کد خبر : 70931
تاریخ : 1402/4/12
گروه خبری : فرهنگی

خبر خوش استاندار برای مردم دیار اردلان؛

فرش سنندج در سازمان جهانی مالکیت فکری ثبت شد

اسماعیل زارعی‌کوشا روز یکشنبه در این رابطه اظهار کرد: با پیگیری‌های مکرر صورت گرفته در پروژه توسعه‌ای خوشه فرش دستباف کردستان طی دو سال اخیر و حمایت‌‌های مرکز ملی فرش ایران، فرش دستباف سنندج معروف به فرش یک پود سنه (سنندج)، به‌عنوان یک میراث ماندگار بشری و یک برند بین‌المللی در یک سند معتبر و رسمی در سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) در کشور سوئیس به ثبت رسید.
وی افزود: ثبت برند جهانی فرش یک پود سنه که می‌توان آن را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های هنر صنعت فرش دستباف کردستان برشمرد بر اساس معاهده لیسبون و طی یک فرآیند کاملا فنی و کارشناسی و مطابق با قوانین بین‌المللی و همچنین قانون حمایت از نشانه‌های جغرافیایی ثبت شده است.
استاندار کردستان با بیان اینکه ثبت جهانی فرش سنندج دومین اتفاق بزرگ و مبارکی برای همه مردم استان و به خصوص هنرمندان دخیل در صنعت فرش دیار اردلان است،گفت: هر چند نام و آوازه فرش سنندج نیز همانند فرش بیجار فراگیر است اما ثبت آن در یک سازمان بین‌المللی بر شهرت این هنر فاخر خواهد افزود.
زارعی‌کوشا ابراز امیدواری کرد با اقدامات و برنامه‌هایی که در دست اجرا داریم فرش سنندج و بیجار به‌عنوان یک برند خاص و ویژه مورد توجه مردم کشور، منطقه و جهان قرار گیرند و این مهم بتواند تغییرات اساسی در زندگی و معیشت شاغلان حوزه فرش بوجود بیاورد.
چند روز پیش نیز فرش بیجار در سند رسمی سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) ثبت شد

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/70931