کد خبر : 84668
تاریخ : 1403/4/21
گروه خبری : فرهنگی

گِل‌گیران بیجار از لنز دوربین عکاسان ایران زمین جهانی می‌شود

حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان با مشارکت استانداری، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان، اداره کل تبلیغات اسلامی، فرمانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر بیجار هفتمین سوگواره سراسری عکس "قاب شیدایی" را با محوریت آیین "گل گیران" در بیجار با حضور عکاسان حرفه ای و آماتور در تاسوعا و عاشورای حسینی بعد از وقفه‌ای چند ساله برگزار می‌کند.

رئیس حوزه هنری کردستان روز پنجشنبه با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: اهالی بیجار در استان کردستان، مانند بیشتر غرب‌نشینان کشور مراسم عزاداریشان را با گل اندود کردن برگزار می کنند، مراسمی که تقریباً تمام اهالی شهر از شیعه و سنی در آن مشارکت دارند.

اسعد فرهادی افزود: بیجاری‌ها از ۲ هفته قبل از عاشورا، به دشت‌های اطراف می‌روند و خاک رس مورد نیاز برای مراسم را جمع کرده، بعد از الک کردن در حسینیه‌ها ذخیره می‌کنند تا در شب عاشورا گِل مخصوص مراسم را تهیه کنند.

وی ادامه داد: این مراسم که به گِل گیران معروف است از صبح روز عاشورا شروع می‌شود و مردم و دسته‌های عزاداری در خیابان‌های اصلی شهر جمع شده و با گل اندود کردن سر تا پای خود، به نوحه خوانی، سینه زنی و عزاداری می‌پردازند.

رئیس حوزه هنری کردستان ادامه داد: حوزه هنری استان به منظور ثبت و ضبط این آیین عاشورایی و با هدف حفظ و ترویج فرهنگ عاشورایی و نقش محرم در کاهش آسیب‌های اجتماعی سوگواره عکس گل گیران را در ۲ بخش حرفه‌ای و آماتور، ۲۵ و ۲۶ تیرماه همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی در بیجار برگزار می‌کند.

وی اضافه کرد: در کنار موضوع گل گیران که محور این دوره از سوگواره است موضوعاتی همچون سنت‌ها و آیین‌های عزاداری شامل تاسوعای حسینی، عاشورای حسینی، جلوه‌های محرم در زندگی امروزی و منظر شهری، مراسم تعزیه وشبیه خوانی، شیرخوارگان حسینی، کودک و محرم، محرم و فرهنگ عاشورایی، محرم، فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، مسجد و محرم، عزاداری در تکایا و حسینیه‌ها ومساجد، نماز ظهرعاشورا و شام غریبان در این سوگواره مورد توجه هیات داوران خواهد بود.

فرهادی با اشاره به مقررات سوگواره عکس گل گیران گفت: شرکت در سوگواره عکس عاشورایی برای عکاسان حرفه ای و آماتور آزاد است و علاقه مندان برای حضور دراین دوره می توانند آثار ثبت شده با دوربین حرفه ای یا موبایل را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی ادامه داد: هر عکاس می‌تواند در هر بخش پنج اثر به صورت تک عکس در مجموع ۱۰ اثر با حجم ۲ مگا بایت و فرمت JPEG و اندازه عکس ضلع کوچک ۲۰۰۰ پیکسل به صورت رنگی و یا سیاه و سفید به دبیرخانه جشنواره از طریق ایمیل به نشانی gelgiran.bijar@gmail.com ارسال کنند.

رییس حوزه هنری کردستان با تأکید بر اینکه ویرایش آثار باید مستند باشد، افزود: عکاسان و صاحبان آثار از هر گونه دستکاری که جنبه مستند بودن عکس را مخدوش سازد جداً باید اجتناب کنند.

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه سوگواره ارسال کننده‌ عکس را صاحب اثر می‌شناسد، اظهار کرد: در هر مرحله از جشنواره اگر مشخص شود، اثر ارسال شده متعلق به ارسال کننده نیست آن اثر حذف خواهد شد.

رئیس حوزه هنری کردستان ادامه داد: به تمام شرکت کنندگان که آثارشان به نمایشگاه راه یابد گواهی شرکت در سوگواره اهدا می‌شود، ضمن اینکه شرکت کنندگان باید از امضا، تاریخ، پاسپارتو، واترمارک یا لوگو در عکس ها خودداری کنند.

وی افزود: در هنگام ارسال آثار نام و نام خانوادگی عکاس، تاریخ تولد، کد ملی و شماره تماس در فایلی جداگانه الزامی است.

 

فرهادی یادآور شد: علاقه مندان می‌توانند آثار ثبت شده از نگاه هنرمندانه خود از این آیین را که ۲۵ و ۲۶ تیرماه در بیجار برگزار می شود، تا ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۳ به ایمیل اعلام شده ارسال کنند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84668