کد خبر : 83553
تاریخ : 1403/3/23
گروه خبری : استان‌ها

آینده‌پژوهی پس از یک نامه

بهزاد دانشفر

یکی از خاورشناسان غیر مسلمان که درباره مسلمانان تحقیق می‌کرد، هنری لامنس است؛ او در جمله‌ای می‌گوید ما مسیحی‌ها باید مجسمه معاویه را از طلا بسازیم و به آن احترام بگذاریم، چون اگر این معاویه نبود، اسلام تمام دنیای غرب را گرفته بود؛ بله مستشرقان یا همان شرق‌شناسان که نگاه به شرق داشتند، همواره با طمع استعماری این توجیه را داشتند که می‌بایست اول زبان و فرهنگ مشرق‌زمین را شناخت و آنگاه به‌راحتی میان آنان نفوذ کرد. ادوارد سعید، نظریه‌پرداز ادبی، منتقد فرهنگی و فعال سیاسی فلسطینی- آمریکایی درخصوص کتاب تاریخ اسلام دانشگاه کمبریج به‌عنوان یکی از آثار جدید شرق‌شناسان می‌گوید: این کتاب، اسلام را به‌عنوان یک دین بسیار بد می‌فهمد و عرضه می‌کند... آری در نامه اخیر مقام معظم رهبری خطاب به جوانان آمریکا، کلماتی چون «سمت درست تاریخ» به‌کار بردند که حکایت از یک جریان جدید فرهنگی دارد و تاریخ را گونه‌ای دیگر تعریف می‌کند.

در باب سمت درست تاریخ و تحلیل نامه اخیر مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر اتفاقات پیش رو و گستره جبهه مقاومت و صف‌بندی حق در برابر باطل در قلم‌ها، اشاراتی متعدد شده است. اما از جنبه دیگر، واقعیت آن بوده که استعمار نهایت استفاده را برای وارونه جلوه دادن در تاریخ به‌کار برده و تحولات اخیر توانسته است وجدان‌های خاموش را بیدار کند؛ اما این سؤال وجود دارد که در بهره‌گیری از فرصت فوق و ایجاد تشکیک در حُسن نیت ملت‌های غربی به دولت‌مردان خودشان، سهم نخبگان و ملت ما چیست؟ ما خود را طلبکار دشمنی‌ها و وارونه جلوه دادن‌های مستشرقان می‌دانیم.

با درک و ترسیمی درست از افق حرکت رهبر انقلاب در مکاتبه خود با جوانان غربی، باید اذعان کرد نامه مقام معظم رهبری آغاز یک حرکت فرهنگی بود که می‌بایست منشأ اهتمام خیلی از فعالان فرهنگی داخل کشور باشد. رشد ارتباطات و تسهیل فضای مجازی بهانه کم‌کاری را گرفته و ضرورت دارد مجامع و تشکل‌ها و سایرین، غایتمندی این حرکت مبارک را ادامه دهند.

وقت آن رسیده است که حقایق بسیاری برای جوانان آمریکا و سایر جوانان غربی آشکارتر شود. محتواسازی نوین با نگاه فعالیت بین‌المللی یک خلأ جدی است که سال‌ها برخی از مسئولین کشور ما از آن غفلت کرده‌اند و البته اکنون با وجود تسهیلات ارتباطی، نباید نخبگان و جوانان و حتی ملت از آن غفلت کنند. چه خوب است جوانان و نخبگان همدانی در تداوم حرکت مقام معظم رهبری به دنبال تمرکز و گسترش و اشاعه ارزش‌های والا با ظرفیت‌سازی بین‌المللی باشند و پیشنهاداتی مؤثر با توان موجود شکل گیرد.

آینده‌پژوهی در باب صادرات ارزش‌های فرهنگی و پیوند دادن محورهای مقاومت به یکدیگر فصل تازه‌ای است که با خلاقیت و نوآوری می‌توان سرمایه‌های جدید اجتماعی را تولید و نهال مقاومتی جدید را در بیان حقایق شکوفا کرد، ان‌شاء‌الله.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/83553