کد خبر : 84445
تاریخ : 1403/4/17
گروه خبری : بین الملل

از بهارستان تا پاستور؛ نگاهی به زندگی‌نامه منتخب ملت

مسعود پزشکیان در مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حائز 16 میلیون و 384 هزار و 403 رأی شد و بر این اساس، رئیس جمهور منتخب ایران شد.

*زندگینامه رئیس‌جمهور منتخب ایران

پزشکیان هفتم مهر ماه سال 1333 هجری در شهر مهاباد استان آذربایجان غربی متولد شد. وی تحصیلات ابتدایی و اولیه خود را در زادگاهش یعنی شهر مهاباد گذراند و سپس تصمیم گرفت که برای ادامه تحصیل به مرکز استان برود و بعد از رفتن به مرکز استان موفق شد تا در هنرستان کشاورزی ارومیه، دیپلم صنایع غذایی دریافت کند.

پزشکیان در اوج جوانی پس از گرفتن مدرک دیپلم خود یعنی در سال 1352 برای انجام خدمت سربازی به شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان نقل مکان کرد و در همین دوران سربازی متوجه علاقه بیش از حد خود به حرفه پزشکی شد و در نتیجه تصمیم گرفت که پس از پایان دوران سربازی یعنی در سال 1354، دومین دیپلم خود را در رشته طبیعی یا همان علوم تجربی دریافت کند. وی در سال 1355 به دانشگاه علوم پزشکی تبریز وارد شد و در رشته پزشکی به ادامه تحصیل مشغول شد.

پزشکیان در دوران جنگ ایران و عراق، مسئول اعزام اکیپ‌های پزشکی به جبهه‌ها بود و هم‌زمان به‌عنوانِ رزمنده و پزشک فعالیت می‌کرد.

مسعود پزشکیان دوره پزشکی عمومی خود را در سال 1364 با موفقیت به پایان رساند و پس از آن به عنوان مربی فیزیولوژی در دانشکده پزشکی مشغول به کار و تدریس شد، سپس در سال 1369 موفق شد تا مدرک تخصص خود را در رشته جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز دریافت کند.

وی در سال 1372 فوق تخصص جراحی قلب را از دانشگاه علوم پزشکی ایران دریافت کرد و بلافاصله بعد از آن در بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز پذیرفته و مشغول به کار شد و چند سال بعد هم موفق شد تا ریاست این بیمارستان را بر عهده بگیرد. مسعود پزشکیان در سال 1373 به ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز منصوب شد و تا سال 1379 به ریاست خود در دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد.

وی پس از اتمام ریاست خود در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1379 به تهران آمد و در سال‌های 1379 تا 1380 در دوره وزارت محمد فرهادی، معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کابینه نخست سید محمد خاتمی بود و در کابینه دوم خاتمی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجلس رأی اعتماد گرفت.

*نمایندگی مجلس

وی در سال 1386 و در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار به عنوان نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو راهی مجلس شد. پزشکیان در دوره نهم مجلس با کسب 159501 رأی و در دوره دهم با کسب 261605 رأی مجدداً از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو وارد مجلس شد و در هر دو دوره عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بود. پزشکیان در مجلس دهم با کسب 158 رأی نایب رئیس اول مجلس شد.

همچنین در دوره یازدهم، پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بود. پزشکیان در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز شرکت کرد و با کسب 95٬993 رأی به مجلس راه یافت.

*انتخابات ریاست جمهوری

مسعود پزشکیان در سه دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد؛ وی در 21 اردیبهشت 1392 و در آخرین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری ایران سال 1392 با حضور در وزارت کشور در این انتخابات نام‌نویسی کرد، اما از نامزدی در آن دوره از انتخابات انصراف داد.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 هم پزشکیان ثبت نام کرد، به این صورت که وی در آخرین روز ثبت‌نام، اقدام به ثبت‌نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران کرد، اما صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان تأیید نشد.

مسعود پزشکیان در روز شنبه 12 خرداد 1403 با حضور در وزارت کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم ثبت‌نام کرد و در 20 خرداد صلاحیت وی توسط شورای نگهبان احراز شد. سرانجام هم پزشکیان در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران انتخاب شد.

*مراسم تنفیذ و تحلیف

البته برای تحویل گرفتن دولت توسط رئیس جمهور منتخب باید یکسری اقدامات انجام شود، به این معنا که پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری و تأیید صحت آن از سوی شورای نگهبان، فرد منتخب برای تصدی امور اجرایی کشور باید از دو مرحله دیگر نیز بگذرد، به این صورت که در مرحله نخست باید حکم ریاست جمهوری وی به امضای مقام معظم رهبری برسد و در مرحله دوم با رعایت شرایط مندرج در اصل 121 قانون اساسی باید در مجلس شورای اسلامی مراسم سوگند رئیس جمهور انجام شود، بنابراین حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم توسط رهبر انقلاب امضا و به اصطلاح «تنفیذ» شود و در نهایت رئیس جمهور باید طی مراسمی در مجلس شورای اسلامی با عنوان «تحلیف» سوگند یاد کند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84445