کد خبر : 84431
تاریخ : 1403/4/16
گروه خبری : فرهنگی

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر:

94 کارت برای انجمن میراث فرهنگی ملایر صادر شد

ابراهیم جلیلی روز شنبه با بیان اینکه 94 کارت شناسایی برای اعضای انجمن میراث فرهنگی این شهرستان صادر شد که تا سال 1405 عضو خواهند بود تا ما را در حفاظت و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی کمک کنند، اظهار کرد: این انجمن با استناد به بند 12 ماده سه قانون اساسنامه میراث فرهنگی کشور تحت نظارت وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و برحسب ضرورت در مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها، شهرها، بخش‌ها و دهستان‌ها به نام همان محل مورد نظر تشکیل می‌شود.

جلیلی هدف از تشکیل این انجمن را همکاری و همیاری در جلب مشارکت دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی غیر دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و دیگر افراد جامعه با وزارتخانه، جهت حمایت، حفاظت و صیانت از آثار و حفاظت از میراث فرهنگی، معرفی، آموزش، فرهنگ‌سازی عمومی و کمک به پیشگیری از وقوع جرائم علیه میراث فرهنگی عنوان کرد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر همچنین آگاهی‌بخشی و ترغیب مردم به حفظ ارزش‌های میراث فرهنگی و رعایت قوانین و مقررات ناظر بر آن با هدف پیشگیری، تهیه و اجرای برنامه‌های جلب مشارکت عمومی و جذب مساعدت‌های مالی و معنوی مردم را ازجمله اهداف این انجمن برشمرد.

جلیلی بیان کرد: ثبت، حفاظت، معرفی، پژوهش، همکاری با مراجع ذی‌صلاح برای برخورد با متخلفان ضوابط و مقررات، پیشنهاد راهکارهای عملی برای جلوگیری از هرگونه اقدام غیر قانونی در زمینه حفاری غیر مجاز، تخریب آثار تاریخی و خریدوفروش غیر مجاز اموال فرهنگی، بخش دیگری از وظایف اعضای انجمن میراث فرهنگی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی موضوع بسیار گسترده‌ای است، افزود: همه دستگاه‌های متولی در حوزه میراث فرهنگی باید در حفظ سرمایه‌ها، همکاری کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: در کنار این امر مهم، آثار فرهنگی نیز وجود دارند که این سازوکار اجتماعی را متجلی کرده است.

جلیلی بیان کرد: انجمن میراث فرهنگی بالاترین ظرفیت برای حفاظت از این حوزه است و فقط به حوزه مرمت اختصاص ندارد.

وی ادامه داد: علاوه‌بر این معرفی و آموزش را نیز دربرمی‌گیرد و از این نظر انجمن‌های میراث فرهنگی در کشور ایجاد شده تا بتوانیم از ظرفیت سایر دستگاه‌های استان و مردم استفاده کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: انجمن میراث فرهنگی در این شهرستان به ریاست فرماندار و دبیری اداره میراث فرهنگی شهرستان تشکیل و حکم اعضا صادر شده است.

بیش از 340 اثر تاریخی در شهرستان ملایر تاکنون کشف شده که از این تعداد بیش از 200 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84431