کد خبر : 70895
تاریخ : 1402/4/11
گروه خبری : دین و اندیشه

حجت‌الاسلام سعیدی‌آریا:

دست‌وپا زدن دشمن برای اهانت به قرآن از ترس گسترش اسلام است

قرآن مایه هدایت است و با آتش زدن، هدایت از آن جدا نمی‌شود

روز چهارشنبه و هم‌زمان با عید قربان فرد 37 ساله‌ای به‌نام «سلوان مومیکا» که یک مهاجر عراقی– سوئدی است، در میدان «مدبورجارپلاتسن» در مرکز شهر استکهلم و مقابل مسجد اصلی شهر، اقدام به آتش زدن قرآن کریم کرد. براساس اعلام رسانه‌های خبری این شخص که برای کار خود از پلیس مجوز گرفته بود، اقدامش را با حضور حدود 200 نفر در محل ضمن پاره کردن و به آتش کشیدن صفحات قرآن، انجام داد! پلیس سوئد تا پیش از این با درخواست برگزاری تجمع اعتراضی و آتش زدن قرآن مخالفت می‌کرد، اما دو هفته قبل دادگاه حکم پلیس را لغو کرد و گفت قرآن‌سوزی در راستای آزادی ابراز نظر بوده و قانون اساسی سوئد آن را تضمین کرده است!
براساس آمارهای رسمی و پیش‌بینی‌های نزدیک به واقعیت، جمعیت مسلمان در اروپا رشد شتابانی دارد و در میان کشورهای اروپایی، سوئد و فرانسه در رتبه‌های نخست قرار دارند، بنابراین می‌توان گفت که افزایش اقدامات اسلام‌ستیزی با حمایت دولت‌های اروپایی و اهانت به مقدسات دین اسلام، با هدف مقابله با رشد شتابان جمعیت مسلمانان صورت می‌گیرد، البته تجربه نشان داده که این اقدامات نه‌تنها منجر به کاهش گرایش به اسلام نمی‌شود، بلکه مردم را بیش از قبل به اسلام متمایل می‌کند.
حال با ذکر این مقدمه و در پی هتاکی مذکور که تعداد قابل توجهی از کشورها و ملت‌های اسلامی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند و اعتراضات همچنان ادامه دارد، خبرنگار سپهرغرب نیز گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام محمد سعیدی‌آریا، استاد تفسیر قرآن کریم و از کارشناسان برجسته علوم دینی در این خصوص ترتیب داده که در ادامه نتیجه آن را می‌خوانید:
   هتاکی به مقدسات سابقه‌ای دیرینه دارد
حجت‌الاسلام محمد سعیدی‌آریا بیان کرد: هتک حرمت قرآن کریم که قلب همه ما را آزرده کرده است، سابقه دیرینه دارد؛ البته نه‌تنها در مورد قرآن، بلکه نسبت به تمام شعائر دینی. به‌طوری که در زمان حضرت صالح علیه‌السلام ایشان معجزه‌ای داشتند که شترشان از دل کوه بیرون آمد، عده‌ای گفتند باید این شتر را بکشیم، چراکه نگاه کردن به این شتر دین را در دل مردم زنده نگه می‌داشت و وقتی او را می‌دیدند، یاد صداقت حضرت صالح (ع) می‌افتادند و اینکه معجزه‌ای از سوی خدا دارد.
   ناقه صالح پیغمبر و یاد خدا...
وی ادامه داد: بهانه قوم مذکور برای کشتن شتر این بود که آب زیاد می‌خورد و ممکن است آب آن چشمه خشک شود! اما اصل مطلب این بود که وقتی مردم آن شتر را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دیدند، یاد نبوت حضرت صالح علیه‌السلام و توانایی خدای وی می‌افتادند و مسئله دین در قلب آن‌ها تقویت می‌شد.
این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه مسئله مذکور در مورد تمام شعائر دینی وجود دارد، تصریح کرد: اگر توهین به قرآن و وهن نسبت به این کتاب مقدس اتفاق می‌افتد، به این معنا است که می‌خواهند آن را پایین بیاورند و حالت تقدس و احترامش را از بین ببرند؛ کما اینکه بسیاری از اماکن مذهبی ما در کشورهای اسلامی توسط وهابیت تخریب شده و از بین رفته است.
* می‌خواهند قرآن را بی‌حرمت کنند، اما خودشان بی‌اعتبار می‌شوند
حجت‌الاسلام سعیدی‌آریا افزود: هدف چنین اعمال شیطنت‌آمیزی از بین بردن ارزش‌ها است تا درنتیجه تعلق قلبی متدینین و مسلمین نسبت به موارد دارای احترام، از بین برود. در مورد قرآن کریم هم هدف همین است که بگویند این کتاب اصلاً مقدس و قابل احترام نیست؛ به این معنا که مطالب داخل آن احترام ندارد که این رویکرد سنت گذشتگان و شیطنت شیطان است.
وی در ادامه با نگاه به آیه «من‌الجنه‌والناس» و وجود شیطنت‌های مختلف، گفت: شیطنت‌های مختلفی وجود دارد؛ مثلاً برخی‌ها به دنبال جذب کردن فالور و دیده شدن هستند تا یک قداست را بی‌احترام کنند و مورد توجه دیگران قرار بگیرند؛ به‌واقع دست به هر کاری می‌زنند که دیگران را به دنبال خود بکشانند.
این کارشناس دینی تأکید کرد: البته که تقدس قرآن با این اقدامات از بین نمی‌رود؛ در زمان خود پیغمبر اکرم (ص) هم می‌گفتند این آیات را یک انسان به رسول اکرم یاد می‌دهد! در قرآن هم آمده که «لِسَانُ الَّذِی یُلْحِدُونَ إِلَیْهِ أَعْجَمِیٌّ وَهَذَا لِسَانٌ عَرَبِیٌّ مُبِینٌ» یعنی کسی که آیات قرآن را به پیامبر یاد می‌دهد، عجمی است و اصلاً عرب نیست، آنان می‌خواستند به قرآن توهین کنند و بگویند الهی نیست، اما مفتضح شدند.
   قرآن «هدی للناس» است و این توهین‌ها هدایت را ازآن جدا نمی‌کند
حجت‌الاسلام سعیدی‌آریا با بیان اینکه خود توهین‌کنندگان به قرآن می‌دانند قرآن سرمنشأ هدایت است، افزود: در قرآن هم آمده است که «هدی للناس» پس این توهین‌ها هدایت را از آن جدا نمی‌کند و تبدیل به یک کتاب بی‌ارزش نزد مردم نخواهد شد؛ چراکه ذات قرآن با هدایت انسان‌ها همراه است.
وی توضیح داد: دشمنان قرآن به‌خوبی می‌دانند 1400 سال پیش قرآن توانست در جامعه عرب جاهلیتی که دختر خودش را زنده به گور می‌کرد، وحشیانه می‌جنگید و بدترین احکام را بین جوامع داشت، یک جامعه مدنی ایجاد کند. پس دشمن کارآیی قرآن را می‌داند و ترس او گسترش آیات الهی در جوامع جهانی است؛ چراکه اگر قرآن همه‌گیر شود، رشد اسلام در جوامع امروزی با سرعت بیشتری خواهد بود، بنابراین این‌قبیل اقدامات را دستاویز قرار داده و به وهن قرآن دست می‌زند.
   هرکس به وسع خود این اقدام را محکوم کند
این کارشناس دینی در ادامه با اشاره به وظایف جامعه مسلمانان نسبت به این‌گونه حوادث، متذکر شد: از این علم و پرچم که شاید مقدس‌تر از آن چیزی وجود نداشته باشد، نگهبانی کنیم. ما در موضوع حدود، قصاص، دیات و حتی حقوق کشورهای خارجی هم این مهم را داریم؛ کسی اگر به شما توهین کند، می‌توانید در نزد مراجع قضائی برای آن طرح دعوی کرده و شکایت کنید. توهین که زخمی به بدن شما وارد نکرده، مالی از شما کم نکرده، پس چرا گاهی این توهین‌ها مجازات‌ سنگینی دارد؟ اصلاً این مسئله ربطی به اسلام و کفر ندارد، تمام ذهن‌های بشر این مسئله را می‌فهمد که توهین جراحت قلبی ایجاد می‌کند که بعضاً شاید از جراحت جسمی هم دردناک‌تر باشد. پس وظیفه ما این است که در مقابل عاملان این جراحت سنگینی که در قلب میلیون‌ها انسان مسلمان ایجاد شده، بایستیم.
   مسئله فراتر از آزردن مسلمین است و به دین جراحت وارد شده
حجت‌الاسلام سعیدی‌آریا با طرح این بحث که مسئله فراتر از آزردن مسلمین است و به اصل دین جراحت وارد شده، ادامه داد: آیا ما اجازه توهین به علمای یهودیت و مسیحیت را داریم؟ آیا یک مسلمان اجازه دارد کتب مقدس این ادیان را بسوزاند؟ مشخصاً خیر. ما باید خیلی نسبت به این مسائل دقت کنیم که احترام شعائر دینی را درست نگه داریم. هرکسی که قلبش از این موضوع جریحه‌دار شده، به قدر وسع خودش باید نسبت به این موضوع عکس‌العمل نشان دهد. اگر کسی در فضای مجازی فعال است، از این طریق اقدام کندریال اگر کسی خبرنگار است و می‌تواند با تهیه یک خبر در این راستا گام بردارد، از این مسیر اقدام کند، اگر کسی می‌تواند روی منبر خطابه داشته باشد، از این طریق و غیره باید انجام وظیفه کند.
وی تأکید کرد: باید به این مسئله توجه کنیم که اهانت به قرآن اهانت به همه ادیان است و اگر باب این قِسم هتاکی‌ها باز شود، مقدسات دیگر هم مورد تمسخر و توهین قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند.
   با قرآن مأنوس شویم
این کارشناس دینی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: همان‌طور که دشمن فهمیده قرآن در هدایت انسان‌ها چقدر تأثیر دارد، خودمان هم متوجه این مهم باشیم و قلب و جانمان را با قرآن مأنوس کنیم؛ خودمان را مقید کنیم بین همه سر زدن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف، روزی چند خط هم قرآن بخوانیم و پیام خدا را هم چک کنیم. آخرین بازدید ما از قرآن چه زمانی بوده؟ چه آیه‌ای خوانده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم و درس گرفته‌ایم؟ به این موارد فکر کنیم تا بدانیم دشمنان ما چه اصراری دارند که به قرآن اهانت کنند.
حجت‌الاسلام سعیدی‌آریا در ادامه افزود: در روایت داریم نگاه کردن به قرآن نور است، انشاالله خداوند توفیق بدهد قلب‌های ما با قرآن گره بخورد و از جان کلام خداوند بهره‌مند شویم.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/70895