کد خبر : 83360
تاریخ : 1403/3/17
گروه خبری : سیاسی

دکتر قنادباشی در گفت‌وگوی اختصاصی با سپهرغرب:

قوانین مجلس نباید جامعه را دچار شوک و سرگردانی کند

مجلس باید تأمین‌کننده منافع ملی باشد

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار:

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز به‌کار مجلس دوازدهم، شکل‌گیری یک مجلس تراز را در گرو تعامل منضبط و همدلانه با قوای دیگر، رفتار جمعی صحیح و صبورانه در داخل قوه مقننه دانستند و تأکید کردند: مجلس باید همواره آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده همت‌ها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد. ایشان در ادامه جذب دل‌های مردم و سپاس بی‌دریغ آن‌ها به‌واسطه خدمت به مردم و عمل صالح را مشمول پاداش الهی دانستند و تصریح کردند: تشییع چند میلیونی رئیس جمهور فقید و همراهان عزیزش نمونه‌ای از این پاداش الهی بود که می‌تواند اسوه و الگوی همه مسئولان و کارگزاران نظام ازجمله نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باشد.
بخشی از پیام معظم‌له نیز حاوی نکات اخلاقی به نمایندگان مجلس بود. این نوع جهت‌گیریِ حکیمانه‌ رهبر معظم انقلاب در این برهه حساس، گویای آن است که روح حاکم بر مجلس باید مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی و تقوایی باشد و اگر این عناصر ارزشی در آن جریان نداشته یا کمرنگ باشد،‌ تمام امور جامعه به حاشیه می‌رود.

یک نکته حائز اهمیت دیگر در پیام رهبری نیز این است که ایشان نمایندگان را از افتادن در مسابقات بی‌فایده‌ رسانه‌ای و مجادلات مضر سیاسی بر حذر می‌دارند که با تعمیق در این مطلب درمی‌یابیم این توصیه همان مشی ائمه اطهار علیهم‌السلام است به طوری که در کلامی از امام رضا علیه‌السلام می‌بینیم که به عبدالعظیم حسنی (ره) فرمودند: «ای عبدالعظیم، سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو در دل‌های خویش برای شیطان راهی نگشایند و آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکوت پرمعنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی‌فایده فراخوان. دوستان ما نباید فرصت‌های گرانبهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند.»

با ذکر این مقدمه و آنچه به آن اشاره شد، خبرنگار گروه خبری سپهر با یکی از تحلیلگران برجسته کشور در حوزه سیاسی، گفت‌وگویی ترتیب داده است؛ به اعتقاد وی، رهبر انقلاب (دام ظله) با دعوت به خیر و در مقابل، پرهیز از نقاط ضعف و مسائلی که ممکن است کارایی مجلس را مختل کرده و منافع ملی را به خطر بیاندازد یک پیام جامع صادر کرده‌اند. آنچه می‌خوانید نگاه وی به این پیام مهم در برهه فعلی با نگاه مقایسه‌ای به گذشته است که می‌آید:

پیام رهبری نشان‌دهنده جایگاه راقی جمهوری اسلامی است

دکتر جعفر قنادباشی در ابتدای سخنان خود با اشاره به پیام مقام معظم رهبری خطاب به دوازدهمین مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: این پیام از نظر ادبیات و مفاد بسیار غنی بوده و به‌عنوان یکی از متون فاخر سپهر سیاسی کشور، نشان‌دهنده پیشرفت‌های نظام مقدس و جایگاه عالی و راقی جمهوری اسلامی است، اینکه اکنون چه جایگاهی دارد و در چه جایگاهی باید بایستد.

مجلس باید در جایگاهی بالاتر از قبل بایستد

وی سپس خاطرنشان کرد: این پیام در مقایسه با پیام‌های قبلی نشان می‌دهد مقام معظم رهبری انتظارشان ایستادن مجلس در مرتبه‌ای بالاتر از قبل است؛ ضمن اینکه رشد و تکامل نظام 45 ساله‌ای را نشان می‌دهد که تجارب بسیاری را پشت سر گذاشته و در قانون‌گذاری حرف برای گفتن دارد.

مجلس باید تأمین‌کننده منافع ملی باشد

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در پیام رهبر انقلاب باوجود کوتاهی و اختصار متن، همه نکاتی که اساس کار یک مجلس کارآمد است، به‌خوبی مورد اشاره قرار گرفته تا شاهد مجلسی باشیم که تأمین‌کننده منافع ملی باشد.

تک‌روی‌ها در ادوار گذشته مجلس سبب کندی کار شده

قنادباشی با اشاره به اینکه اشارات رهبر در این پیام انقلاب کوششی است برای جلوگیری از آفاتی که ممکن است مجلس به آن دچار باشد، ابراز کرد: تأکید بر همدلی و رفتار جمعی در مجلس و پرهیز دادن نمایندگان از حرکت‌های فردی و غیرهمدلانه نکته‌ای است که به جد مورد توجه معظم‌له است، چراکه تک‌روی‌ها در ادوار گذشته مجلس سبب کندی کار شده است.

وی در ادامه توضیح داد: این دعوت دو وجه دارد؛ از یک سو تأکید بر تقویت نقاط مثبت و از سوی دیگر به‌صورت غیرمستقیم دعوت بر پرهیز از نقاط منفی و مسائلی که ممکن است آسیب‌زا باشد.

تعامل متشتت بوده که به زیان مردم تمام خواهد شد

این کارشناس مسائل سیاسی اذعان کرد: مسئله مهم دیگری که مدنظر رهبر انقلاب است تعامل همدلانه و منضبط مجلس با سایر قوا بوده که نشان‌دهنده توجه و تأکید رهبری بر پرهیز از تعامل متشتت بوده که به زیان مردم تمام خواهد شد.

از بین بردن امیدها از آفات بزرگ مجلس است

قنادباشی سپس اظهار کرد: تأثیرگذاری مجلس با آرامش‌بخشی، امیدآفرینی و برانگیزاننده همدلی، دعوت به اتحاد از سوی رهبر معظم انقلاب بوده و ترسیم خطوط قرمز است، به این معنا که مجلس نباید برهم‌زننده آرامش بوده و اقداماتش موجب ناامیدی شود، چراکه از بین بردن امیدها و کوتاه کردن همت‌ها یکی از آفات بزرگ مجلس است.

وی سپس بیان کرد: مسئله مهم دیگر در این پیام توجه به این نکته است؛ در شرایطی که بسیاری از کشورها در عرصه قانون‌گذاری دچار تلاطم و آشفتگی بوده یا بالعکس ساکن و راکد هستند، مجلس دوازدهم باید از وضع قوانینی که کشور را دچار آشفتگی و تلاطم می‌کند، خودداری کرده و البته از رکود نیز دور بماند و قوانینی که متناسب با شرایط است را تصویب کند.

قوانین نباید جامعه را دچار شوک و سرگردانی کند

این کارشناس مسائل سیاسی قانون‌گذاری و حسن نظارت بر اجرای قانون را از ارکان مهم مورد توجه مجلس دوازدهم در اشاره رهبری خواند و افزود: قوانین نباید جامعه را دچار شوک و سرگردانی کند.

پرهیز از رقابت بی‌فایده رسانه‌ای

قنادباشی با این بیان که رهبر انقلاب با پرهیز دادن نمایندگان از یک نکته منفی آن‌ها را دعوت به نکات مثبت مقابل آن می‌کنند که این امر بسیار قابل تأمل است، اذعان کرد: نیفتادن در دام جوسازی رسانه‌ای و مجادلات مضر یکی دیگر از مسائلی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کرده‌اند، چراکه توجه به مسابقات بی‌فایده رسانه‌ای یکی از آفاتی است که مجلس را از توجه به امور مهم بازمی‌دارد، البته در مقابل نیز گاهی مجلس باید از طریق رسانه اقدامات مهم انجام‌شده خود را به سمع و نظر مردم برساند، باید بین این دو تفاوت قائل شد. آنچه رهبری از آن نهی کرده‌اند رقابت بی‌فایده در این عرصه است.

توجه به سبک زندگی رئیس‌جمهور شهید

وی متذکر شد: توجه به بُعد اخلاقی مسئله مهم دیگر است؛ چراکه در برخی از ادوار گذشته شاهد این بودیم که سودطلبی و منفعت‌طلبی منجر به گرایش نمایندگان مجلس به تجملات، اشرافی‌گری و تغییر سبک زندگی شده و آن را از مردم دور کرد. بنابراین معظم‌له با تأکید بر تقوا و پیروی از الگوی زیست رئیس‌جمهور شهید از آنان به تقوا، ساده‌زیستی و مسئولیت‌پذیری یاد کرده‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان سخنان خود این را هم یادآوری کرد که مطالبه هشدارگونه بعدی رهبر انقلاب در این پیام مسئله پرهیز از سوگند نمایندگی است؛ ایشان تأکید می‌کنند این سوگند صوری، تشریفاتی و نمایشی نبوده و نمایندگان مجلس نسبت به تک‌تک کلماتی که ادا می‌کنند مسئول هستند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/83360