کد خبر : 73599
تاریخ : 1402/6/22
گروه خبری : کشاورزی

ایران به خودکفایی در محصول گندم رسید؛

بازدید وزیر جهاد کشاورزی از نخستین زنجیره تولید نهال گردوی پیوندی کشور در تویسرکان

همدان در 7 محصول رتبه اول تا هفتم کشور را دارد

«محمدعلی نیکبخت» روز سه‌شنبه با استقبال سیدمجتبی حسینی معاون امور اقتصادی استاندار، فرماندار تویسرکان، امام‌جمعه و نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی در سفری یک‌روزه به‌منظور بازدید از پروژه‌های بخش کشاورزی، وارد استان همدان شد؛ وی پس از ورود به تویسرکان با حضور در گلزار شهدا، به شهدای والامقام این شهرستان ادای احترام کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در سفر یک‌روزه خود به استان همدان، از نخستین زنجیره تولید نهال گردوی پیوندی کشور در تویسرکان بازدید کرد. این طرح بزرگ‌ترین زنجیره تولید پیوندک و نهال گردو پیوندی گواهی‌شده خاورمیانه است که از سه بخش باغ مادری به مساحت 6 هکتار، خزانه تولید نهال گردو به مساحت پنج هکتار و گلخانه تولید نهال گردوی پیوندی به مساحت سه هکتار تشکیل شده است.

کل مساحت اجرای پروژه زنجیره تولید نهال گواهی‌شده گردو در شهرستان تویسرکان معادل 14 هکتار است و اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان همدان به‌عنوان مجری، این طرح را در شهرستان تویسرکان، دهستان میانرود و در روستای مرادآباد اجرا کرده است. ظرفیت تولید سالانه این طرح بیش از 100 هزار اصله نهال گواهی‌شده گردوی پیوندی، دو میلیون شاخه پیوندک 25 سانتی‌متری و 150 هزار پایه نهال گردو است.

ارزش کل تولیدات سالانه بالغ‌بر 130 میلیارد ریال است و در این طرح سالانه 25 نفر به‌طور دائم و 600 نفرروز نیز اشتغال فصلی ایجاد شده است. باغ مادری تولید نهال گردو، از پروژه‌های شاخص جهاد کشاورزی استان، از سال 1396 با اعتبار 120 میلیارد ریال شروع به کار کرده است و این باغ براساس روش‌های دانش‌بنیان و علمی فعالیت می‌کند.

* کشور از واردات گندم برای تولید نان بی‌نیاز شد

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه در شهرستان تویسرکان و در جمع خبرنگاران گفت: به‌دلیل خودکفایی و تأمین صددرصدی گندم، نیازی به واردات این محصول اساسی برای تولید نان در کشور نداریم.

نیکبخت افزود: تلاش داریم تا پایداری خودکفایی در تولید گندم را ادامه دهیم تا در شرایط اقلیمی نامتعادل دچار مشکل و تنگنا نشویم.

وی اظهار کرد: سطح زیر کشت گندم آبی کشور دو میلیون هکتار است که تلاش می‌کنیم با افزایش بهره‌وری و کشاورزی دانش‌بنیان، عملکرد و میزان تولید را افزایش دهیم تا گرفتار تنش‌های آبی نشویم.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین به برنامه‌ریزی دولت و این وزارتخانه برای رشد تولید گندم در مراتع و اراضی دیم در قالب طرح جهش تولید در دیم‌زارها اشاره کرد و گفت: به دنبال توصیه مقام معظم رهبری و با پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام طرح جهش تولید در دیم‌زارها را نیز با جدیت پیش می‌بریم.

نیکبخت اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای تأمین نهاده‌ها، سم، بذر و کود این طرح انجام شده و دو هزار فارغ‌التحصیل کشاورزی نیز در دیم‌زارهای زیر پوشش این طرح حضور می‌یابند تا به ارتقای بهره‌وری و رشد عملکرد اراضی دیم کمک کنند.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در رابطه با آخرین وضعیت پرداخت مطالبات گندم‌کاران در طرح خرید تضمینی دولت از کشاورزان نیز گفت: تا امروز بالای 70 درصد مطالبات به میزان 110 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه سایر مطالبات باقی‌مانده نیز با تأکید رئیس‌جمهور و تکلیفی که به سازمان برنامه و بودجه داده شده، قرار است تا پایان شهریورماه تسویه شود.

نیکبخت با بیان اینکه تولید، نگهداری و توزیع گندم با وزارت جهاد کشاورزی است، اظهار کرد: تأمین منابع در این رابطه با سازمان برنامه و بودجه است و امیدواریم با تأمین منابع باقی‌مانده، زودتر تسویه نهایی را با کشاورزان گندم‌کار داشته باشیم.

* مجلس در بودجه به معنای واقعی از کشاورز و تولید حمایت کند

وزیر جهاد کشاورزی در نشست مشترک با کشاورزان نیز گفت: باید مجلس کمک کند در بودجه سال آینده شرایط را تغییر دهیم و به معنای واقعی از کشاورز و تولید حمایت کرده و امور را تسهیل کنیم.

نیکبخت با بیان اینکه بنده شرمنده کشاورزان هستم که با مشکلات بسیار و در این شرایط سخت در عرصه تولید کار می‌کنند، اظهار کرد: به همه کشاورزان که بخش عمده نیاز کشور را تأمین می‌کنند، خداقوت عرض می‌کنم.

وی با بیان اینکه همدان در بخش تولید محصولات کشاورزی استان برجسته‌ای است، گفت: همدان در هفت محصول رتبه اول تا هفتم را دارد که نشان از ظرفیت‌های بسیار آن دارد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: همه همکاران در وزارت جهاد کشاورزی موظف هستند با توجه به مسئولیتی که در اسناد بالادستی دارند و در سیاست‌های ابلاغی رهبری نیز اعلام شده، از کشاورزان حمایت کنند.

وی با بیان اینکه مسئولیت تأمین غذا به‌عهده کشاورز است که کار بسیار سختی است، ابراز کرد: حتماً باید نگاه همه بخش‌های حاکمیت اعم از مجلس، دولت و تمام دستگاه‌ها تأمین معیشت مردم باشد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: باید مجلس کمک کند در بودجه سال آینده شرایط را تغییر دهیم و به معنای واقعی از کشاورز و تولید حمایت کرده و امور را تسهیل کنیم.

وی با تأکید بر اینکه برای دانش‌بنیان شدن کشاورزی باید مسائل را آموزش دهیم و ترویج کنیم، تأکید کرد: سال گذشته اعتبارات آب و خاک به‌عنوان زیرساخت و زیربنای کار کشاورز بیش از هفت هزار میلیارد تومان بوده که در سال جاری سه هزار میلیارد تومان شده است.

نیکبخت اضافه کرد: اعتبارات چهار هزار میلیارد تومان سال گذشته آبخیزداری با وجود اهمیت آن در سال جاری به دو هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه پنج هزار و 300 طرح صنایع تبدیلی- تکمیلی در کشور از 40 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، افزود: اگر این تعداد طرح به نتیجه برسد، از خام‌فروشی چیزی حدود 30 میلیون تُن محصول کشاورزی جلوگیری خواهد شد و با فرآوری محصولات برندسازی و صادرات و درنهایت خلق ثروت رقم خواهد خورد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه متأسفانه کارهای مغفول و عقب‌مانده در کشور داریم، اظهار کرد: دلیل این مسئله آن است که وزارت جهاد کشاورزی و کشاورز واقعاً مظلوم واقع شده‌اند؛ اما نگاه رهبر معظم انقلاب این نیست و بر حمایت از آن‌ها تأکید دارند.

وی تأکید کرد: طبق فرامین رهبر انقلاب، رضایت مردم با رسیدگی به معیشت آنان محقق می‌شود و معیشت هم در رونق بخش کشاورزی است.

نیکبخت با بیان اینکه باید نسبت به فرامین رهبر انقلاب دقت کرده و به آن‌ها عمل کنیم، گفت: بنده در دولت‌های مختلف کار کرده‌ام، اما هیچ رئیس‌جمهوری را به اندازه آیت‌الله رئیسی ندیدم که دل بسوزاند و صادق و پاکدست در گفتار و کردار باشد.

امام‌جمعه تویسرکان نیز گفت: باید کارهای زیربنایی در شهرستان تویسرکان انجام شود.

حجت‌الاسلام سیدموسی حسینی‌مجد اظهار کرد: حضور وزرا در شهرستان احساس امید و گره‌گشایی به مردم می‌دهد که امیدواریم وزیر جهاد کشاورزی در این سفر لطف ویژه به شهرستان داشته باشد.

وی یادآور شد: شهرستان تویسرکان با وجود آرامگاه حیقوق نبی به دارالمؤمنین لقب گرفته است و 750 شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده؛ همچنین با توجه به تعداد روحانیون در این شهرستان، بعد از همدان نخستین جایگاه را دارد.

امام‌جمعه شهرستان تویسرکان با بیان اینکه پنجم مردادماه با وجود 40 شهید در عملیات مرصاد روز تویسرکان نام گرفته است، گفت: بخش کشاورزی و بیماری درختان گردوی شهرستان از مهم‌ترین فلسفه‌های وجودی شما در شهرستان است.

وی عنوان کرد: بنده اعتقاد به کارهای زیربنایی دارم و تقاضا می‌کنم به حرمت شهدا و پیامبر و محرومیت‌های این منطقه، دو رشته کشاورزی به دانشکده منابع طبیعی داده شود.

* نماینده مجلس: ثبت جهانی گردوی تویسرکان در فائو آخرین مراحل خود را می‌گذراند

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ثبت جهانی گردوی تویسرکان در فائو (سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد) چندین‌سال بوده که درحال پیگیری است و آخرین مراحل خود را می‌گذراند.

«محمدمهدی مفتح» با بیان اینکه قرار است چند نفر از فائو از این شهرستان بازدید کنند تا مراحل ثبت انجام شود، افزود: ثبت جهانی گردو برندسازی ارزشمند برای شهرستان تویسرکان است.

وی با بیان اینکه تویسرکان در حوزه کشاورزی و زیرساخت‌های آن قابل توجه بوده و ازلحاظ محصول گردو نیز شاخص بسیار روشنی برای این شهر است، ادامه داد: گردوی تویسرکان در کشور نیز شاخص است و عنوان بهشت غرب را به خود اختصاص داده؛ در این بخش کارهای خوبی انجام شده است.

مفتح با قدردانی از همراهی و تعامل همه مسئولان کشوری و استانی برای مراحل ثبت جهانی گردو، ابراز امیدواری کرد: بتوانیم گردوی تویسرکان را ثبت جهانی کنیم.

وی درخصوص سرشاخه‌کاری گردو نیز گفت: این طرح برند و اصلیت گردوی تویسرکان را حفظ می‌کند؛ چراکه در آمد مردم وابسته به این محصول است.

مفتح درخصوص بازدید از نخستین زنجیره تولید نهال گردوی پیوندی کشور در تویسرکان (باغ مادری) ابراز کرد: این کار ارزشمندی است که صادرکننده نهال گواهی‌شده گردو به سراسر کشور باشیم.

نمیانده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی افزود: بیماری درختان گردو یکی دیگر از مشکلات کشاورزان است که باید بررسی شود؛ چراکه نگرانی خاصی برای مردم ایجاد کرده است.

مفتح ادامه داد: بحث دیگری که گردوکاران با آن مواجه هستند، سرمازدگی درختان است که خسارت زیادی زده و مردم انتظار دارند که دولت مردمی سیزدهم کمک‌حال کشاورزان باشد؛ چراکه سرمایه و زحمت یک‌ساله آن‌ها از بین رفته و باید این مشکل حل شود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات متعدد در حوزه جهاد کشاورزی این شهرستان، ابراز امیدواری کرد با حضور وزیر جهاد کشاورزی و ارائه راهکارهای مناسب، این مسائل حل شود.

نشست با تشکل‌ها و تولیدکنندگان برتر و رونمایی از نقشه راه تولیدات محصولات کشاورزی استان، از دیگر برنامه‌های سفر یک‌روزه وزیر جهاد کشاورزی به استان همدان بود.

تویسرکان با تصمیم وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان شهرستان آزمونه اصلاح باغ‌های گردو و سرشاخه‌کاری و پیوند این درختان در کشور برگزیده شده و بر این اساس مقرر شد تا سه هزار هکتار از مجموع پنج هزار و 500 هکتار باغ‌های گردوی شهرستان تویسرکان، در بازه زمانی پنج‌ساله اصلاح شود.

 

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/73599