کد خبر : 84630
تاریخ : 1403/4/20
گروه خبری : فرهنگی

تشکل تعزیه‌خوانی در همدان راه‌اندازی می‌شود

تعزیه‌خوانی یا شبیه‌خوانی، نمایش‌ مذهبی برگرفته از رویدادهای تاریخی و حماسی حزن‌انگیز درباره واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع) و اهل بیت و یاران او و مصائب خاندان پیامبر(ص) است که سابقه دیرینه در همدان دارد؛ به همین منظور راه‌اندازی تشکلی برای این رسم مذهبی به‌منظور انسجام‌بخشی به آن در دستور کار متولیان امر است.

مسئول پیگیری تعزیه‌خوانی در همدان که خود یکی از تعزیه‌خوانان به‌نام شهر مریانج است در‌این‌باره اظهار کرد: برای تشکیل این تشکل و انجمن، گروه‌ها و افراد تعزیه‌خوان را در استان شناسایی کرده‌ایم.

میثم فرزین با اشاره به اینکه راه‌اندازی تشکل تعزیه‌خوانی در همدان اقدام خوب و مؤثری خواهد بود، گفت: امیدواریم این مهم هرچه زودتر به نتیجه برسد که فعلاً پیگیر مراحل اداری هستیم.

این تعزیه‌خوان با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی این تشکل انسجام‌بخشی به تعزیه‌خوانی در استان است، افزود: متأسفانه تعزیه‌خوانی در استان پشتوانه اداری ندارد، اما ظرفیت اجرایی، فنی و انسانی زیادی دارد و ما درصددیم تا پایگاه و تشکلی داشته باشیم که رسیدگی‌ها و مطالبات این هنر، قانونی باشد.

وی با اشاره به اینکه تمام هنرهای نمایشی، موسیقایی و تجسمی تشکلی در استان دارند و تعزیه‌خوانی فاقد آن است، عنوان کرد: متأسفانه کوتاهی در این زمینه صورت گرفته است.

فرزین با تأکید بر اینکه تقریباً 50 گروه تعزیه‌خوانی در استان شناسایی شده که حدود 500 نفر می‌شوند و تعداد قابل توجهی هستند اما سال‌ها در حق آن‌ها کوتاهی شده و کسی یادی از آنان نکرده است، گفت: بزرگ‌ترین هنر نمایشی آیینی دنیا در کشور و استان مورد غفلت واقع شده و باید توجه ویژه به آن شود.

وی با بیان اینکه برخی استان‌ها اقدام به راه‌اندازی تشکل تعزیه‌خوانی کردند و همدان نیز با توجه به سابقه خود در تعزیه‌خوانی باید در این زمینه ورود کند، افزود: تعزیه‌خوانی اتفاقی فراتر از عشق است؛ یک مجلس تعزیه‌ هزینه زیادی برای موزیک، صوت، پرژکتور، افراد، لباس‌ها و غیره دارد که متأسفانه حمایت نمی‌شود و می‌طلبد به این امر توجه شود.

این تعزیه‌خوان با اشاره به اینکه گروه‌های تعزیه‌خوانی استان خودجوش پای کار هستند و از نهاد و سازمانی کمکی نمی‌گیرند اما گاهی نیاز به حمایت است، گفت: تعزیه‌خوانی همدان و به‌ویژه شهر مریانج حرف زیادی برای گفتن دارد و می‌تواند بیش از این شناخته شود.

وی عنوان کرد: ما از هیئت سیدالشهدای شهر مریانج هستیم و کار هیئت ما به‌نحوی است که در جاهای مختلف اجرا داریم؛ شب چهارشنبه در باغ‌موزه دفاع مقدس اجرا داشتیم.

فرزین با تأکید به اینکه شهر مریانج به تعزیه‌خوانی شهره است و از نقاط دیگر کشور برای دیدن تعزیه‌ به همدان می‌آیند، افزود: باید تعزیه‌خوانی استان انجمن و پایگاهی شناخته‌شده برای خود داشته باشد.

وی بیان کرد: به دنبال پیگیری راه‌اندازی این تشکل هستیم و مدیرکل ارشاد استان قول حمایت داده که امیدواریم محقق شود.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84630