصولات کشاورزی و باغی از آن‌ برداشت می‌شود.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/70072