کد خبر : 82568
تاریخ : 1403/2/25
گروه خبری : استان‌ها

رئیس کل دادگستری استان همدان:

پلمب چاه‌های آب غیر مجاز و فاقد پروانه از اولویت‌های آب منطقه‌ای باشد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان: شاهد ذخیره آب خوبی در مخزن سد اکباتان هستیم

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای همدان، بهروز محمدی‌مهر در نشست با رضا اخلاص‌مند مدیرعامل آب منطقه‌ای همدان و معاونان او، ضمن گرامیداشت دهه کرامت، گفت: امید آنکه همگی ما ظل توجهات ائمه اطهار (ع) در راستای خدمت به مردم کوشا باشیم.

وی در ادامه با اشاره به حرکت جهادی آب منطقه‌ای استان برای انتقال آب سد تالوار به همدان در روزهای بحرانی سال 1401، تصریح کرد: این پروژه 17 سالی می‌شد که روند ساخت آن راکد بود و تنها 32 درصد پیشرفت داشت، اما خوشبختانه با ورود جدی مسئولان در آن سال طی کوتاه ترین زمان به بهره‌برداری رسید.

رئیس کل دادگستری استان همدان افزود: هرچند گفته شده که آب همدان درحال حاضر استانداردهای لازم را دارد، با این وجود برای جلب رضایت مردمی باید کیفیت آن نیز مطلوب‌تر و گواراتر شود.

محمدی‌مهر با اشاره به اینکه بارش‌های اخیر سبب خوشحالی مردم منطقه شده، عنوان کرد: با این وجود برای جلوگیری از هدررفت آب و مبارزه با متخلفان، دستگاه قضائی با صدور دستورات لازم جهت پُر و مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های آب غیر مجاز و نیز جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب، با جدیت وارد عمل شده است.

وی همچنین بر نظارت و پیگیری آب منطقه‌ای استان برای تسریع در اجرای قانون حدنگار (کاداستر) تأکید کرد و افزود: با سنددار شدن املاک اداری و البته تعیین تکلیف حد و حدود دقیق بستر و حریم رودخانه‌ها و موارد این‌چنینی، نه‌تنها از تشکیل پرونده‌های قضائی مرتبط جلوگیری می‌شود، بلکه شاهد تسریع در صدور رأی متقن و مستند از سوی قضات در محاکم خواهیم بود.

محمدی‌مهر تصریح کرد: برای پیگیری امور مرتبط با قانون حدنگار به‌صورت ویژه یکی از معاونان دستگاه قضائی همدان برنامه‌ها را پیگیری می‌کند.

وی در ادامه عنوان کرد: در راستای صیانت از حقوق عامه و تسریع در رسیدگی به پرونده‌های موجود در کمیسیون آب‌های زیرزمینی، چهار قاضی برای این کمیسیون معرفی شده‌اند که خوشبختانه با افزایش تعداد قضات، علاوه‌بر جلوگیری از رسوب پرونده‌ها، رضایت مردمی نیز جلب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان نیز گفت: میانگین بارش‌های سال آبی جاری در استان همدان 377 است که نسبت به بلندمدت 16 درصد و نسبت به سال گذشته 48 درصد افزایش داشته است.

رضا اخلاص‌مند با بیان اینکه قطعاً بارندگی امسال جبران خشک‌سالی‌ها را نخواهد کرد، افزود: خشک‌سالی‌های حادث‌شده باعث کاهش ورودی آب به رودخانه‌ها و عدم تغذیه آب‌خوان‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه عدم مدیریت صحیح استفاده از منابع آب زیرزمینی باعث وارد آمدن صدمات جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست می‌شود، گفت: علت اصلی ایجاد فروچاله‌ها و فرونشست زمین عدم تعادل در برداشت از منابع آب زیرزمینی است.

اخلاص‌مند تصریح کرد: در سال آبی جاری با حمایت‌های دستگاه قضا و استانداری و همکاری نیروی انتظامی با کنترل‌های دقیقی که در بالادست سد اکباتان اتفاق افتاد، شاهد ذخیره آب خوبی در مخزن سد اکباتان هستیم.

وی با بیان اینکه امیدوارم بارش‌ها ادامه‌دار باشد، گفت: متأسفانه بیش از 20 بار کشاوزارن بالادست سد اکباتان اقدام به تخریب بندها و انحراف آب به سمت باغات کردند که به‌سرعت اصلاح شده و آب مسیر خود را به سمت دریاچه سد اکباتان ادامه داده است.

اخلاص‌مند وضعیت دیگر سدهای استان را خوب ارزیابی کرد و افزود: بارش‌های خوب سال جاری و به جریان افتادن رودخانه‌ها باعث آبگیری برخی حوضچه‌های تغذیه مصنوعی نیز شده است.

وی ابراز کرد: در سال گذشته 719 حلقه چاه غیر مجاز مسدود و 515 حلقه چاه پلمب شده است.

اخلاص‌مند از نصب 6 هزار و 600 دستگاه انواع کنتور روی چاه‌های مجاز استان گفت و افزود: عملکرد سال گذشته نصب کنتور روی چاه‌ها 708 حلقه بوده است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/82568