کد خبر : 73151 تاریخ : 1402/6/9 گروه خبری : اندیشه |
|
پیادهروی اربعین مانوری برای روز ظهور امام زمان (عج) است |
|
حجت الاسلام بهادری در رابطه با پیادهروی اربعین عنوان کرد: حضور با شکوه و میلیونی کاروان حسینی به همراه ظلمستیزی و عدالت خواهی به خوبی ارتباطی مستقیم دارد زیرا در اندیشه تمدنی این مهدی موعود (عج) است که میتواند این عدالت و صلح بینالمللی را به ارمغان آورد، تمدنی که البته در سایه اتحاد، همدلی و مطالبه جهانی نزدیکتر میشود. وی ادامه داد: در این پیادهرویها باید یک پیوند قوی و جدی در قلبمان بین کربلا و ظهور رخ دهد به طوری که بعد از آن با قلبی مالامال از اندوه و ندبه کنان صدا بزنیم که: «أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ» وی بیان کرد: پیادهروی عظیم اربعین مانوری از سیل جمعیتی است که در روز ظهور به سمت مکه مکرمه حرکت میکند، لذا هر سال که عظمت این پیادهروی افزایش یابد، امیدها برای نزدیک شدن زمان ظهور امام زمان (ع) هم بیشتر میشود. وی یکی دیگر از بهترین جلوههای پیادهروی اربعین حسینی (ع) «محبت بین مؤمنین» دانست و افزود: در پیادهروی اربعین حسینی بیشترین نکتهای که نگاه انسان را به خود جلب میکند، محبت بین مؤمنین است، اگر مؤمنین خواستار ایجاد تمدن بزرگ هستند، در قدم نخست باید محبت به یکدیگر داشته باشد؛ لذا زیارت اربعین با تکیه بر پیادهروی آن بهترین فرصت برای تمرین این محبت بوده و از بین بردن مرزهای اعتباری است. حجت الاسلام بهادری اظهار کرد: پیادهروی اربعین این سالها، در حقیقت اولین عمل قابل لمس همه مسلمانان محسوب میشود که در تعجیل ظهور حضرت حجت (عج) بسیار مؤثر است، چرا که باید ابتدا همه مردم امام حسین (ع) را بشناسند تا معرفی کردن امام زمان (عج) با امام حسین (ع) معنا پیدا کند. وی گفت: باید با برگزاری هرچه وسیعتر و با شکوهتر پیادهروی زیارت اربعین، بیش از پیش امام حسین (ع) را به جهانیان معرفی کنیم. امید است حماسه زیارت اربعین، مقدمه حماسه ظهور باشد. شاید اربعین آخرین مرحله اتمام حجت قبل از ظهور باشد. باید ابواب «رَحِمَهُ اللَّهُ رَحْمَةً وَاسِعَة» را به روی تمام مردم عالم گشود و هر کسی میتواند، در پذیرایی زائرین زیارت اربعین مشارکت کند. وی با اشاره به اینکه بهتر است هر موقع به زیارت امام حسین (ع) میرویم قدمها را به نیت فرج آل محمد (ص) برداریم، ادامه داد: در مسیر راهپیمایی و همچنین در حرمها به دنبال گمشده دلشان بگردند و بیقرار عشقشان باشند. مخصوصاً در حرم سیدالشهدا (ع) و در کنار مضجع شریف آن حضرت و زیر قبّه پُر مِهر و برکت برای فرج یوسف زهرا (س) دعا کنیم و دیگران را نیز به دعا و زمینهسازی ظهور آن مصلح کل فرا بخوانیم. این استاد حوزه علمیه افزود: برای آمادگی ظهور باید تجمعات جهانی شکل گرفته باشد و به همین جهت است که هر چه به سوی آخرالزمان حرکت میکنیم، حوادث نیز جهانیتر میشوند. از جمله حرکتهای دینی که در حال حاضر فعالیت منطقهای دارد، اما در افق حرکت خود در حال جهانی شدن است، «پیادهروی اربعین» است. وی ادامه داد: در این واقعه عظیم اجتماعی پیادهروی اربعین، حدوداً 70 کشور مشارکت میکنند و بیش از 20 کشور حضور مؤثر و فعال دارند. سال به سال هم افزایش مییابد، اگر این مدل جهانی سازی و پیام واحد «حُبُّ الحُسَینِ یَجمَعُنا» ادامه پیدا کند، کل جهان را فرا میگیرد. وی با بیان اینکه این حرکت عظیم و گسترده میتواند یکی از نشانههای ظهور امام زمان (عج) باشد گفت: پیادهروی اربعین توانسته است همه زائران را با هم متحد ساخته و به طور واحد و منسجم زیر یک پرچم جمع نموده، این یکرنگی و یکدلیها میتواند از نشانههای ظهور امام زمان (عج) باشد، این اجتماع تنها اجتماع باشکوه و بینظیری است که در عالم مانندی برای آن وجود ندارد. این کارشناس مهدویت عنوان کرد: پیادهروی زیارت اربعین رزمایشی برای سربازی امام زمان (عج) و زمینهسازی برای ظهور است و در این رزمایش، ابتلاعاتی وجود دارد تا خالصسازیها اتفاق بیفتد به تعبیر امام حسین (ع): «مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلَی لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ، فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا». وی مهمترین زمینه فراهم شده برای ظهور را، «آمادگی جمعی» دانست و گفت: هر چند «فردگرایی» در فراهم نمودن زمینهی ظهور بیتأثیر نیست ولی به یقین کم اثر است. گامهای اساسی در زمینهسازی با حرکتهای جمعی برداشته میشود. حجت الاسلام بهادری بیان کرد: باید در این مسیر زائران را متوجه به امام عصر (عج) نمود و با کنار گذاشتن دنیاطلبیها و همچنین کنترل هوای نفس به سوی رضایت امام زمان (عج) قدم برداریم و همواره مسیر را با این دیدگاه حرکت نماییم. وی افزود: با توجه به اینکه یاران امام حسین (ع) در واقعه کربلا از تمامی خواستههای مادی خود گذشتند و امام زمانشان را یاری نمودند و تا آخرین لحظه جانشان و قطره خونشان امامشان را یاری نمودند. زائران اربعین هم باید با تأسی از یاران امام حسین (ع) در کنار مولا و مقتدای خود یعنی امام زمان (عج) همواره تا پای جان ایستادگی نموده و به یاری امام زمانشان بشتابند. وی بیان کرد: با توجه به این روایت که افضل الاعمال زیارت امام حسین (ع) است و نیز در روایات داریم که انتظار فرج امام زمان (عج) از برترین اعمال شمرده شده است؛ پس بهترین اعمال در بهترین حالات و بهترین مکانها و زمانها صورت میگیرد و در این فرصت بهترین زمانها و مکانها عبارت است از «پیادهروی زیارت اربعین» که میتواند بهترین اعمال باشد. این استاد حوزه علمیه ادامه داد: بر این اساس حرکت جمعی که در اربعین امام حسین علیهالسلام در کربلا به وقوع میپیوندد، از جهت ذات جمعی بودنش بسیار با ارزش است و میتواند زمینهساز میل عمومی به امام مهدی (عج) برای قیام و انقلاب جهانی باشد. وی اضافه کرد: مفهوم کلی پیادهروی زیارت اربعین، یعنی نشان دادن حرکت خودجوش عمومی در سطح بسیار وسیع به لحاظ کمیت که تا این زمان، بیسابقه بوده و در هیچ دین و مسلکی، چنین تجمعی به صورت یک جا هرگز سابقه نداشته است. وی عنوان کرد: یکی از تجلیات امام حسین (ع) در اربعین ایجاد پیوند میان قیام خونین عاشورا و ظهور آخرین خلیفه الهی و منجی عالم بشریت است. قیام امام حسین (ع) به محرم سال 61 هجری خلاصه نشد و فقط ظرف مدت چهل روز و با زیارت جابر بن عبدالله انصاری، شکل یک مکتب به خود گرفت، زیارتی که میتوان آن را برخاسته از عمق ایمان به باورهای دینی و حرکتی ظلمستیز تلقی کرد. لذا، در طول تاریخ مورد بیمهری و نیز تقابل حاکمان ظالم واقع شده است. این کارشناس مهدویت یادآور شد: اینک، پیادهروی زیارت اربعین، پس از سالها، جان تازهای یافته و نوید بخش ظهور امامی است که منتقم خون امام حسین (ع) و احیاگر مکتب حسینی (ع) است. ما در اینجا به بیان تناسبات مکتب عاشورا و ظهور میپردازیم و معتقدیم که زیارت اربعین تجلی آرمانهای آزادی بخش امام حسین (ع) و در حقیقت، پل ارتباط این قیام با ظهور حضرت مهدی (ع) است. وی افزود: مردم در این راهپیمایی اربعین برای تمرین فداکاری برای نهضت جهانی ظهور آماده میشوند؛ چون مردم در این راهپیمایی توجه به انسان کامل میکنند و نشان میدهند که از حزب و حکومتهای ضعیف و فرهنگهای غلط بیزار و خسته شدهاند، این مردم یک فرهنگ و یک امام معصوم علیهالسلام را میخواهند. آنها همانطور که عاشق امام حسین (ع) هستند، عاشق «حسین زمان» یعنی «امام زمان (عج)» خود نیز هستند. وی بیان کرد: یکی از جلوههای روشن ارتباط بین این دو امام بزرگوار، یاری کردن امام حسین (ع) بوده که در حقیقت این یاری، نصرت امام عصر (عج) است. امام حسین (ع) در این زمینه در شب عاشورا به اصحاب خود فرمود: جدّم رسول خدا (ص) فرمودند: فرزندم حسین (ع) در سرزمین کربلا غریبانه، تنها و با لب تشنه به شهادت میرسد. هر کسی او را یاری دهد همانا مرا و فرزندش حضرت مهدی (عج) را یاری کرده است. حجت الاسلام بهادری افزود: برای ما که در کربلا حاضر نبودیم و نتوانستیم جان خود را فدای سالار شهیدان کنیم حالا چگونه میتوانیم در زمره یاری گران آنان باشیم؟ در پاسخ میتوان گفت، یاری کردن را میتوان به یاری قلبی و زبانی و عملی «امام زمان (عج) در پیادهروی زیارت اربعین» انجام داد. وی بیان کرد: یکی از زیباییهای زیارت اربعین و پیادهروی آن ترسیم کوچکی از زندگی در زمان ظهور امام زمان (عج) است، در این مسیر، آنقدر دلها به هم نزدیک شده و نه تنها و شیعیان بایکدیگر، بلکه تمام ملتهایی که با هر نژاد و زبان و قوم و قبیلهای در کنار هم مهربان هستند و همکاریهای گستردهای در تمام کارهای ایام پیادهروی زیارت اربعین دارند، با خود فکر میکنی شاید امام زمان (ع) ظهور کرده است. وی با اشاره به اینکه همه ملتها و ملیتهای در مسیر اربعین نسبت به هم محبت و مهربان هستند که گویا زمان ظهور است و به دشت آرام و سرسبز ظهور رسیدهاند، گفت: زیارت اربعین با تکیه بر پیادهروی آن، تجمعی نورانی و حماسهای جهانی برای فریاد عدالت خواهی و صلح طلبی انسانهای پاک و مظلوم جهان است که حقوق و خواسته آنها به وسیله استکبار جهانی و قدرتهای ظالم دنیا لگدمال شده است. این استاد حوزه علمیه یادآور شد: پیادهروی زیارت اربعین، میعادگاه منتظران منجی عالم بشریت است؛ که تمامی ادیان و مذاهب و کتابهای آسمانی و غیر آسمانی، مژده آمدن آن را به بشریت دادهاند. |
لینک | |
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/73151 |