کد خبر : 84611
تاریخ : 1403/4/20
گروه خبری : اقتصادی

برداشتن نخستین گام بر سرعت‌‌دادن به پروژه ریلی کرمانشاه- خسروی

راه آهن فیروزان- کرمانشاه به طول 110 کیلومتر در مورخه 29 اسفندماه سال 1396با حضور رئیس‌جمهور وقت (دولت دوازدهم) و جمعی از مسئولین کشوری و استانی افتتاح شد.
پروژه راه آهن کرمانشاه سال 1380 کلنگ‌زنی شد که بالاخره بعد از 17 سال صدای صوت قطار در شهر کرمانشاه شنیده شد.
طرح راه‌آهن غرب کشور به طول 605 کیلومتر از ایستگاه سمنگان شروع و ضمن عبور از شهرهای ملایر، نهاوند، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، گیلانغرب و قصرشیرین به شهر خسروی واقع در مرز بین ایران و عراق منتهی شده و از آن پس از طریق خانقین، بغداد، موصل، قامشلی، دیرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقیه ختم می‌شود.
اتصال مناطق غربی کشور به شبکه سراسری راه‌آهن، ایجاد بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب آسیا از کشورهای آسیای میانه تا دریای مدیترانه، بهره‌مندی زائران عتبات عالیات از حمل و نقل ایمن ریلی، افزایش سهم قطار در ترانزیت کالا و مسافر داخلی و بین‌المللی و در نتیجه کاهش سوانح رانندگی و مصرف سوخت، توسعه اقتصادی مناطق غربی کشور و بهره‌مندی صنایع کشاورزی، دامپروری و صنعتی از حمل و نقل ریلی از جمله اهداف و مزیت‌های بهره‌برداری از این پروژه ملی بوده که همچنان مغفول مانده است.
استاندار کرمانشاه خیال مردم را با این خبر راحت کرد
اما؛ عملیات اجرایی پروژه راهبردی قطار کرمانشاه - خسروی که از آن به عنوان سریع‌ترین مسیر ریلی ایران به عراق برای ترانزیت کالا و جابجایی مسافران و زائران یاد شد، به رغم بهره‌مندی از مصوبه سفر رهبر معظم انقلاب در سال 1390 که قرار بود سه ساله ساخته شود؛ با گذشت 13 سال همچنان به کندی پیش می‌رود.
سال‌هاست که قرار است در مسیر کرمانشاه به مرز خسروی راه آهن احداث شود و پس از چند نوبت خلف وعده مسئولان؛ در آخرین بار در مورخه 14 تیرماه 1403 محمد‌طیب صحرایی استاندار کرمانشاه خیال استان را از مشکل بزرگ تامین اعتبار پروژه ریلی کرمانشاه_ خسروی راحت کرد.
استجازه رهبر انقلاب برای اجرای پروژه ریلی کرمانشاه_ خسروی
وی با بیان اینکه انجام این مسیر ترانزیتی کشور از محل بودجه‌های متداول امکان‌پذیر نیست، گفت: این پروژه اخیر در جلسه هیئت دولت در قالب پروژه‌های مشمول استجازه رهبر انقلاب تصویب شد تا در یک بازه زمانی سه ساله با تزریق 30 هزار میلیارد تومان منابع نقدی از محل استجازه مقام معظم رهبری، تکمیل و به بهره‌برداری برسد.
صحرایی طول پروژه راه‌آهن کرمانشاه_ خسروی را 263 کیلومتر اعلام کرد و افزود: برای تکمیل این طرح به 330 کیلومتر ریل‌گذاری نیاز است.
استاندار کرمانشاه ادامه داد: در طول راه‌آهن کرمانشاه_ خسروی 11 تونل تعریف شده که 9 عدد از آن ساخته شده است.
وی میانگین پیشرفت پروژه را بین 35 تا 40 درصد عنوان کرد و گفت: این پروژه جزو مصوبات سفر مقام معظم رهبری بوده که در دور اول سفر دولت شهید جمهور هم مورد تأکید و تأیید قرار گرفت.
در این راستا برای سرعت گرفتن پروژه امروز 20 تیرماه، در شهر اسلام‌آبادغرب نشست پیگیری تکمیل راه آهن کرمانشاه - خسروی با حضور استاندار کرمانشاه، معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، نماینده اسلام آبادغرب در مجلس، معاون عمرانی استانداری و جمعی از مدیران استان برگزار شد.
در این نشست با توجه به قطعی شدن اعتبار 30 هزار میلیارد تومانی پروژه، بر ضرورت بهره‌برداری آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن تأکید شد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84611