کد خبر : 72236
تاریخ : 1402/5/17
گروه خبری : فرهنگی

این خلبان را می‌شناسید؟

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از ارتش سپاه و بسیج مردمی از همان اولین لحظات شروع جنگ تحمیلی در شهریور ماه 1359 تا خاتمه جنگ تحمیلی در عملیات‌های مستمر و کوبنده، در شرایط تحریم و فشارهای سیاسی- اقتصادی توانستند جنگ هشت ساله تحمیلی را به سرانجامی که حقوق ملت ایران تأمین شود، برسانند.

در بین این نیروها، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با فعالیت­‌های متعددی از جمله حملات آفندی به تأسیسات، تجهیزات و ادوات زرهی دشمن در مناطق اشغالی و در عمق خاک عراق، پشتیبانی از نیروهای سطحی در زمین و دریا، جابجایی نیرو از دورترین نقاط کشور به مناطق عملیاتی جنوب و غرب، تخلیه مجروحان، اسکورت ناوگان کشتی‌­های تجاری و نفتکش‌­ها در خلیج فارس و...توانست بدون هرگونه ادعا، با تقدیم صدها شهید خلبان و... در کنار شهدای دیگر وظیفه خطیر خود را نسبت به نظام اسلامی و سرزمین همیشه جاوید ایران به خوبی انجام دهد.

امروز گرچه زمان زیادی از پایان جنگ گذشته، اما به جرأت می‌­توان گفت هنوز گوشه کوچکی از رشادت­‌ها و دلاوری­‌های این قهرمانان که خود می‌­تواند درسی برای آیندگان و نسل امروز باشد به درستی در پیشگاه ملت ایران مطرح نشده است.

از این رو بر خود تکلیف دیدم که در این راستا گوشه کوچکی از زندگی­ نامه و رشادت­‌های این دلاور مرد ایران زمین، شهید سرلشکر خلبان عباس بابایی را بازگو نمایم.

خلبان عباس بابایی، بزرگ مردی که در مکتب شهادت پرورش یافت، مجاهدی که زهد و تقوایش بسان دریایی خروشان بود و هر لحظه از زندگی‌­اش موج­‌ها در برداشت. مرد وارسته‌­ای که سراسر وجودش عشق و از خودگذشتگی و کرامت بود، رزمنده­‌ای که دلاور میدان جنگ بود و مبارزی سترگ با نفس اماره­ خویش بود. از آن زمان که خود را شناخت، کوشید تا جز در جهت خشنودی حق تعالی گام برندارد. به راستی او گمنام، اما آشنای همه بود.

عباس بابایی در چهارم آذرماه 1329 در شهرستان قزوین متولد شد. دوره ابتدایی را در دبستان دهخدا و دوره متوسطه را در دبیرستان «نظام وفا» ی این شهر طی نمود. بابایی از هوش و ذکاوت خاصی برخوردار بود و در سال 1348در رشته پزشکی پذیرفته شد. در سال 1348 علیرغم قبولی در رشته پزشکی با توجه به علاقه بسیاری که به پرواز و اوج گرفتن در آسمان­ها داشت، به دانشکده خلبانی نیروی هوائی راه یافت و پس از گذرانیدن دوره آموزش مقدماتی خلبانی برای تکمیل دوره آموزشی به کشور آمریکا اعزام شد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/72236