کد خبر : 84412
تاریخ : 1403/4/16
گروه خبری : جوانی

در گفت‌و‌گو با چند نوجوان همدانی پیرامون مسئله مواد مخدر عنوان شد:

سهولت خرید داروهای مخدر برای نوجوانان از طریق شبکه‌های اجتماعی

حفاظت از فرزندان در برابر مواد مخدر و گرایش به مصرف آن یک امر ضروری است

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی:

مشکل فراگیر مواد مخدر امروزه یک چالش بزرگ برای جامعه جهانی به‌ویژه کشور ایران به‌شمار می‌آید. دشمنان این کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از مواد مخدر به‌عنوان یکی از ابزار‌های دشمنی و تهاجم خود علیه این نظام مقدس بهره بردند.
متأسفانه امروزه قاچاق مواد مخدر به کشور از طریق برخی از مرزها به‌عنوان یک چالش اساسی در این زمینه مطرح است. به طور مثال کشور افغانستان که در همجواری کشور ما قرار دارد، تولید مواد مخدر را از 200 تن به بیش از هشت هزار تن در سال‌های اخیر افزایش داده و نکته جالب توجه اینکه 75 درصد از مناطق کشت و تولید مواد مخدر در کشور افغانستان، در همجواری ما بوده و همواره قاچاقچیان مواد مخدر با به‌کارگیری پیچیده‌ترین شگرد‌ها از این مسیر به‌عنوان نزدیک‌ترین مسیر انتقال مواد مخدر به بازار‌های اصلی مصرف در اروپا استفاده نموده‌اند.

اگر چه اقدامات بازدارنده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در برابر ورود مواد مخدر به کشور و در ادامه به سایر کشور‌ها قابل ستایش و تحسین است، اما جریان سیال و قدرتمند مواد مخدر، همواره با تکیه بر سازمان هوشمند خود راه نفوذ را یافته و پدیده اعتیاد را در جامعه نمایان می‌کند.

از آنجا که نوجوانان و جوانان نسبت به مواد مخدر کنجکاوی خاصی دارند، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به مکانی خطرناک برای آن‌ها تبدیل شده. از طریق این فضای آلوده، نه‌تنها امکان خرید داروهای مخدر، آن هم بدون نسخه وجود دارد، بلکه بسیاری از افراد و باند‌ها از این راه اقدام به فروش مواد خطرناکی چون داروهای رژیمی، داروهای گیاهی، مواد مصنوعی- ترکیبی به افرادی می‌کنند که توانایی پرداخت هزینه‌های آن را دارند.

طرفداران مواد مخدر به امید روزی هستند که بتوانند فعالیت‌های خود را قانونی کرده و از این رو، با تحت فشار قرار دادن قانون‌گذاران در صدد تغییر یا لغو ممنوعیت مواد مخدر هستند.

به‌منظور بررسی بیشتر در خصوص چگونگی آشنایی نوجوانان با مواد مخدر یا استفاده از آن، با چند تن گفت‌و‌گویی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

یک نوجوان همدانی گفت: پدرم از سنین جوانی درگیر اعتیاد بوده و متامفتامین مصرف می‌کرده، این موضوع باعث ناراحتی در خانواده ما، به‌ویژه مادرم بود چراکه هر روز شاهد مصرف مواد در خانه بودیم و پدرم به‌شدت تحت تأثیر متامفتامین یا همان شیشه قرار گرفته و تا چند ساعت دچار توهم شده و به خیلی از وسایل خانه نیز آسیب وارد می‌کرد و به همین دلیل همواره بین پدر و مادرم تنش‌هایی وجود داشت، متأسفانه خواهر و برادر کوچکترم نیز از نزدیک این اوضاع را مشاهده می‌کردند.

در ادامه یک نوجوان 17 ساله از مصرف سیگار و قلیان به‌واسطه دوستانش در سنین 14 تا 16 سالگی تعریف کرد و گفت: زمانی که دانش‌آموز پایه هشتم بودم بعد از تعطیلی مدرسه به همراه برخی از هم‌کلاسی‌ها به پارک نزدیک مدرسه می‌رفتیم، بعد از گذشت یک ماه با تعارف یکی از دوستانم درگیر مصرف سیگار شدم. این روند ادامه داشت تا اینکه در اوقات بیکاری که همراه آن‌ها بودم به سمت استفاده از قلیان نیز گرایش پیدا کردم غافل از اینکه حالت‌های سرخوشی بعد از استفاده از قلیان کوتاه‌مدت است ولی عوارض جانبی آن تا سال‌ها ادامه دارد.

یکی دیگر از جوانان ساکن در حاشیه شهر با اشاره به اینکه مصرف تریاک در منطقه محل زندگی ما بسیار عادی است و از آن به‌عنوان یک دارو یاد می‌شود، خاطرنشان کرد: برخی از مردم محله ما با بیان اینکه که تریاک شیره‌ای است که از گیاه خشخاش گرفته می‌شود معتقدند هیچ‌گونه عارضه خاصی ندارد و در صورت ابتلا به برخی از بیماری‌ها، اقدام به مصرف این مخدر کرده و حتی برای درمان کودکان نیز آن را به‌کار می‌برند، در صورتی که مصرف تریاک در ابتدا نوعی حالت سرخوشی زودگذر به شخص می‌دهد و پس از آن به‌تدریج با ادامه مصرف، وابستگی به این ماده افزایش پیدا کرده و فرد را به مصرف مجدد وادار می‌سازد.

پرهام از مصرف حشیش در خانواده‌اش برای ما می‌گوید و ادامه می‌دهد: در ایام نوروز به همراه خانواده‌ام برای تعطیلات به استان تهران سفر کردیم و چند روزی را میهمان پسرعموی پدرم بودیم، با پسر بزرگ آن خانواده که اختلاف سنی کمی با من داشت دوست شدم، البته از قبل نیز نسبت به او شناخت کمی داشتم ولی این سفر باعث شد که بین ما ارتباط بیشتری برقرار شود.

وی ادامه داد: در آنجا بود که سپهر مرا تشویق به مصرف حشیش به‌صورت مخفیانه کرد و ‌گفت حدود دو سال است که این ماده را استعمال می‌کند و چون از گیاه شاهدانه به‌دست می‌آید هیچگونه ضرری ندارد. من نیز مجبوراً این اشتباه بزرگ را مرتکب شده و مصرف این مخدر را آغاز کردم تا اینکه بعد از مدتی، خانواده از برخی علائم مانند قرمز شدن بیش از حد چشم، خشکی دهان، اضطراب، هیجان، بی‌قراری، پرحرفی و خنده‌های بی‌دلیل که داشتم موضوع را فهمیدند و چند روزی مرا در بیمارستان بستری کردند.

نوجوانی دیگر از مصرف کوکائین توسط یکی از اقوام نزدیکش گفت و توضیح داد: خانواده ما رابطه نزدیک و خوبی با این فرد ندارند و به خاطر اینکه مواد مخدر استعمال می‌کرد همیشه از من می‌خواستند که از او فاصله بگیرم، وقتی شرایط این خانواده و پسر کوچکشان را می‌دیدم خیلی غصه می‌خوردم و می‌گفتم چرا انسانی که دارای قدرت تفکر و تعقل است، دست به چنین کار‌هایی می‌زند که می‌داند عاقبت آن خوشایند نیست و مورد سرزنش دیگران قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برخی مواقع تصمیم می‌گرفتم که اگر جایی او را دیدم، از عوارض بلندمدت مصرف کوکائین که سکته و یا گرفتگی قلب است، بگویم و او را مطلع کنم ولی احساس می‌کنم که این کار بی‌فایده است، اگر می‌خواست تغییری در وضعیت خود داشته باشد، قطعاً به حرف‌های همسرش و دیگران که بزرگتر از من هستند گوش می‌داد.

مسعود داستان زندانی شدن پدرش به‌خاطر سرقت در محل کارش که منجر به مصرف مواد مخدر شده را توضیح می‌دهد و می‌گوید: تقریباً 9 ساله بودم که پدرم به خاطر شرایط بد اقتصادی از شرکتی که در آن کار می‌کرد وسایلی را سرقت کرد و به همین دلیل تا چند سال در زندان بود تا اینکه آزاد شد و به خانه برگشت، من هر روز شاهد درگیری بین مادرم با پدرم بودم.

وی ادامه داد: مادرم تا چند سال با همه آن شرایط سخت، مرا بزرگ کرد و کوشید تا جای خالی پدرم را در خانه احساس نکنم ولی بعد از آزاد شدن پدرم از زندان، ماجرای دیگری برای خانواده ما رقم خورد، پدرم در زندان با افراد معتاد که روزانه مواد مصرف می‌کردند آشنا شده بود. او نیز با آن‌ها همراهی کرده و تریاک می‌کشید. اعتیاد او باعث شده چندین بار مادرم را جلوی چشمان من کتک زده و به آو آسیب برساند، اقوام نزدیک‌مان نیز بار‌ها با او صحبت کردند تا او را متوجه اشتباهش کنند ولی هیچ فایده‌ای نداشته است.

ارشان دیگر نوجوان همدانی گفت: داروهای مخدر خود را به‌صورت اینترنتی و از طریق شبکه‌های مجازی خریداری می‌کنم. چند کانال در بستر تلگرام و همچنین چند صفحه در اینستاگرام وجود دارد که افراد می‌توانند بدون هیچ نگرانی و دغدغه‌ای برای سفارش داده و بعد از پرداخت هزینه آن به‌صورت برخط، داروی مورد نظر خود را جلوی درب منزل دریافت کنند، حتی برای تهیه این دارو‌ها هیچ نیازی به دستور پزشک نیست و هر فرد با هر سن و جنسیتی می‌تواند برای این کار اقدام کند. حتی پشتیبان‌هایی نیز وجود دارد که طریقه مصرف هر دارو به‌صورت قرص یا محلول استنشاقی را به‌صورت ساده توضیح می‌دهد.

همان‌طور که گفته شد؛ اعتیاد به مواد مخدر یعنی نیاز به مصرف یک ماده مخدر که در صورت عدم مصرف آن، حالت‌های خاصی در فرد معتاد به‌وجود می‌آید که گاهی برای وی غیر قابل تحمل است. اعتیاد دارای اثر‌های روانی است که بر کارکرد مغز، روحیه، عاطفه، درک و فرایند اندیشیدن تأثیر می‌گذارد. بنابراین فرد معتاد از نظر روانی و روحی تعادل لازم را نخواهد داشت و همین امر ممکن است سبب دور کردن و راندن فرد معتاد از اجتماع گردد.

این موضوع کارکرد و پیامد‌های نامناسبی را برای اجتماع به‌دنبال خواهد داشت که بازاجتماعی شدن فرد معتاد نیز چرخه‌ای زمانبر، سخت و پرهزینه است. راه‌های زیادی برای حفاظت از فرزندان در برابر گرایش به مواد مخدر وجود دارد و مهم‌تر از همه آن‌ها، توجه به اینترنت و شبکه‌های مجازی است که نوجوانان امروزی از آن استفاده می‌کنند.

خانواده‌ها برای این موضوع نیز می‌توانند زمان استفاده از اینترنت را محدود کرده و از ابزار‌های کنترل‌کننده استفاده کنند. همچنین نیاز است که فرزندان خود را نسبت به آسیب‌های موجود در محیط و جامعه با زبانی لطیف و آرام و به دور از هرگونه تنش، آگاه کنیم.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84412