کد خبر : 84537
تاریخ : 1403/4/18
گروه خبری : فرهنگی

روزگار پُررونق عرصه فرهنگ و هنر در دیار هگمتانه

مسعود ویژه با اشاره به روزگار پُررونق عرصه فرهنگ و هنر در دیار هگمتانه، اظهار کرد: در همین راستا مجتمع بزرگ فرهنگی فامنین اکنون پس از وقفه چندساله 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به‌زودی تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: مجتمع فرهنگی هنری فامنین با گنجایش 380 صندلی، دارای دو هزار و 625 متر مربع زیربنا بوده و از سال 91 اجرای آن آغاز شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: سالن کتابخانه و آمفی‌تئاتر، فضای اداری، اتاق انجمن، نگارخانه، اتاق پلاتو و نمازخانه ازجمله امکانات این طرح فرهنگی بوده که برای تکمیل نیازمند 200 میلیارد ریال اعتبار است.

* شتاب گرفتن تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی

ویژه درخصوص اقدامات عمرانی انجام‌شده در این اداره کل اظهار کرد: مشکلات فنی و زیرساختی تمام مجتمع‌های فرهنگی و هنری استان همدان از محل اعتبارات استانی، ملی و سفر رئیس‌جمهور شهید درحال رفع است.

وی ادامه داد: موزه هنرهای معاصر از 50 درصد پیشرفت فیزیکی به 60 درصد ارتقا یافته و درحال تکمیل است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: فعالیت عمرانی در مجتمع فرهنگی شهرستان درگزین که از سال جاری آغاز شده نیز همچنان درحال انجام است.

ویژه افزود: عملیات عمرانی در مجتمع فرهنگی شیرین‌سو هم آغاز شده و در مرحله فونداسیون قرار دارد.

* اصلاح یادمان سیدجمال‌الدین اسدآبادی پس از 18 سال

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به ضرورت معرفی و شناساندن شخصیت‌ها و مفاخر فرهنگی در جامعه با هدف الگوسازی، گفت: احداث بنای یادبود سیدجمال‌الدین اسدآبادی پس از سال‌ها وقفه با اختصاص 50 میلیارد ریال جهت تملیک املاک معارض، درحال انجام بوده و پروژه بعد از 18 سال از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، درحال تکمیل و رونمایی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان افزود: این میزان از اعتبارات فرهنگی سفر شهید جمهور برای احداث یادمان سیدجمال‌الدین اسدآبادی و تملک املاک واقع در طرح یادمان به‌صورت صددرصدی تخصیص یافت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از رفع نواقص و جذب اعتبار مجتمع‌های فرهنگی استان خبر داد و گفت: ساخت مجتمع فرهنگی در درگزین و شیرین‌سو خارج از برنامه‌های ابلاغی، تسویه حساب و مختومه شدن پرونده‌های حقوقی باقی‌مانده از چندسال گذشته‌، برقراری آرامش و ثبات اداری در ادارات تابعه و ارتقای جایگاه بازنشستگان و تکریم آن‌ها، از دیگر اقدامات این اداره کل در راستای ارتقای فرهنگ است.

وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برنامه‌های فرهنگی با موضوعات ایثار و شهادت، بزرگداشت مفاخر، راه‌اندازی انجمن صنفی سینما، تمرکززدایی و توجه به عدالت فرهنگی، از اقدامات شاخص این اداره کل در دولت سیزدهم به‌شمار می‌رود.

ویژه ادامه داد: تقویت حوزه آموزش و کادرسازی نیروی توانمند فرهنگی، هنری و متعهد، تقویت هنرستان هنرهای زیبا ازنظر فنی، زیرساختی و دوره‌های آموزشی، پیگیری اجرای دوره‌های آموزشی و پیگیری راه‌اندازی خانه خلاق فرهنگی نیز طی این مدت در دستور کار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: تدوین و تصویب سند فرهنگی، تعامل با جبهه فرهنگی انقلاب در مقام اندیشه و عمل، معرفی مشمولان تسهیلات تبصره 18 برای دریافت تسهیلات و عقد تفاهم‌نامه با بنیاد برکت در حوزه برنامه‌ریزی و اقدامات راهبردی این اداره کل صورت گرفته است.

ویژه توجه به مقام و جایگاه مفاخر همدان را اولویت این اداره کل اعلام کرد و افزود: افتتاح انجمن مفاخر در استان همدان، تجلیل از شخصیت‌های فرهنگی هنری و رسانه‌ای، پیگیری برگزاری کنگره علنی مرحومه حدیدچی در آبان‌ماه سال گذشته، برگزاری مراسم گرامیداشت استاد حمید حسام نویسنده تراز کشوری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته، مشارکت در برنامه‌های مهم استان، برعهده گرفتن مسئولیت سه کمیته از کنگره دوم هشت هزار شهید استان همدان و انجام برنامه‌های متعدد در کنگره شهدا، از اقدامات شاخص این اداره کل طی سه سال گذشته بوده است.

* حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از مؤسسه‌های قرآنی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان همچنین اظهار کرد: این اداره کل آمادگی پذیرش درخواست‌های جدید برای دریافت مجوز تأسیس مؤسسه‌های قرآنی را دارد و با پرداخت تسهیلات از آن‌ها حمایت می‌کند.

وی افزود: سالانه بیش از 30 هزار نفر در 28 مؤسسه‌ قرآنی زیر پوشش این اداره کل در زمینه‌های مختلف قرآنی آموزش می‌بینند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان این مؤسسات را مجاهدان خط اول فرهنگی در کشور برشمرد و اظهار کرد: مؤسسه‌های قرآنی در شرایط خطیر فعلی کشور به فعالیت‌های گسترده قرآنی می‌پردازند و امروز بهانه‌ای است که از دغدغه‌مندی‌ها و زحمات بدون چشمداشت این اساتید طی سال‌ها قدردانی شود.

ویژه از زیر پوشش بیمه قرار گرفتن 450 تن از فعالان قرآنی این استان خبر داد و گفت: افراد بیمه‌شده می‌توانند از تسهیلات و خدمات مختلفی ازجمله دریافت هنرکارت، بیمه عمر، تسهیلات بانکی و بیمه تکمیلی، بهره‌مند شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه تدوین سند قرآنی از دیگر اتفاقات مبارکی بود که برای همدان رقم خورد، افزود: سند فعالیت‌های قرآنی استان برای یک دوره چهارساله در سه بخش آموزش عمومی، تبلیغ و ترویج و پژوهش و آموزش‌های عالی طراحی و تدوین شد.

ویژه خاطرنشان کرد: ثبت روز همدان در تقویم رسمی کشور، ثبت بنیاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی، راه‌اندازی انجمن مفاخر استان همدان، نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، گرامیداشت حکیم نظامی، برنامه‌های ملی بزرگداشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی، نمایشگاه مد و لباس، کسب رتبه اول اوقات فراغت استان، تدوین و تصویب سند مهندسی فرهنگی، برگزاری نمایشگاه استانی قرآن در ماه مبارک رمضان، جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی، جشنواره صنعت چاپ، برگزاری دو دوره تربیت نوین مربی قرآن کریم طرح ملی بشری، برگزاری دومین نشست صمیمی و تجلیل از مدیران مؤسسات قرآنی استان همدان از اقدامات شاخص این اداره کل طی سالان اخیر به‌شمار می‌آید.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84537