کد خبر : 84654
تاریخ : 1403/4/21
گروه خبری : کافه کتاب

آینده بازاریابی کتاب در اختیار هوش مصنوعی است

پوپک فرزانه‌پور با بیان اینکه در دنیای امروز بسیاری از کتاب‌ها بر بستر مجازی با کُدهای دیجیتال جابه‌جا می‌شوند، گفت: میلیون‌ها صفحه در شبکه و پلتفرم‌های مختلف، کتاب‌های منتشر شده را در فضای مجازی در کسرچند صدم ثانیه به سراسر جهان منتقل می‌کنند. در دنیای مدرن امروز افزایش بسترها و قالب‌های نرم‌افزاری و روش‌های تبادل ارتباطی هوش مصنوعی امکان برقراری ارتباط همزمان و تعاملی برای مردم سراسر دنیا را فراهم آورده است.

وی ادامه داد: شاید در دهه‌های پیشِ رو، موضوع بسیاری از تحقیقات پژوهشگران این خواهد بود که در فضاهای دیجیتال سیال چه بر سر «خودِ» آدمی می‌آید؟ اما به نظر من گریز از تکنولوژی و پیشرفت آن اجتناب‌ناپذیر است و ناشران برای ماندن در این عرصه باید با جدیدترین تکنولوژی‌های روز آشنا شوند چون صنعت چاپ و نشر کتاب‌های فیزیکی، همانطور که می‌دانیم، به زودی منسوخ خواهد شد و ما نیاز به حرکت خواهیم داشت.

فرزانه‌پور با بیان اینکه آنچه که امروز به نام کتاب دیجیتال مطرح است از نظر من هنوز نتوانسته حس خوب مطالعه کتاب فیزیکی را بگیرد، توضیح داد: این حس خوب، لذت، احساس آرامش و مرور خاطراتی است که هر کدام با خواندن و ورق زدن فیزیکی کتاب می‌گیریم، اما با تمام این احساسات و تعلق خاطر به حضور فیزیکی کتاب انطباق با پیشرفت‌های فناوری مانند هوش مصنوعی برای موفقیت بلند مدت در صنعت نشر بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه تکنولوژی به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و روش‌های بازاریابی و فروش کتاب نیز تغییر می‌کند، افزود: نویسندگان و ناشرانی که خیلی زود این تغییرات را می‌پذیرند و با آن سازگار می‌شوند، خود را در خط مقدم صنعتی می‌یابند که به‌طور فزاینده‌ای توسط نوآوری دیجیتال هدایت می‌شود و باید بپذیریم آینده بازاریابی کتاب در استفاده هوشمندانه از فناوری نهفته است و هوش مصنوعی در قلب این تحول قرار دارد.

به گفته فرزانه‌پور، در واقع با بررسی اجمالی می‌توان دریافت استفاده از این ابزارها می‌تواند رقابت را در بازار نشر تضمین کند و فرصت‌های جدیدی را برای تعامل خلاقانه و مؤثر با خوانندگان در سراسر جهان باز کند.

مدیر انتشارات طراحان تین با بیان اینکه در این محیط به سرعت در حال تغییر، استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی نه تنها یک گزینه، بلکه یک ضرورت برای کسانی است که به دنبال رقابت ماندن در این عرصه هستند، گفت: در صنعت نشر به طور فزاینده‌ای ناشران زیادی مشغول به فعالیت هستند و برجسته شدن مستلزم استفاده از هر فناوری موجود برای ارتباط معنادار با خوانندگان است. هوش مصنوعی برای کاهش سر درگمی در نشر، بینش و اتوماسیونی ارائه می‌دهد که می‌تواند به‌طور قابل توجهی تلاش‌های بازاریابی را افزایش دهد.

وی افزود: با کمی جستجو و خواندن مقالات می‌توان متوجه شد که پتانسیل هوش مصنوعی در تغییر روش فروش و بازاریابی کتاب بسیار زیاد است، فناوری‌های هوش مصنوعی فراتر از هدف‌گیری صرف مخاطب، تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده، ایجاد محتوای خودکار و بازاریابی شخصی‌شده در مقیاس با دیگر ناشران را ارائه می‌دهند.

فرزانه‌پور همچنین گفت: این ابزارها می‌توانند موقعیت‌های بازار را پیش‌بینی، خواننده نوظهور را شناسایی و پیام‌های بازاریابی را برای ارتباط با مخاطبان خاص بهینه‌سازی کنند. چنین قابلیت‌هایی شانس موفقیت یک کتاب را افزایش می‌دهد و راه‌های جدیدی را برای نویسندگان و ناشران برای نوآوری در نگارش و راه پیدا کردن به مخاطب خود باز می‌کند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84654