کد خبر : 73326 تاریخ : 1402/6/13 گروه خبری : ریحانه آفرینش |
|
حجاباستایلها علیه حجاب، اینبار با اربعین |
|
چندی پیش بود که با نزدیک شدن به اربعین، حجاباستایلها نسخه جدیدی را برای مخاطبانشان پیچیدند. نسخهای که میگفت برای راحتی هرچه بیشتر چادر را کنار بگذارید و عبا بپوشید. نظرشان هم این بود که عبا حجاب را بیشتر حفظ میکند و در کنار آن شما گرمازده نمیشوید و برای پیادهروی هم دست و پا گیرتان نیست. داستان به همینجا ختم نمیشود. فتوای حجاباستایلها برای مخاطبانشان از مدل بستن روسری و کنار گذاشتن چادر و مدلدار بستن چفیه رسید به آنجایی که پیشنهاد دادند برای زیر عبا، شلوار و جورابشلواری لازم نیست و یک جوراب بلند هم کفایت میکند. نگاهی به نسخه حجاباستایلها این مفهوم را میرساند که فلسفه اربعین چنان اهمیتی ندارد و بیشتر از بُعد معنوی باید به فکر راحتطلبی باشیم. حجاباستایلها در طول زمان فعالیتشان بیش از اینکه حرکت مثبتی در راستای حجاب داشته باشند در حال غارت پوشش زن مسلماناند. اینبار همصحبت دکتر «فرشته روحافزا»، استاد دانشگاه تهران و فعال حوزه زنان شدهایم تا از پشت پرده پیشنهادهای اربعینی حجاب استایلها بشنویم. در ادامه به تفصیل میخوانید: *حجاب استایل فقط ظاهر حجاب را دارد! حجاباستایلها یک هجمه فرهنگیاند برای از بین بردن حجاب. آنها که با اسم حجاب فعالیت میکنند و پوشیدگی را با این دستور الهی اشتباه میگیرند. جریان حجاب استایلها نه مقطعی است نه موضوعی. جریان حجاباستایلها که ظاهراً طرفدار حجاب هم هستند یک هجمه فرهنگی است. در واقع مخالفان حجاب و بعضی از حجاب استایلها دو لبه قیچی هستند برای از بین بردن حجاب. گاهی میبینیم همین حجاباستایلها با آرایش غلیظ و چادرهایی که جلب توجه میکنند، نوع خاص بستن روسریشان و... در جامعه و فضای مجازی حاضر میشوند. شاید حجابشان کاملاً هم پوشیده باشد اما لایههای درونی حجاب را ندارد. لایه درونی حجاب یعنی عدم جلب توجه! درواقع پوشش را رعایت میکنند نه حجاب را. در هر مقطعی هجمهای از طرف آنها نسبت به حجاب زنان است. اربعین هم از این قاعده مستثنی نیست. اصل این است که پوشش رعایت شود جذابیت نداشته باشد و هیچگونه آسیبی متوجه فرد نباشد وقتی میگویند زیر عبا شلوار نپوشید و جوراب کفایت میکند. اگر فرد زمین بخورد یا عبای او کنار برود و... چه اتفاقی میافتد؟! حجاب باید شامل تمامی ابعاد باشد. حتی آنطور که میدانم در روایت داریم که زمان پیامبر «ص» خانمی زمین میخوردند و پیامبر چشم میبندد. اما این خانم جوری لباس پوشیده بوده که حتی با زمین خوردنش هم حجابش حفظ شده و پیامبر به او رحمت میفرستد. *حجاب را به بهانهها نفروشید! گفتو گویمان میرسد به بهانههای حجاب استایلها برای متقاعد کردن مخاطبانشان برای کنار گذاشتن چادر. بهانههایی که در نگاه نخست منطقی است و بهخوبی میتواند آدمی را مجاب کند که از آنها پیروی کند. مثل همین گرمای هوا، دست و پاگیری چادر، به روز نبودنش، سختی برخی فعالیتها با چادر و...گاهی اصلاً حجاباستایلها به طور مستقیم از مخاطبینشان دعوت به کنار گذاشتن چادر نمیکنند اما بعد از مدتی فعالیت، عبا و پیراهن جایگزین چادرشان میشود. آنوقت شروع میکنند برای درست جلوه دادن کارشان و متقاعد کردن مخاطبشان بهانههای تکراری را ردیف میکنند و چادر را تضعیف. مخاطب نیز مثل خیلی از امور دیگر از او الگوبرداری میکند و به پشتوانه همین بهانهها حجاب برترش را کنار میگذارد. اگر حجاب را رعایت کنیم این هجمهها را باید کنار بگذاریم. همیشه این بهانههای سخت بودن و گرم بودن هست. اما این حجاب انتخاب ماست. وقتی میخواهیم به قله اورست صعود کنیم. میدانیم خطر سقوط، کمبودن اکسیژن و برف و بوران در مسیر وجود دارد اما آن انتخاب ماست. وقتی میخواهیم ازدواج کنیم میدانیم با گرانی، اجاره خانه، مسئولیتپذیری و... مواجه هستیم اما انتخاب ماست و پای همهچیزش میمانیم. درواقع وقتی چیزی را انتخاب میکنیم سختیهایش را هم به جان میخریم. این حرفها برای ضعیف کردن روحیه افرادی است که حجاب دارند. **حجاب امروزی و محجبههای رنگ و لعاب دار! حجاباستایلها در توجیه آرایشهای غلیظ، لباسهای بدننما و عباهای پر زرق و برقشان، ژستهای عجیب و غریب و رفتارهای دور از شأن زنان مسلمانی که دارند میگویند: این حجاب امروزی است. حجاب باید امروزی باشد تا طرفداران نسل امروزش را داشته باشد. اما این حجاب امروزی نهتنها با گفتههای قرآن منافات دارد بلکه دارد به سمت و سوی مرزهای بیحجابی کشیده میشود. حجاب شیک و امرزوی از نگاه حجاباستایلها یعنی حجابی که جذابیت ایجاد کند و باعث جلب توجه باشد. این با فلسفه حجاب در قرآن منافات دارد. ما لباسی تمیز، نو و زیبا میپوشیم بدون ایجاد جذابیت. وقتی حجاباستایل ما چادری را میپوشد که پر از زرق و برق است و با طرحهای عجیب و غریب. روسریاش را مدلهای خاص میبندد و... واضح است که جلب توجه میکند و نگاهها را به سمت خودش میکشد چون عرف جامعه ما این نیست. این مغلطهای است که در حجاب آورده شده که شیک و به روز باشید. خانم محجبه ما خوشپوش است اما بدون ایجاد جذابیت! *حجاب استایل؛ کاسب عفاف یا حامی حجاب؟! شروع فعالیت حجاباستایلها با عنوان کسانی بود که دغدغه ترویج حجاب و نشان دادن زیباییهای حجاب را داشتند. اما این زیباییها انگار برای بعضیهایشان فقط به ظاهرشان ختم میشد. طوری که امروز حجاب را دارند به سمت و سوی دیگری میبرند. اگر حجاباستایل دغدغه حجاب را دارد. چرا نگران موهای باز دختران بیحجاب نیست؟! چرا نگران شلوارهای پارهشان نیست؟! چرا نگران آرایشهای غلیط و مدهای شیطان پرستی نیست؟! فقط نگرانی سختی چادر است! پس یعنی هجمه! شیطان به کسی نمیگوید یکباره بیحجاب شو! این سیاست گام به گام شیطان است. الآن چادر به بهانه گرما و هزار و یک چیز دیگر کنار میرود. فردا عبا تبدیل به مانتو میشود و مانتو دستوپا گیر میشود و تبدیل میشود به بلوز و شلواز. اگر چادر کنار برود خطوات شیطان ما را همین طوری تا برهنگی جلو میرود. در واقع با این روش چادر را ضعیف میکند و در جامعه از بین میبرد. خطوات شیطان و سیاست گام به گامش را بهراحتی میتوان در زندگی بعضی از حجاباستایلها دید. روندی که در این چندسال فعالیتشان شناخته شده است. آنهایی که فعالیتشان را با چادر شروع کردند و بعد عبا و پیراهن شلوارشان تبدیل شد به بیحجابی و گاهی اهانت به حجاب! **گرانی چادر و پروژهای به نام ذهنیتسازی! بحث بهانهها میرسد به گرانی چادر، چادر یک کالای فرهنگی است باید در راستای پایین آمدن قیمت آن تلاش بشود. این گرانی چادر نباید بهانهای برای کنار گذاشتن حجاب باشد. چادر تقریباً همقیمت یک مانتو بلند است. بله از آن مانتو توری جلوباز کوتاه که حتماً گرانتر است. اما آنکه حجاب نیست! حجاب را باید با حجاب مقایسه کرد. اینها هجمه است. ذهنیت ایجاد کردن است. افراد را از هدف دور کردن است. همه این بهانهها و مواردی که گفتیم. برنامهریزی شده برنامهای که میخواهد 10 سال آینده چادر را از کشورما جدا کند. 10سال مانتو تبدیل به بلوز و شلوار شود و بعد از آن مشخص نیست چهها بر سر حجاب زنان ایرانی بیاید! *شنونده که نه دنبالکننده باید عاقل باشد! البته حجاباستایلها بیشتر این محبوبیت و مرجعیتشان را مدیون دنبالکنندگانشان هستند. دنبالکنندههایی که گاهی طرفدار پر و پا قرص صفحات حجاباستایلها هستند و نسخه زندگیشان را از آنها الگوبرداری میکند. زن مسلمانی که به قیامت و قرآن اعتقاد دارد. میداند که این آرایشهای غلیظ، زینتهای دست لباسهای بدن نما، عشوهگری شرعا اشکال دارد. پس از آنها پیروی نمیکند و حرفهایشان را گوش نمیدهد و نمیگذارد این رفتارها را به اسم حجاب در جامعه عادی سازی کنند. **اول فلسفه اربعین را متوجه باشید بعد نسخه کنار گذاشتن چادر بپیچید! نسخههای رنگارنگ حجاباستایلها برای اربعین، حسن ختام صحبتهایمان با این کارشناس زنان است. آن هم اربعینی که قرار است ما بانوان مسلمان را یک قدم به حضرت زینب سلامالله نزدیکتر کند و از ما سربازانی تربیت کند برای ظهور. در دین مناسکی داریم که به تقلید از بزرگان دین ایجاد شده. مثل حج و سعی بین صفا و مروه که تقلید از عمل خالصانه هاجر است. مثل طواف که تقلید از حضرت ابرهیم و پیامبران است. اربعین نیز تقلید از حضرت زینب سلامالله علیهاست. حضرت زینب «س» بر سر زنان و سینه زنان به سمت قتلگاه میدوید. اما ما باید همه حضرت زینب«س» را تقلید کنیم. همه زینب «س» را تقلید کردن یعنی چی؟! در روایات داریم ایشان بعضی از شبها نمازشان را نشسته میخواندند چون در طول روز چیزی نخورده بودند. سهم غذایشان کم بود و غذایشان را به بچهها میبخشیدند. این بانو که حتی تقاضای غذا نمیکند. میگوید در این مصیبت جز زیبایی نمیبیند. دشمنش را خوار میکند و آنقدر عزتمند است. فقط دو تقاضا از دشمنش دارد. نخست اجازه عزاداری برای امام حسین علیهالسلام و بعد تقاضای پوشش بیشتر. به یزید میگوید زنان خود را در پس پرده نگه داشتی و ما را آوردی جلوی چشم مردم. اگر در راهپیمایی از حضرت زینب «س» تقلید میکنیم و این راهپیمایی جز چهار خصلت مؤمن است و نهضت بزرگ امام حسین «ع» را وصل میکند به ظهور همین اربعین حجاب برتر هم لازم دارد. پس نخست فلسفه اربعین را متوجه باشیم! **این سفر فرق دارد! یادمان باشد سفر اربعین را با علم بر آنکه در این مسیر قرار سختی بکشیم و مثل سفرهای سیاحتی و زیارتی دیگر نیست انتخاب میکنیم و راهی میشویم. از طرفی قرار نیست عمل به دستورات خدا را محدود به شرایط آسان کنیم و هر جا پای سختی در میان بود به آن پشت پا بزنیم. این با آنچه در سیره ائمه و معصومین ما علیهمالسلام است همخوانی ندارد. قرار نیست به بهانه سختی و گرما چادر را در مسیری که قرار است به اهلبیت و امام حسین (ع) نزدیک شویم در بیاوریم. آن هم امام حسینی که حتی در گودی قتلگاه حواسش به حجاب زنان خیمه بود. هنگامی که بانوان اهل حرم به بالای سر امام حسین (ع) در گودی قتلگاه آمدند، امام (ع) فرمود: برگردید! مبادا دشمن صدای گریه شما را بشنوند و نامحرم شما را ببیند. در جایی دیگر امام حسین (ع) خطاب به اهل حرم فرمود: «اُنظُرنَ إذا أنا قُتِلتُ فَلا تَشقِفَنَّ عَلَىَّ جَیبا وَلا تَخمِشنَّ عَلَیَّ وَجها»! مراقب باشید که وقتى من کشته شدم، گریبان خود را چاک مدهید و صورت خویش را مخراشید! (دانشنامه امام حسین (ع)، ج6،ص 57)
|
لینک | |
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/73326 |