کد خبر : 71061
تاریخ : 1402/4/15
گروه خبری : استان‌ها

تخصیص آب، تسهیلات و فرآیند طولانی گرفتن مجوز، چالش گلخانه‌های همدان

استاندار همدان: کاشت گل‌های شاخه‌بریده که مزایای بی‌شماری دارد را در دستور کار خود قرار دهید

استاندار همدان روز گذشته در نشست گلخانه‌های استان که با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و فرمانداران برگزار شد، نگهداری و توسعه گلخانه‌ها را مسئله‌ای مهم دانست و گفت: امروزه اهمیت حوزه کشاورزی به‌دلیل توجه به امنیت غذایی، بسیار زیاد است و همین مهم اقتضا می‌کند به راه‌های سالم با هزینه مناسب بیندیشیم.
علیرضا قاسمی‌فرزاد ادامه داد: رشد تولید محصولات کم‌آب‌بر، افزایش 10 تا 15 برابری بهره‌وری، افزایش چهار تا پنج برابری اشتغال و به‌کارگیری دانش‌آموختگان و متخصصان عرصه کشاورزی، از مزایای گلخانه‌ها و کشت گلخانه‌ای است.
وی تصریح کرد: کاهش نزولات آسمانی موجب اُفت میزان آب‌های سطحی و زیرزمینی شده، بنابراین باید برای حفظ منابع آبی موجود به کشاورزی گلخانه‌ای روی بیاوریم و از تولید محصولات پُرآب‌بر به سمت محصولات تولید کم‌آب‌بر و پُربازده برویم؛ چراکه در کشت محصولات گلخانه‌ای تا 15 برابر صرفه‌جویی و بهره‌وری آب داریم که این مسئله می‌تواند ادامه حیات کشاورزی را تضمین کند.
استاندار همدان توضیح داد: در برداشت از محصولات گلخانه‌ای 10 برابر بازدهی محصول داریم که می‌تواند نه‌تنها نیازهای استان را تأمین کند، بلکه بستر مناسبی برای افزایش درآمد استانی باشد.
قاسمی‌فرزاد با تشریح این مسئله که استفاده از گلخانه نه‌تنها موجب افزایش اشتغال در سطح جامعه می‌شود بلکه با توجه به فعالیت 12 ماه در سال اشتغال را تثبیت و از بیکاری فصلی جلوگیری می‌کند، افزود: محصولات تولیدی گلخانه با ماندگاری بالا و استفاده کمتر و دقیق‌تر از کود و سم، سهم بسزایی در تأمین سلامت شهروندان دارند.
وی تأکید کرد: بهتر است اراضی دیم به گلخانه تبدیل نشوند و همچنین در چاه‌های مشاع نیز با نصب کنتور و گرفتن تعهد از کشاورزان، آب مورد نیاز گلخانه‌ها تأمین شود. ضمن اینکه ضروری است استفاده از رویکرد شرکت‌های دانش‌بنیان‌ در کشت گلخانه‌ای و آموزش کشاورزان و آشنایی با فناوری‌های روز دنیا و کشور مورد توجه ویژه جهاد کشاورزی قرار گیرد.
استاندار همدان در پایان این بخش از سخنان خود با ابراز انتقاد از سطوح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای، گفت: اعداد یک و دو و سه و چند دهم خیلی قابل قبول نیست؛ هدف‌گذاری خود را برای ارتقای این بخش مشخص کنید تا شهرستان‌ها با یک جهش قابل توجه مواجه شده و رونق پیدا کنند.
   توجه به نیاز بازار منطقه، کم‌آبی و ارزش‌افزوده بالا با کاشت گل‌های شاخه‌بریده
مقام ارشد اجرایی استان سپس در بخش دوم سخنان خود گفت: رغبت کشاورزان استان در کشت گلخانه‌ای به سبزی و صیفی است که استانداردهای سختگیرانه و البته امتیازاتی هم دارد؛ اما رفتن به سمت کاشت گل‌های شاخه‌بریده می‌تواند ارزش‌افزوده بسیار بیشتری نصیب کشاورز، استان و کشور کند.
قاسمی‌فرزاد در این رابطه توضیح داد: احداث گلخانه گل‌های شاخه‌بریده در استان مزایای بی‌شماری خواهد داشت که محدودیت نداشتن فصل کشت، میزان پایین مصرف آب، استفاده از پساب برای آبیاری، اشباع نبودن فضای کشور و فروش خوب آن، ازجمله این مزایا است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته کشاورزان همدانی به کشت گل و گیاه گلخانه‌ای اقبال خوبی نشان دادند، پیگیری این موضوع از سوی سازمان جهاد کشاورزی و سوق دادن متخصصان و تولیدکنندگان به این حوزه را خواستار شد و افزود: در این صورت استان می‌تواند به‌عنوان قطب تولید گل‌های شاخه‌بریده در منطقه مطرح شود.
استاندار همدان متذکر شد: گل‌های شاخه‌بریده در کشورهای همسایه به‌خصوص حاشیه خلیج فارس مشتریان زیادی دارد و می‌توان با تثبیت مشتری‌، برای تولیدکنندگان این نوع محصول بازار فروش خوبی فراهم کرد.
قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه علاقه‌مندان به فعالیت در این بخش می‌توانند طی تورهای ویژه کشاورزی از گلخانه‌های تهران و کرج که در این زمینه بسیار فعال هستند بازدید کنند، اذعان کرد: همدانی‌ها به این وسیله می‌توانند از تجارب گلخانه‌داران در زمینه تولید گل استفاده کنند.
   کسب 41 رتبه برتر توسط تولیدکنندگان استان در سطح کشور
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در ابتدای سخنان خود با اشاره به دستاوردهای کشاورزی استان از کسب رتبه برتر همدان در بخش‌‌‌‌‌های گوناگون خبر داد و گفت: 18 تولیدکننده از استان در رتبه نخست، 12 تولیدکننده در رتبه دوم و 11 تولیدکننده در رتبه سوم قرار گرفته‌اند که بررسی‌ها نشان می‌دهد این مورد در استان سابقه نداشته است.
رضا بهراملو خاطرنشان کرد: مسئله مهم دیگر مبارزه با سِن غلات کشاورزی در مرحله مادر و پوره برای ارتقای کیفیت گندم بود و در 475 هزار هکتار انجام شد که تاکنون در این سطح سابقه نداشته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در بازید میدانی به‌عمل‌آمده سِن‌زدگی صفر بود، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که تولید گندم استان 530 هزار تُن باشد و 300 تا 350 هزار تُن نیز خرید مازاد کشاورزی داشته باشیم.
بهراملو با اشاره به نقشه راه ترسیم‌شده جهاد کشاورزی، اعلام کرد: بر این اساس درصددیم طی 8 تا 9 ماه با استفاده از ظرفیت تشکل‌ها، بهره‌برداران، کشاورزان، دانشگاهیان و محققان در 21 رشته کشاورزی برنامه‌های سازمان را به اتمام برسانیم و کلیه برنامه‌های فعلی نیز متناسب با این نقشه راه پیش خواهد رفت.
   گران شدن قیمت راه‌اندازی گلخانه‌ها از 7 به 12 میلیارد تومان
فرماندار همدان نیز با بیان اینکه میزان گلخانه‌های زیر کشت شهرستان همدان تا پایان خردادماه سال جاری 60 هکتار بوده است، عنوان کرد: در سه ماه نخست سال 1402 یک هکتار محقق و پروانه هفت هکتار دیگر نیز صادر شده است.
مسلم مخفی خاطرنشان کرد: با وجود توفیقات حاصل‌شده، مشکلاتی نیز وجود دارد که می‌توان به مشکلات مرتبط با پرداخت تسهیلات تبصره 18 از سوی بانک کشاورزی اشاره کرد؛ به‌طوری که از 28 پرونده و نیاز متقاضیان به 140 میلیارد تومان اعتبار، هیچ پرداختی تاکنون صورت نگرفته است.
وی در ادامه تأکید کرد: گران شدن قیمت راه‌اندازی گلخانه‌ها، از دیگر مشکلات و معضلات موجود است؛ به‌طوری که این مبلغ از هر هکتار هفت به 12 میلیارد تومان رسیده است.
فرماندار همدان در پایان سخنان خود به بازار فروش محصولات گلخانه نیز اشاره کرده و شرایط آن را نامناسب خواند و گفت: حمایت و پرداخت تسهیلات در صدر مشکلات گلخانه‌داران است که امیدوارم با هدایت استاندار محترم، چاره‌ای جدی در این خصوص اندیشیده شود.
   حل مشکل صدور سند یک واحد 18 هکتاری بعد از 18 سال
فرماندار ملایر نیز در این جلسه با اشاره به گزارشی از وضعیت گلخانه‌های این شهرستان، گفت: 12.3 هکتار از اراضی ملایر زیر کشت محصولات گلخانه‌ای قرار دارد.
سلمان اسماعیلی ادامه داد: سه محصول خیار، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای عمده محصولاتی است که در این گلخانه‌ها کشت می‌شود؛ ضمن اینکه هشت واحد نیز به این منظور در دست احداث و بهره‌برداری است.
وی به تشریح مشکلات گلخانه‌های ملایر پرداخت و افزود: متأسفانه پرداخت و تأمین اعتبار به اندازه مورد نیاز نیست؛ پنج واحد گلخانه‌ای به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند، اما چون اعتباری تأمین نشده، پروژه‌ها متوقف است.
فرماندار ملایر به مشاعی بودن آب چاه‌های کشاورزی نیز اشاره و اظهار کرد: در تخصیص آب تعدادی از گلخانه‌های ما مشکل جدی دارند و با توجه به اینکه ملایر در زمره دشت‌های کم‌آب است، باید این مسئله نیز به‌طور صحیحی مورد توجه قرار گیرد.
اسماعیلی ابراز کرد: یکی از اقدامات خوب صورت‌گرفته این است که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام‌شده بعد از 18 سال، مشکل صدور سند یک واحد 18 هکتاری حل شد.
وی در پایان سخنان خود اذعان کرد: اقدام قابل توجه دیگر اینکه برای توسعه گلخانه‌ها، شناسایی زمین‌های مستعد گلخانه آغاز و تاکنون یک‌هزار هکتار با سه پلاک زمین به این منظور شناسایی شده است که اگر رایزنی‌ها در این خصوص به نتیجه مثبت برسد، رشد خوبی خواهیم داشت.
  40 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که تاکنون هیچ مبلغی پرداخت نشده
فرماندار نهاوند نیز در ادامه به ارائه گزارشی از این شهرستان پرداخته و بیان کرد: 34.6 هکتار سطح زیر کشت گلخانه‌های شهرستان نهاوند بوده که با تولید 12 هزار تُن محصول و اشتغال‌زایی برای 340 نفر همراه است.
ضرغام احمدوند با تأکید بر اینکه پنج هکتار از این میزان به بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برداری رسیده است، تصریح کرد: برخی در مرحله گرفتن تسهیلات بانکی هستند که متأسفانه در همین مرحله مشکل دارند. به‌طوری که از 40 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای این منظور، تاکنون هیچ مبلغی پرداخت نشده است.
وی اضافه کرد: 32 درصد از میزان مذکور در مرحله استعلام آب است که از آب‌های سطحی بهره‌مند شوند و یا آب مشاعی چاه‌های موجود.
فرماندار نهاوند با تأکید بر مشکلات اصلی این شهرستان، یادآوری کرد: پرداخت تسهیلات و استعلامات طولانی‌مدت آب، از معضلات اصلی گلخانه‌های نهاوند است.
   صادرات محصولات ما به عراق و روسیه با مشکل مواجه است
فرماندار تویسرکان نیز در ادامه با بیان اینکه 25.6 هکتار گلخانه در این شهرستان دایر است، عنوان کرد: 11 تُن محصول در این گلخانه‌ها تولید می‌شود، پرونده 2.8 هکتار نیز تکمیل شده و منتظر تسهیلات است.
حسین افشاری توضیح داد: 20 هکتار زمین نیز در مرحله تغییر کاربری بوده و با سازمان جهاد کشاورزی در این خصوص رایزنی‌هایی صورت گرفته است؛ 1.3 هکتار از اراضی نیز در تخصیص آب مشکل داشت که به‌زودی حل خواهد شد.
وی در ادامه اعلام کرد: شهرک فرسفج سه که 27 هکتار مساحت دارد، نیازمند 180 متر مکعب آب در سال است که به نظر می‌رسد وزارتخانه متولی انگیزه کافی برای تأمین زیرساخت‌ها را ندارد؛ از استاندار محترم درخواست می‌کنم اگر بنا است این مسئله متوقف مانده و حل نشود، اعلام کند تا تأمین گاز و برق را خودِ اهالی انجام دهنند؛ زیرا آن‌ها انگیزه کافی برای این کار را دارند.
فرماندار تویسرکان در پایان افزود: مسئله دیگر این است که صادرات فلفل و گوجه فرنگی که به کشورهای روسیه و عراق انجام می‌شد، با مشکل مواجه شده که اگر حل شود، شاهد رونق کشت گلخانه‌ای محصولات خود خواهیم بود.
   20 هکتار گلخانه مربوط به شیرین‌سو در دست اقدام است
فرماندار کبودراهنگ نیز بیان کرد: گلخانه‌های درحال بهره‌برداری کبودراهنگ 39 هکتار بوده و دومین شهرستان استان هستیم که بالاترین میزان کشت گلخانه‌ای را داریم.
مسلم غلامی اضافه کرد: 20 هکتار گلخانه که مربوط به پروژه شیرین‌سو بوده در دست اقدام است، 29 هکتار وضعیت نامشخصی دارد و 59 مورد نیز پروانه تأسیس گرفته است.
وی با بیان اینکه عمده مشکلات ما تخصیص آب از چاه‌های مشترک و شرکایی بوده و پرداخت تسهیلات به طرح‌های جدید نیز با مشکل جدی مواجه است، سخنان خود را در این بخش به پایان برد.
   30 قطعه فعال در یک شهرک گلخانه‌ای
فرماندار اسدآباد نیز گفت: یک شهرک گلخانه‌ای 12.3 هکتاری در قالب 30 قطعه فعال بوده و یک‌ونیم هکتار نیز اراضی متفرقه داریم که با این وصف سطح گلخانه‌ها درمجموع به 13.8 هکتار می‌رسد.
حسینعلی شرکایی توضیح داد: پنج هزار و 173 متر مربع تغییر کاربری نیز اتفاق افتاده که بعد از طی مراحل مربوطه، به بهرداری رسیده و آماده افتتاح خواهد شد.
وی در پایان سخنان خود به مشاعی بودن چاه‌های کشاورزی و مراجعه بیش از 40 مورد به اداره جهاد کشاورزی شهرستان برای حل این مشکل و معضل دو بهره‌بردار در زمینه عدم دریافت تسهیلات نیز اشاره کرد.
   با رفع موانع موجود، 100 هکتار از اراضی شهرستان بهار گلخانه خواهد شد
فرماندار بهار نیز در این جلسه اذعان کرد: با توجه به اینکه غالب فعالیت مردم این شهرستان مبتنی بر کشاورزی است و آب زیادی در این راستا مصرف می‌شود، باید برای این موضوع چاره‌ای اساسی اندیشید؛ ضمن اینکه اکنون 20 مورد درحال استعلام از اداره آب هستند تا فعالیت کشاورزی خود را در 12 هکتار آغاز کنند.
مجتبی فیض‌اللهی خاطرنشان کرد: درمجموع این شهرستان 95 هکتار گلخانه دارد که شامل 20 هکتار در مهاجران، 40 هکتار در مجتمع کوشک‌آباد و 20 هکتار در مجتمع آق‌بلاغ بوده و 15 هکتار نیز در دستجرد در دست پیگیری است.
وی یادآوری کرد: از میزان مذکور 4.8 هکتار دارای واحدهای فعال بوده، پرونده 1.8 هکتار در بانک بوده و 1.8 هکتار نیز درحال ساخت است که درمجموع با رفع موانع و مشکلات موجود 100 هکتار از اراضی این شهرستان راه‌اندازی شده و به زیر کشت خواهد رفت.
سخنان فرماندار بهار با تأکید بر اینکه مشکل تأمین آب، پرداخت تسهیلات و طولانی شدن پروژه استعلامات، اساسی‌ترین معضلات پیش روی تولیدکنندگان ما در بخش گلخانه است، خاتمه یافت.
   گلخانه‌هایی که بعد از 10 سال فعالیت باید دوباره مجوز بگیرند!
فرماندار رزن نیز عنوان کرد: این شهرستان 22 هکتار گلخانه از قبل داشت، 11 هکتار نیز در سال گذشته افتتاح شده و زیر کشت رفته که به آن میزان افزوده شد؛ درحال حاضر نیز سه واحد منتظر گرفتن پروانه است.
علی‌اصغر غفاری‌آثار افزود: مجموع گلخانه‌های پروانه‌دار 60 هکتار بوده و 90 هکتار نیز درحال ایجاد است که در مرحله استعلام از شرکت آب منطقه‌ای و محل تبصره یک قرار دارد.
وی با اشاره به مشکلات پیش روی گلخانه‌های این شهرستان، تأکید کرد: در سال‌های گذشته براساس دستور وزیر وقت و بدون درنظر گرفتن تبصره یک مجوزهایی برای برخی از گلخانه‌ها صادر شده که 10 سال است زیر کشت هستند، اما مشکل دارند؛ این اراضی باید مجدد کسب مجوز کنند که با وجود دستورات لازم جهاد کشاورزی، همچنان در این زمینه مشکل داریم.
فرماندار رزن تشریح کرد: گازرسانی به اراضی هم دیگر مشکل جدی ما است؛ چند واحد سال قبل افتتاح شده‌اند که بعد از گذشت دو سال هنوز گاز ندارند. مسئله طولانی بودن استعلامات آب را هم به این مشکلات اضافه کنید.
   مطالعات یک شهرک 35 هکتاری انجام شده
فرماندار فامنین نیز با بیان اینکه تا قبل از سال 1401 سهم این شهرستان از گلخانه‌ها بسیار پایین بود که سه هکتار در سال 1401 و پنج هکتار در سال 1402 به آن اضافه شد، اذعان کرد: 22 متقاضی کشت گلخانه‌ای نیز وجود داشت که گرفتن پروانه تعدادی از گلخانه‌ها انجام شده و تعدادی نیز معرفی شده‌اند.
سیدروح‌الله حسینی خاطرنشان کرد: مطالعات و نقشه‌برداری یک شهرک گلخانه‌ای 35 هکتاری انجام شده که با توجه به میزان کم بارش باران در این شهرستان و این میزان گلخانه، باید توجه بیشتری به آن شود.
وی در ادامه مشکلات گلخانه‌های شهرستان فامنین را برشمرد و اظهار کرد: امکان تخصیص آب وجود ندارد، اوقافی بودن زمین‌ها و بهره‌برداری از آب قنات‌ها مشکل ایجاد کرده، اعتبارات تبصره 18 و چاه‌های مشترک و البته طلب وثیقه‌های سنگین برای تسهیلات، نوسان قیمت و طولانی شدن گرفتن مجوز، مشکلاتی را برای گلخانه‌داران این شهرستان ایجاد کرده است.
   انتقال آب شهرک 320 هکتاری بعد از برداشت گندم
فرماندار درگزین نیز در پایان این بخش از جلسه مطرح کرد: در سال 1401، تعهد شهرستان 9 هکتار بود که 11 هکتار اجرا شده و رتبه یک را در استان کسب کرده‌ایم.
کمیل خواستان ادامه داد: در سال 1402 دو هکتار اجرا و 12 هکتار پروانه تأسیس صادر و درمجموع 21 هکتار در دولت سیزدهم اجرایی شده است.
وی سپس به کلنگ‌زنی شهرک گلخانه‌ای 320 هکتاری کرفس در سال 1401 اشاره کرد و گفت: پیمانکار و مشاوران این طرح انتخاب شده‌اند، طرح تدوین و لوله‌گذاری نیز انجام شده است. این مجموعه نیاز به تأمین برق و گاز دارد که بعد از برداشت گندم با حمایت‌های استاندار محترم انتقال آب انجام و کار آغاز خواهد شد که می‌تواند یک انقلاب بزرگ در این شهرستان رخ دهد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/71061