کد خبر : 83593
تاریخ : 1403/3/23
گروه خبری : اقتصادی

ارزآوری صادرات خرما برای کشور چقدر است؟

ایران در چند محصول در بازار جهانی دارای رتبه‌های نخست است. پسته، خرما، زعفران و… از جمله محصولات کشاورزی است که تولید و صادرات آنها می‌تواند سهم مهمی در اقتصاد غیرنفتی کشور داشته باشد.

سال گذشته میزان تولید خرما بیش از نیاز بازار داخل بوده و بخشی از محصولات صادر شد. اما در انتهای سال با نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز و افزایش مصرف این محصول مغذی صادرات ممنوع شد. در این خصوص رئیس انجمن ملی خرمای ایران اظهار کرد: ایران دومین تولیدکننده خرما جهان است. تولید حدود یک میلیون و 400 هزار تن در سال و گردش مالی بالای 1.5 میلیارد دلار نیازمند همراهی بیشتر با بازارهای جهانی و توجه ویژه به این محصول است.

محسن رشید فرخی گفت: رقبای قدرتمند ما در جهان عربستان سعودی، مصر و تونس است که انجمن خرمای ایران در تلاش است تا تولیدکنندگان این محصول هم‌تراز با سطح جهانی فعالیت کنند و بازارهای هدف را از دست ندهیم.

رئیس انجمن خرمای ایران ادامه داد: انجمن دارای 3 کمیته تولید، صنایع تبدیلی و صادرات است و سعی کردیم از این طریق با ذی‌نفعان ارتباط مستقیم داشته باشیم.

رشید فرخی تصریح کرد: امسال با حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت‌های صادراتی برای خرما اعمال نشد و ما امیدواریم تا پایان سال زراعی به 300 میلیون دلار ارزآوری از صادرات محصول خرما برسیم.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/83593