کد خبر : 83827
تاریخ : 1403/3/31
گروه خبری : سیاسی

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی‌سینا مطالبات نخبگان و جوانان از رئیس‌جمهور را تشریح کرد:

شایسته‌گزینی، تخصص‌گرایی و پاک‌دستی

انتخاب رئیس‌جمهور با رأی بالا قدرت ما را در منطقه و جهان افزایش خواهد داد/ نگاه دنیا به انتخابات ایران است

کشور درحالی به انتخاب رئیس‌جمهور جدید نزدیک می‌شود که براساس اصل 131 قانون اساسی برای دومین‌بار در تاریخ نظام جمهوری اسلامی، به‌دلیل شهادت رئیس‌جمهور، انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد؛ چراکه چندی پیش آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم با هیئت همراه خود در یک سانحه هوایی به شهادت رسید.

بدون تردید همه ما می‌دانیم هدف هر انتخابی رسیدن به مطلوب‌ترین شرایط و رشد و توسعه جامعه است؛ از همین رو انتخاب رئیس‌جمهور اصلح به‌عنوان بالاترین شخص اجرایی کشور از اهمیت بالایی برخوردار بوده و البته در این میان مشارکت مردم و حضور گسترده آنان در این عرصه، از اصلی‌ترین ابزار تحقق این مهم محسوب می‌شود.

برقراری عدالت، افزایش نظارت جمعی بر عملکرد مسئولان و کاهش فساد،‌ توزیع عادلانه قدرت،‌ شفافیت در امور، افزایش اعتماد عمومی، کاهش تعارضات اجتماعی،‌ افزایش وحدت و انسجام، بالا رفتن مشروعیت و مقبولیت نظام، افزایش قدرت چانه‌زنی در سیاست‌های بین‌المللی و تحقق منافع ملی، ازجمله مزایای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری بوده و به یقین، مردم ایران اسلامی بار دیگر با عمل به وظیفه شرعی و قانونی خود حماسه‌ای دیگر در این صحنه خواهند آفرید.

در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو صرف‌ نظر از انتخاب اصلح، حضور حماسی مردم در پای صندوق‌های رأی که به‌عنوان اعتماد به اصل نظام محسوب می‌شود، موضوع اصلی و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و مسئولان نظام است.

برگزاری انتخابات در کشور بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از افتخارات تاریخ نظام جمهوری اسلامی است و اینکه به تعداد سال‌های عمر این نظام انتخابات در کشور برگزار شده، نشان می‌دهد مردم‌سالاری دینی و رأی و نظر مردم در اداره کشور اهمیت دارد و این ویژگی، جمهوری اسلامی ایران را از دیگر نظام‌های سیاسی جهان متمایز کرده است.

با ذکر این مقدمه آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگوی خبرنگار گروه خبری سپهر با دکتر رضا سلیمانی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان و از صاحب‌نظران علوم سیاسی در استان درباره الزامات انتخاب آگاهانه و وظیفه مردم و نخبگان است:

حضور مردم در انتخابات براساس یک عقلانیت دموکراتیک است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان در ابتدای سخنان خود با اشاره به اهمیت حضور مردم و شرکت در انتخابات، گفت: این موضوع یک مسئله بدیهی، منطقی و براساس یک عقلانیت دموکراتیک، قابل تفسیر و تحلیل است.

رأی بالای مردم پشتوانه رئیس‌جمهور است

رضا سلیمانی گفت: رئیس‌جمهور آینده هرکدام از نامزدهای احراز و تأیید صلاحیت‌ شده باشد، نیاز به پشتوانه رأی بالای مردم دارد تا بتواند سیاست‌های اقتصادی، خارجی و فرهنگی را با قوت اجرا کند.

حضور مردم و دست باز رئیس‌جمهور

این استاد دانشگاه تأکید کرد: درواقع حضور مردم در پای صندوق‌های رأی به معنای حمایت از سیاست‌های رئیس‌جمهور آینده در حوزه‌های داخلی و خارجی است؛ در عرصه سیاست خارجی بسیار مهم است که رئیس‌جمهوری با پشتوانه رأی قابل قبول و بالا داشته باشیم تا در محافل بین‌المللی و جریانات منطقه‌ای دست برتر از آنِ ما باشد. در بخش سیاست اقتصادی و جراحی اقتصاد نیز نیاز به انقلاب اقتصادی و جهش تولید داریم که باید رئیس‌جمهوری با پشتوانه رأی بالا، همراهی مردم و گروه‌های مردم‌نهاد، کار را پیش ببرد؛ بنابراین یکی از مزیت‌های حضور در پای صندوق‌های رأی با مشارکت بالا این است که رئیس‌جمهور آینده دستش در انجام سیاست‌های رفع نیاز مردم در بخش داخلی و خارجی، بازتر است.

نخبگان مسیر انتخاب مردم را هموار می‌کنند

سلیمانی سپس با اشاره وظیفه فرهیختگان جامعه در روزهای منتهی به انتخابات، این امر را یک وظیفه آشکار خواند و تصریح کرد: به هر ترتیب چون تفکرات، دیدگاه‌ها، آرا و عقاید نامزدها متفاوت است، روشنگری در مورد اینکه برنامه کدام‌یک از آن‌ها عملیاتی‌تر بوده و شعاری نیست، در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و منافع ملی کشور است و کدام می‌تواند آسیب کمتری برای مردم و جامعه داشته باشد و در نظام بین‌الملل مؤثر باشد، برعهده نخبگان و فرهیختگان است.

وی در ادامه افزود: مردم نمی‌توانند در ایام کوتاه انتخابات از میان این گزینه‌ها به تصمیم‌گیری و انتخاب قاطع دست بزنند، اما می‌توانند با رجوع به متخصصان و اهل فن در مورد سیاست‌ها، شعارها و اظهار نظرهای مطرح‌شده توسط نامزدهای انتخاباتی گزینه‌ای را انتخاب کنند که شرایط بهتری را برای توسعه و رشد کشور در دهه آینده رقم خواهد زد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان سپس به تبیین انتظار نسل جوان و نیز فرهیختگان از رئیس‌جمهور آینده پرداخت و ابراز کرد: شایسته‌گزینی، تخصص‌گرایی و پاک‌دستی سه مطالبه‌ای است که نسل جوان و نخبگان خواستار آن‌ها هستند.

چرخه قدرت از انحصار خارج و پای نخبگان به عرصه تصمیم‌گیری باز شود

سلیمانی اذعان کرد: ما فرهیختگان بسیار و یک جامعه نخبگانی در داخل و حتی خارج از کشور داریم که آن‌ها اگر ببینند رئیس‌جمهور آینده و تیم او چرخه قدرت را باز گذاشته و انحصاری نکرده‌اند و اجازه می‌دهند نظرات متعدد، متنوع، علمی و کارشناسی مطرح شود، به کمک دولت‌مردان خواهند آمد.

اقتصاد و اشتغال برای جوانان همیشه مهم است

وی سپس این را هم اضافه کرد که نسل جوان به دنبال آن است که دغدغه‌های مربوط به نسل او که عمدتاً مسئله اشتغال، رفع بیکاری، مسکن، اوقات فراغت، آینده شغلی، تسهیل ازدواج و تسهیل هرچه بیشتر سیاست‌های جمعیتی است، اجرایی شده و به دور از شعارزدگی و عملیاتی باشد؛ این موارد موضوعاتی است که در هر دوره‌ای جوانان از رئیس‌جمهور انتظار خواهند داشت.

سواد رسانه‌ای، سواد اقتصادی و سواد سیاسی ما باید ارتقا پیدا کند

این تحلیل‌گر و کارشناس مسائل سیاسی در بخش پایانی سخنان خود نیز با اشاره به معیارهایی که مردم باید در انتخاب فرد شایسته درنظر بگیرند، ابراز کرد: سواد رسانه‌ای، سواد اقتصادی و سواد سیاسی ما باید ارتقا پیدا کند؛ تعامل با رسانه ملی در ایام انتخابات نیز بسیار کمک‌کننده است. مقایسه دیدگاه‌های کاندیداها از این جهت که چه میزان از آن‌ها در چارچوب قوانین بالادستی و اجرایی است، چه‌ اندازه منطقی است و مواردی از این قبیل، نیاز است مورد توجه مردم در انتخاب کاندیدای مد نظرشان باشد.

بازار داغ مغالطه‌های انتخباتی در این ایام

سلیمانی با تأکید بر ضرورت اصل قرار دادن برنامه‌محور بودن و دچار مغالطه‌های مرسوم نشدن در ایام انتخابات، توضیح داد: عمده‌ مغالطه‌هایی که در ایام انتخابات صورت می‌گیرد و در علوم سیاسی و این ایام پُرکاربرد است، این بوده که نباید روی اسب مرده شرط‌بندی کرد! معنای این حرف آن است که من به گزینه‌ای که رأی نمی‌آورد، رأی نخواهم داد که یک مغالطه اساسی و متداول در جوامع مختلف بوده و ممکن است فرد شایسته‌ای که اقبال عمومی به آن کم باشد، به حاشیه برود که یک آسیب بسیار جدی است.

وی بیان کرد: ما به‌جای اینکه افراد و شانس آن‌ها برای پیروزی را لحاظ کنیم، می‌بایست برنامه‌ها، تخصص و منطقی بودن راه‌کار حل مشکلات کشور را که هر نامزدی ارائه می‌دهد، مد نظر قرار دهیم؛ حتی اگر مطمئن باشیم آن فرد موفق به کسب رأی اکثریت مطلق آرا نمی‌شود.

این استاد دانشگاه سپس متذکر شد: یکی از شاخص‌های جدی امنیت، مشروعیت و مقبولیت ملی ایران در منطقه و نظام بین‌الملل، پشتوانه مردمی مسئولان است و اگر ما می‌خواهیم امنیت ملی خود را در منطقه حفظ و تثبیت کرده و در نظام بین‌الملل با قدرت، سیاست خارجی کشور را دنبال کنیم، باید بدانیم نگاه دنیا به انتخابات در ایران است.

انتخابات به‌شدت دارای پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی است

سلیمانی ادامه داد: اصلا این‌طور نیست که ما فکر کنیم انتخابات در جامعه ما یک پدیده کاملاً داخلی است؛ به‌هیچ‌وجه این دیدگاه درست نیست. انتخابات به‌شدت دارای پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی است و حتی میزان تحریم‌های موجود و جدیدی که توسط بدخواهان علیه مردم وضع خواهد شد، خنثی‌سازی و رفع آن‌ها، براساس میزان و نوع مشارکت مردم تنظیم خواهد شد؛ کما اینکه نمونه‌های بسیار جدی را در طول تاریخ جمهوری اسلامی داشته‌ایم که به‌عنوان مثال، مسئله حضور حداکثری مردم در انتخابات سال 88 و تحولات و ناآرامی‌های بعد از آن است که هر دو روی نوع تحریم‌هایی که تیم کاخ سفید (آقای باراک اوباما که در آن مقطع روی کار بود) وضع کرد، بسیار تأثیرگذار بود.

انتخابات اصلاً یک مسئله داخلی نیست!

وی اظهار کرد: اصلاً اینطور نیست که فکر کنیم انتخابات یک مسئله داخلی بوده و به خودمان مربوط است! بله از جهت حقوقی به خودمان مربوط است، اما به‌لحاظ سیاسی، روانی و رسانه‌ای پیامدهای خارجی خاصی در بر خواهد داشت که باید به این مهم دقت کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان در خاتمه ابراز امیدواری کرد خروجی این انتخابات اولاً حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی و ثانیاً انتخاب فردی باشد که در مقایسه با بقیه برنامه‌محورتر بوده و بتواند به توسعه و پیشرفت کشور با کمترین هزینه و آسیب، کمک جدی کند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/83827