کد خبر : 84616
تاریخ : 1403/4/20
گروه خبری : ورزشی

رئیس هیئت کبدی استان همدان خبر داد:

به‌دنبال راه‌اندازی باشگاه‌های کبدی در سطح شهرهای استان همدان هستیم

حضور 3 کبدی‌کار استان همدان در اردوی تیم ملی کبدی جهت شرکت در مسابقات آسیایی 2024

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی:

رئیس هیئت کبدی استان همدان با بیان اینکه در سال جاری به‌دنبال راه‌اندازی باشگاه کبدی در سطح شهر‌های استان هستیم، خاطرنشان کرد: سه نفر از کبدی‌کاران استان به‌منظور شرکت در مسابقات آسیایی 2024 در اردوی تیم ملی حضور داشتند.
کبدی یک ورزش قدیمی و ایرانی است که نام دیگر آن زو می‌باشد. این رشته ورزشی در کشور‌های ایران، پاکستان و هند رواج داشته و هم‌اکنون در سراسر این کشورها نیز شاهد استقبال بی‌نظیری از ورزش کبدی هستیم. کبدی را یک ورزش بومی و محلی نیز می‌دانند و ازجمله ورزش‌هایی است که نیاز به دقت، تمرکز و توجه بالایی دارد.

این رشته ورزشی از سال 1375 با عنوان انجمن کبدی ذیل فدراسیون ورزش‌های همگانی فعالیت خود را در ایران آغاز کرده و در سال 1384 نیز با نظر مساعد وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون کبدی به‌صورت مستقل کار خود را شروع کرد و بعد از پنج سال یعنی در سال 1389 تیم ملی این کشور توانست در بازی‌های المپیک آسیایی مقام دوم آسیا را کسب کند. همچنین در سال 1393 نیز تیم‌های ملی مردان و زنان کبدی ایران در مسابقات آسیایی اینچئون کره‌جنوبی به نشان نقره و مقام دوم رسیدند.

ورزش کبدی دارای چهار سبک استاندارد 12 نفره، سالنی هفت نفره، ساحلی 6 نفره و درکل 14 نفره می‌باشد. این ورزش ازجمله ورزش‌هایی است که نیاز به هزینه‌های زیادی نداشته و بسیار کم‌خرج است که هم به‌صورت سالنی و هم غیر سالنی نیز بازی می‌شود.

استان همدان در این رشته ورزشی قدمت بسیار خوبی داشته و کبدی‌کاران آن توانسته‌اند افتخارات بسیاری کسب کنند. برای آشنایی هرچه بیشتر با فعالیت‌های این هیئت ورزشی به سراغ مسعود پورصالحی؛ رئیس هیئت کبدی استان همدان که از آذرماه سال 1402 مسئولیت هیئت کبدی استان را بر عهده گرفته رفتیم و گفت‌و‌گویی با وی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

*لطفاً گزارشی از اقدامات را بیان کنید.

کبدی‌کاران استان همدان از گذشته سابقه بسیار خوبی در این رشته ورزشی داشته‌اند و علاقه به این ورزش در بین مردم این استان موج می‌زند. از آذرماه سال گذشته که ریاست این هیئت را عهده‌دار شدم توانستیم برنامه‌های بسیار خوب و جامعی را در این رشته و همچنین معرفی آن به نوجوانان و جوانان انجام دهیم.

در دی‌ماه سال گذشته، شاهد درخشش بانوان کبدی‌کار همدانی در مسابقات قهرمانی جوانان کشور بودیم، این موضوع نشان می‌دهد بانوان کبدی‌کار استان با انگیزه و علاقه وافری در این عرصه حضور دارند و همواره در برنامه‌های تمرین و آموزشی نیز حضور چشمگیری داشته‌اند.

در بهمن‌ماه سال گذشته مسابقات قهرمانی کبدی استان ویژه آقایان در رده سنی نوجوانان جهت شرکت در مسابقات منطقه‌ای با حضور کبدی‌کاران شهرستان‌های همدان، تویسرکان، ملایر و کبودرآهنگ به مدت یک روز و به میزبانی هیئت کبدی شهرستان همدان در سالن ورزشی کوثر شهرک شهید مدنی همدان برگزار شد که در این رقابت شهرستان کبودرآهنگ توانست رتبه نخست و همچنین شهرستان همدان رتبه دوم را کسب کند.

به‌منظور آماده‌سازی نوجوانان پسر جهت شرکت در مسابقات منطقه‌ای، یک اردوی آماده‌سازی و تمرین مجدد نیز به میزبانی شهرستان کبودرآهنگ به مدت سه روز از تاریخ 18 لغایت 20 بهمن ماه 1402 برگزار شد. همچنین کبدی‌کاران استان همدان توانستند در مسابقات قهرمانی منطقه دو کشور نوجوانان پسر که به میزبانی استان کردستان و با حضور تیم‌هایی از استان‌های همدان، کردستان، کرمانشاه و ایلام در تاریخ 26 بهمن‌ماه برگزار شد، رتبه نخست را کسب کنند.

ناگفته نماند که دو نفر از داوران همدانی آقایان حامد اسلامی و کیانوش سلیمانی نیز با ابلاغی از سوی رئیس فدراسیون کبدی کشور به‌عنوان داور مسابقات نوجوانان منطقه دو کشور برای قضاوت این رویداد حضور داشتند. دو نفر از کبدی‌کاران استان نیز در بازی‌های آسیایی لیگ کبدی هند توانستند افتخارآفرینی داشته و نشان کسب کنند که در اسفندماه سال گذشته، در یک مراسم هدایای تقدیمی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) توسط حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی امام جمعه همدان و با حضور مسئولان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان به میلاد جباری و محمدرضا کبودآهنگی اهدا شد.

*عمده برنامه‌های این هیئت در سال جاری را بیان کنید.

در سال جاری توانستیم ورزش کبدی را به برخی از شهر‌ها و شهرستان‌های استان ببریم. به طور مثال در شهر جورقان باشگاه کبدی را با حضور سعید غفاری و حامد همتی از افتخارات کبدی استان راه‌اندازی کردیم که با استقبال خوبی نیز از سوی نوجوانان و جوانان شهر جورقان مواجه شدیم.

همچنین آموزش ورزش کبدی را نیز در برخی از شهرستان‌های استان شروع کردیم، نمونه آن در شهرستان همدان با حضور خانم تکلو؛ کبدی‌کار باسابقه و باتجربه استان و یا در شهرستان‌هایی مانند بهار و شهر صالح‌آباد که این روند استمرار خواهد داشت.

در خردادماه سال جاری شاهد دعوت از مهشاد خضری؛ بانوی کبدی‌کار استان همدان به اردوی تیم ملی جوانان دختران جهت اعزام به مسابقات قهرمانی جوانان جهان 2024 بودیم که این اردو از 13 لغایت 21 خردادماه در مجموعه ورزشی مادران و کودکان بعثت تهران برگزار شد.

همچنین آقایان میلاد جباری و محمدرضا کبودرآهنگی نیز به‌عنوان دو کبدی‌کار این استان به اردوی تیم ملی کبدی سالنی بزرگسالان جهت حضور در مسابقات آسیایی 2024 تایلند دعوت شدند که این اردو به میزبانی شهر زنجان؛ پایتخت شور و شعور حسینی از تاریخ 28 خردادماه لغایت پنجم تیرماه برگزار شد.

در خردادماه نیز توانستیم مسابقات انتخابی استان جهت اعزام به مسابقات قهرمانی جوانان کشور را با میزبانی هیئت کبدی شهرستان همدان در سالن کبدی این شهرستان در شهرک شهید مدنی برگزار کنیم که در این برنامه یک‌روزه، سهیمه شهرستان کبودرآهنگ 9 نفر، همدان پنج نفر، ملایر چهار نفر، تویسرکان سه نفر، رزن یک نفر و بهار پنج نفر بود.

به‌منظور ایجاد انگیزه در بین نوجوانان و جوانان دختر همدانی نیز یک برنامه آموزشی تابستان‌محور از ابتدای تیرماه در باشگاه ورزشی کوثر شهرک شهید مدنی آغاز شده است.

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که میلاد جباری، کبدی‌کار این استان که در بازی‌های آسیایی لیگ کبدی هند نیز صاحب نشان شده بود، توانست در جشنواره جوانان برتر ایران‌زمین با عنوان «جوان ایرانی، پرچمدار پیشرفت» که به همت اداره کل ورزش و جوانان استان همدان برگزار شد، در بخش ورزش به‌عنوان جوان برتر از سوی داوران محترم انتخاب شود. امید است برنامه‌های سال جاری با قوت و قدرت بیشتری پیش برود و شاهد حضور کبدی‌کاران این استان در مسابقات مختلف و افتخارآفرینی این عزیزان در تمامی عرصه‌های زندگی و ورزشی باشیم.

*اقدامات این هیئت ورزشی در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی مربیگری و داوری چه بوده است؟

استان همدان در زمینه تربیت داور و مربی آقایان و بانوان در سطح کشور رتبه بسیار خوبی دارد. به طور مثال حضور حامد اسلامی و کیانوش سلیمانی به‌عنوان داور مسابقات کبدی منطقه دو کشور، حضور نفیسه آقامحمدی؛ داور توانمند همدانی جهت قضاوت در لیگ برتر کبدی بانوان و حضور آرزو محمدکریمی به‌عنوان داور در سیزدهمین دوره لیگ برتر کبدی بانوان کشور نمونه‌هایی از این موفقیت‌هاست که از زمان حضورم در این هیئت شاهد آن هستم.

در اسفندماه سال گذشته، عباس امیری در دوره مربیگری و داوری درجه 3 کبدی که به میزبانی استان اصفهان برگزار شد حضور داشت. همچنین این هیئت اقدام به فراخوان و ثبت‌نام از علاقه‌مندان جهت شرکت در دوره مربیگری درجه 3 کبدی بانوان کرده که این دوره آموزشی نیز در روزهای آتی برگزار خواهد شد. برگزاری دوره‌های آموزشی داوری و مربیگری در اولویت کاری این هیئت ورزشی است.

همانطور که گفته شد؛ هیئت کبدی استان همدان توانسته در زمینه ایجاد باشگاه‌های کبدی در سطح شهر‌های این استان اقدامات مؤثری داشته باشد و همچنین برنامه‌های آموزشی این رشته ورزشی با حضور کبدی‌کاران باتجربه و با‌سابقه همدانی در طول سال برگزار می‌شود.

حضور کبدی‌کاران این استان در اردوی تیم ملی جهت حضور در مسابقات آسیایی 2024 یکی از افتخارات همدان در ورزش کبدی است که امید می‌رود در سال‌های آینده نیز شاهد این موضوع باشیم.

داوران همدانی نیز فعالیت‌های متتعدی داشته‌اند از جمله اینکه توانسته‌اند در مسابقات مختلفی که از سوی فدراسیون کبدی در سال‌های گذشته و سال جاری برگزار شده، مسئولیت بزرگ قضاوت این مسابقات را بر عهده بگیرند. برگزاری دوره‌های آموزشی مربیگری و داوری کبدی نیز از دیگر برنامه‌های این هیئت ورزشی در سال جاری است. هیئت کبدی باید در سطح تمامی شهرستان‌های استان فعالیت داشته و در زمینه جذب نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به این رشته ورزشی اهتمام بیشتری داشته باشد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84616