کد خبر : 84626
تاریخ : 1403/4/20
گروه خبری : فرهنگی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان مطرح کرد:

جبران جای خالی فروشگاه تخصصی توزیع کتاب کانون در همدان

«بخش دوم»

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی :

 
معصومه ابراهیمی‌هژیر در پی حضور در تحریریه روزنامه سپهرغرب در بخش دوم سخنان خود با اشاره به اینکه حس خوب سالن‌های کانون پرورش فکری یعنی توجه به کیفیت، محتوا و صفحه‌بندی کتاب، افزود: کیفیت سالن‌های کانون پرورش فکری به این دلیل است که طراحی و اجرای آن‌ها توسط یک گروه تخصصی انجام می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با عنوان اینکه چاپ کتاب در کانون پرورش فکری به سهولت امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع کارشناسان دقت کافی را برای چاپ کتاب مد نظر دارند و کمترین زمان لازم برای این بررسی، هفت ماه است.

ابراهیمی‌هژیر گفت: مشابه کتاب‌هایی که در کانون همدان وجود دارند، در دیگر شهرها نیز موجود هستند تا همه کودکان و نوجوانان از آن‌ها استفاده کنند؛ این مهم یعنی عدالت آموزشی و فرهنگی در همه جای کشور مد نظر هست.

* احساس نیاز به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در همه مناطق وجود دارد

وی اذعان کرد: یکی از موضوعاتی که نیاز است روند آن تغییر کند، این است که پایه بر آن بوده که کانون در مناطق محروم و کم‌برخوردار خدمت کند، اما درحال حاضر این نیاز در به‌اصطلاح بالای شهر نیز حس می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با اشاره به اینکه سال گذشته مربی سیار خود را به مناطقی که دارای کانون نبودند فرستادیم و بنا به درخواست بچه‌ها برنامه اجرا کرده بود، اظهار کرد: به‌عنوان نخستین استان این کار را انجام دادیم؛ برنامه مذکور تابستان گذشته به‌صورت هفتگی اجرا می‌شد و مربی کانون هر هفته در یک پارک یا مسجد سایه‌بان خود را می‌گستراند و کتاب به امانت می‌داد و یا به بچه‌ها سفال‌گری می‌آموخت.

وی با اشاره به اینکه یکی از اشکالات استان ما نبود فروشگاه کتاب تخصصی کانون پرورش فکری است درحالی که برخی استان‌ها چندین فروشگاه در اختیار دارند، گفت: نبود فضا و نیروی انسانی دلیل این مشکل است، البته کانون به دنبال راه‌اندازی فروشگاه و نمایشگاه محصولات کودک و نوجوان برای عرضه محصولاتی همچون لوازم‌التحریر و کتاب مورد نیاز جامعه هدف خود هست.

ابراهیمی‌هژیر با بیان اینکه برگزاری پیک امید نیز یک فعالیت رایگان بوده و در مواقعی برگزار می‌شود که اوضاع کشور بحرانی است مانند بروز سیل، زلزله، جنگ و هر آنچه که فضای روحی نوجوانان را به خطر بیندازد، ابراز کرد: در این هنگام مربیان فرهنگی، ادبی و هنری ما موظف هستند به‌صورت گروهی به محل مورد نظر رفته و به بهبود وضعیت روحی بچه‌ها کمک کنند؛ البته در مواقعی که چنین وضعیت‌هایی وجود ندارد نیز اجرای برنامه در مناطق دوردست و با هدیه 300 جلد کتاب به نیت شهیدان مد نظر قرار می‌گیرد و هر ماه حتماً یک پیک امید برگزار می‌شود.

وی افزود: دیگر طرح ما سلاله‌ها نام دارد که به‌صورت ماهانه برای نوه‌ها‌ی شهدا برگزار می‌شود؛ در این طرح از بچه‌ها می‌خواهیم برداشت خود را درخصوص زندگی این شهید برایمان بنویسند.

ابراهیمی‌هژیر با اشاره به اینکه 80 درصد مربیان ما را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: به همین دلیل اکثر افراد جذب‌شده به کانون، دختران هستند.

وی افزود: دیگر برنامه ما بهشتیان کوچک نام دارد و یک اعتکاف نیم‌روزه برای دختران در مناسبت‌های مذهبی و به‌خصوص در ماه مبارک رمضان است که آن‌ها یک فعالیت هنری مثلاً درخصوص ماه رمضان انجام خواهند داد.

ابراهیمی‌هژیر با عنوان اینکه یکی از برنامه‌هایی که برای پسران برگزار می‌شود میهمانان کوچک امام حسین (ع) نام دارد، اظهار کرد: در این برنامه پسران در یک هیئت مذهبی هم‌زمان با کل کشور حضور می‌یابند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان افزود: کاروان‌هایی با نام یاری‌گران زندگی برای دختران، پسران و اولیا داریم که در زمینه انواع اعتیادها است، اعم از اعتیاد به مواد مخدر، فضای مجازی، هرگونه رفتار ناشایست و هر آنچه نیاز کودک و نوجوان باشد؛ در این خصوص مهارت‌ در قالب‌های مختلف آموزش داده می‌شود.

وی اذعان کرد: کافه‌کتاب هم محلی برای حضور دختران و آموزش سعدی‌خوانی است.

ابراهیمی‌هژیر در بخش دیگر سخنان خود درخصوص جذب مربیان کانون تأکید کرد: در این خصوص سخت‌گیر هستم؛ آزمون کتبی نداریم، بلکه چندین مرحله مصاحبه تخصصی و حضوری و سپس برگزاری چندین دوره مهارت‌آموزی برای آن‌ها مد نظر است و رشته‌های مرتبط با کودک و نوجوان و هنر را جذب خواهیم کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان گفت: البته از حلقه‌های میانی و مردمی که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت دارند نیز در این خصوص استفاده می‌شود؛ چراکه اعضای ما ثروت اصلی کانون هستند.

وی با اشاره به اینکه یکی از کارهای خوب انجام‌شده برگزاری جشنواره خاتم است، اظهار کرد: در این جشنواره از بچه‌های نوجوان می‌خواهیم تا درباره پیامبر (ص) داستان بنویسند و خوشبختانه امسال رتبه نخست کشوری به استان همدان اختصاص یافت.

ابراهیمی‌هژیر با اشاره به این موضوع که اگرچه امسال نخستین سالی بود که در همدان جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان برگزار نشد اما جشنواره استانی تئاتر کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری همدان برگزار شد و کارگردانان این جشنواره نوجوانان بودند، تصریح کرد: این موضوع برای ما از اهمیت زیادی برخوردار بوده؛ چراکه یکی از ابزار مؤثر تربیتی ما، نمایش و سرود است.

* همدان نیازمند پردیس تخصصی کودک و نوجوان

وی با عنوان اینکه درخصوص موضوع گردشگری در استان همدان نیازمند پردیس تخصصی کودک و نوجوان هستیم، اظهار کرد: همدان شهر دوست‌دار کودک معرفی می‌شود، اما در آن هیچ فضای تربیتی تخصصی نداریم و این جزء دغدغه‌های ما است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در ادامه افزود: در فضای تربیتی باید هیومن پارک (سفر به درون بدن انسان)، رصدخانه، خانه بازی و هوش، سالن خلاقیت، سالن مطالعه، سالن گود قصه‌گویی و غیره درنظر گرفته شود.

ابراهیمی‌هژیر در پایان از راه‌اندازی سینما کانون بعد از پنج سال خبر داد و گفت: خوشبختانه تولید بازی‌های یارانه‌ای در ستاد کشوری راه افتاده و بچه‌زرنگ طولانی‌ترین پویانمایی ساخته‌شده در این حوزه است که از آن استقبال خوبی شد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84626