کد خبر : 84557
تاریخ : 1403/4/19
گروه خبری : زیست بوم

۳۲ واحد آلاینده محیط‌زیست در ایلام شناسایی شد

علیرضا محمدی مدیرکل محیط‌زیست استان ایلام، گفت: کنترل آلودگی‌های زیست محیطی یکی از راه کار‌های اساسی برای توسعه پایدار است و بنابر ماده ۱۲ قانون هوای پاک، سازمان محیط زیست مکلف است با واحد‌های متخلف برخورد کند.
وی افزود: به منظور کنترل و مقابله با آلودگی صنایع سالانه بیش از ۱۴۰۰ مورد پایش در استان انجام می‌شود و حین آلودگی برای واحد آلاینده اخطار صادر می‌شود.
مدیرکل محیط‌زیست ایلام، ادامه داد: چنانچه واحد آلاینده طبق مهلت قانونی آلودگی را رفع نکند و آلودگی ادامه داشته باشد، به اسم صنایع آلاینده معرفی می‌شود که مشمول پرداخت مالیات سبز می‌شود.
محمدی خاطرنشان کرد: پایش و کنترل یا به روش خوداظهاری انجام می‌گیرد که صنایع آلاینده به صورت فصلی و از طریق آزمایشگاه مرتبط بررسی می‌شود، یا توسط کارشناسان محیط زیست از طریق اداره کل و اداره تابعه به صورت سرزده و بدون هماهنگی و یا به صورت پایش‌های لحظه‌ای به صورت آفلاین و آنلاین از طریق نصب سیستم‌ها انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: در ایلام ۳۲ واحد آلاینده شناسایی شده‌اند و براساس ماده ۲۷ قانون مالیات عوارض آلایندگی بین ۵/. تا ۱/۵ درصد براساس شدت آلودگی و یک درصد از کل فروش به عنوان مالیات سبز باید پرداخت شود.
مدیرکل محیط‌زیست استان، اظهار داشت: عوارضی که از صنایع آلاینده اخذ می‌شود برای رفع اثرات صنایع آلاینده در همان شهر‌ها هزینه خواهد شد.
وی یادآور شد یک درصد مالیات دریافتی از واحدهای آلاینده در راستای حفظ محیط‌زیست از جمله حمل و نقل عمومی، ترافیک، فضای سبز و مدیریت پسماند هزینه می‌شود و در مواردی تجهیزات و امکاناتی که برای حمل پسماند استفاده می‌شود از این طریق تامین می‌شود.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84557