کد خبر : 84403
تاریخ : 1403/4/16
گروه خبری : شهر

تخلفات ساکن، آغازی بر معضل ترافیک همدان

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش :

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان، عمده‌ترین تخلف ترافیکی شهروندان همدانی را تخلفات ساکن دانست و گفت: اگر این مشکل حل شود دیگر این حجم از پس‌زدگی‌های ترافیکی در معبر شهری را شاهد نخواهیم بود.
ترافیک یکی از معضلات و مشکلات اساسی در همدان به‌شمار می‌رود که چندین سال است با نام این شهر پیونده خورده و البته سبب گلایه‌مندی و نارضایتی شهروندان به‌ویژه در هسته مرکزی شهر نیز شده و کم و بیش در نقاط مختلف این شهر به چشم می‌آید. البته در روزهای تعطیل به اوج خورده رسیده و مشکلات بی‌شماری را برای مردم به همراه دارد؛ از گیر کردن در دور میدان مدرس گرفته تا میدان بلوار ارم و میدان قائم.

حال آنکه برخی معتقدند یکی از دلایل اصلی ترافیک در همدان به کم‌عرضی خیابان‌ها و افزایش روزافزون تعداد خودروها برمی‌گردد و در کنار آن پاسخگو نبودن طرح‌های ترافیکی و بی‌تفاوتی برخی شهروندان نسبت به توقف خودروها در هر مکانی و متمرکز شدن مراکز خدماتی و درمانی در مرکز شهر از دلایل ترافیک در این شهر است که طرح‌های ترافیکی ارائه‌شده در جلسات مختلف اعم از تغییر مسیر حرکت خودروها، یک‌طرفه نمودن برخی معابر و تقویت مدیریت هوشمند ترافیک و غیره تنها نقش مُسکن را داشته و پس از مدتی دوباره شاهد ترافیک در همان مکان‌ها بوده‌ایم.

بر این اساس با توجه به جایگاه پلیس راهور در مدیریت ترافیک شهری و نقش هوشمند و فیزیکی حضور پلیس در معابر شهری در مدیریت ترافیک برآن شدیم تا در این باره با رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

سرهنگ ابراهیم فارسی درخصوص مدیریت ترافیک در روزهای تعطیل و گلایه‌مندی‌‌های منعکس‌شده ازسوی شهروندان، گفت: به این موضوع باید از دو منظر زیرساختی به‌صورت مجزا نگاه کرد.

وی افزود: مسئله نخست محدود شدن مناطق تفرجگاهی در شهر همدان است، به طوری که بیشتر شهروندان در روزهای تعطیل نخستین مکان مدنظرشان بلوار ارم و گنجنامه است حال آنکه ما در این فضاها با محدودیت مواجهیم زیرا معبرهای منتهی به این مکان‌ها اعم از بلوار شهید فهمیده، بلوار ارم و محور گنجنامه قابلیت این حجم از تردد را ندارد پس ترافیک به سایر محورها مثل بلوار شهید سلیمانی نیز می‌رسد و تمامی معابر منتهی به این محورها در روزهای تعطیل را نیز درگیر ترافیک می‌کند.

وی ادامه داد: بنابراین باید زیرساخت‌های تفرجگاهی در نقاط مختلف شهر ایجاد شده و آن قابلیت‌های مورد نظر شهروندان که برای آن‌ها اولویت است را داشته تا در پی این اتفاق شاهد کاهش حجم ترافیک در معابرهای عنوان‌شده باشیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان با تأکید بر اینکه البته اخیراً در برخی نقاط این تفرجگاه‌ها ایجاد شده اما لازم است تا زیرساخت‌های بهتر و مؤلفه‌های رفاهی و تفریحی بیشتری داشته باشند گفت: برای مثال پارک ایجادشده در محدوده سد اکباتان از نظر زیرساختی باید تقویت شود تا بتواند بخشی از نیاز تفرجگاهی شهر را در روزهای تعطیل پاسخگو باشد.

سرهنگ فارسی با ابراز اینکه موضوع بعدی کمبود زیرساخت‌هایی همچون پارکینگ در مراکز تفرجگاهی است که در بروز ترافیک نقش مهمی دارد تصریح کرد: مثلاً در محوطه گنجنامه یکی از مسائل ما عدم همخوانی محوطه پارکینگ با حجم تردد است؛ بنابراین بسیاری از شهروندان به‌ناچار خودروهای خود را در دو طرف محور پارک کرده و همین منجر به محدودیت در تردد می‌شود.

وی اذعان کرد: البته برخی عنوان می‌کنند که در روزهای تعطیل محور گنجنامه را یکطرفه کنیم، این کارشدنی نیست زیرا به چند دلیل در این معبر با محدودیت بسیاری مواجهیم؛ نخست اینکه این محدوده از یک سو به رودخانه و ازسوی دیگر به کوهستان متصل است، دوم اینکه با یکطرفه کردن مسیر در صورت بروز اتفاق و حادثه امکان حضور خودروهای امدادی و آتش نشانی سلب می‌شود. از طرفی در بیشتر روزهای تعطیل با حجم بالای تردد در محور همدان_تویسرکان مواجهیم که بخشی از آن شامل محور گنجنامه است.

وی با بیان اینکه انتظار ما از مردم شناخت قانون و اعمال آن را در راستای حفظ جان خود و دیگران است، گفت: مشکل این است که در صورت بروز خطای ترافیکی امکان بازگشت و جبران آن نیست.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه امروز اصلی‌ترین و عمده‌ترین تخلف ترافیکی از سوی شهروندان همدان تخلف‌های ساکن است ابراز کرد: تخلفات ساکن به تخلفاتی گفته می‌شود که در یک جا سکون دارند و باعث بی‌نظمی در شهر می‌شوند. این تخلفات می‌تواند زیر تابلوها، در پیاده‌روها، پارک در ایستگاه‌های اتوبوس و در پی آن اجبار اتوبوس‌ها با پارک دوبل برای پیاده و سوار کردن مسافران را شامل شود که منجر به ایجاد ترافیک گسترده در شهر شده و دلیل بخش اعظمی از پس‌زدگی‌های ترافیکی در نقاط مختلف شهر است.

سرهنگ فارسی افزود: می‌توان گفت تمامی این تخلفات چهره و نظم شهر را برهم می‌زند ولی باید با رفتارهای خوب و قانونمند ترافیکی از سوی شهروندان، قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در شهر و جامعه را نهادینه کنیم به گونه‌ای که تخلفات باید به‌عنوان یک منکر در نظر شهروندان جلوه کند چراکه همه مسئول هستیم و باید سهم خود را هرچند کوچک برای برقراری نظم و ایمنی ادا کنیم.

وی با بیان اینکه یقیناً نقد سازنده از عملکرد پلیس راهور ما را در مسیر انجام وظایف، راهنمایی خواهد کرد و ما از آن استقبال می‌کنیم، گفت: در حال حاضر مدیریت ترافیک در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا حتی شهرهای بزرگ ایران به‌صورت هوشمند است، در شهر همدان نیز باوجود تلاش‌های صورت‌گرفته، در این مقوله بسیار عقب هستیم به نحوی که این امر از سال گذشته با جدیت پیگیری و کار آغاز شد و عقب‌ماندگی‌های چندین سال را جبران کرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان با تأکید بر اینکه هوشمندسازی به معنای حذف پلیس از صحنه مدیریت ترافیک نیست اذعان کرد: یقیناً این کار شدنی نیست، چراکه هیچگاه جای نیروی انسانی را نمی‌توان به هوشمندسازی در معابر داد زیرا ترافیک دارای شرایط متغییر است؛ بنابراین در بسیاری از موارد نیازمند آن هستیم که این پدیده را با عامل انسانی چک کنیم.

سرهنگ فارسی با ابراز اینکه هوشمندسازی در حوزه ترافیک در راستای اعمال عدالت بیشتر در برخورد با تخلفات انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: برای مثال در ابتدای اجرای طرح زوج و فرد با به‌کارگیری نیرو ی انسانی متأسفانه تعدادی از خودروها بدون اینکه جریمه شوند عبور کرده و تنها تعدادی از رانندگان متخلف جریمه می‌شدند حال آنکه با استقرار دوربین‌ها امکان اجرای این طرح به عدالت نزدیک‌تر شد.

وی با بیان اینکه هدف پلیس از هوشمند‌سازی مدیریت ترافیک، کم کردن حضور پلیس در معابر نیست بلکه با وجود اجرای طرح هوشمندسازی در معابر بیشتر هم شده، اذعان کرد: با این وجود هوشمند‌سازی نیاز جامعه امروز در حوزه مدیریت ترافیک است زیرا تخلفات زیاد و گسترده‌تر شده‌اند و یقیناً امکان رصد همه مباحث با نیروی انسانی فراهم نیست، اگر اینگونه باشد باید برای هر راننده یک مأمور راهور به‌کار گرفته شود تا بتواند طی روز رفتارهای ترافیکی او را مورد بررسی قرار داده و برخورد لازم را داشته باشند.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد امروز تخلف‌های ساکن اصلی‌ترین مسئله ترافیکی پیش روی شهر است در حالی که در ماده 163 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی به‌صراحت به این موضوع اشاره دارد که ایستادن یا توقف وسایل نقلیه در محل‌هایی همچون پیاده‌رو و گذرگاه پیاده، مقابل ورودی خیابان‌ها و جاده‌ها و کوچه‌ها یا ورودی و خروجی اتومبیل ساختمان‌ها، داخل تقاطع، در فاصله 15 متری میدان یا تقاطع یا سه‌راه‌ها یا تقاطع راه آهن، در فاصله 15 متری شیرهای آب آتش نشانی و شیرهای آب نصب‌شده در راه‌ها، در فاصله 15 متری اطراف چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و یا محل‌هایی که توقف وسایل نقلیه مانع دید علائم راهنمایی و رانندگی شود، ممنوع است.

همچنین از ابتدا تا انتهای پیچ‌ها، در فاصله 15 متری ورودی و یا خروجی مراکز آتش‌نشانی، پلیس و بیمارستان‌ها و فوریت‌های پزشکی، کنار وسایل نقلیه‌ای که خود متوقف است (توقف دوبله)، روی پل‌ها و درون تونل‌ها و معابر در ارتفاع، در خیابان‌هایی که پیاده رو آن قابل عبور نبوده و پیاده‌ها مجبورند از بخشی از سواره‌رو عبور کنند، در ایستگاه‌های وسایل نقلیه همگانی و حریم آن‌ها که با علائم راهنمایی و رانندگی مشخص است، در محل‌هایی که علائم راهنمایی و رانندگی مانند تابلوهای توقف ممنوع، ایستادن ممنوع، خط‌کشی‌های شطرنجی در سطح تقاطع و یا معابر نیز دلالت بر ممنوعیت توقف دارد، ممنوع است.

حال آنکه اگر همین امروز سری به معابرشهری همدان سری بزنید خواهد دید که بیشتر این تخلف‌ها بدون هیچ واهمه‌ای ازسوی شهروندان در حال انجام است بنابراین؛ این سؤال مطرح می‌شود که کجای قانون به یک راننده اجازه داده که می‌تواند توقف دوبله انجام دهد و راه مردم را ببندد و با قرار دادن یک شماره تلفن برای برداشتن خودرو باید با وی تماس بگیرد؟

آیا این اقدام درست است که شهروندی مقابل منزل و پارکینگ خود راه تردد را بسته ببیند؟ اگر مریضی داشته باشد که باید از منزل خارج و به‌موقع به بیمارستان برسد، تکلیف چیست؟ با شماره تلفنی که معنی و مفهوم آن این است که به من زنگ بزن، چه باید کرد؟

این اقدام و توقف، تخلف است و قانونگذار برای این کار اعمال قانون در نظر گرفته بنابراین انتظار می‌رود برای یک‌بار هم که شده به طور جد با این قبیل تخلفات برخورد شود تا شاید شاهد حل شدن بخشی از معضلات ترافیکی در شهر باشیم.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84403