کد خبر : 84671
تاریخ : 1403/4/21
گروه خبری : سلامت

حضور بیش از ۱۲۰۰ کارشناس سلامت در مرز مهران در ایام اربعین

دکتر «هدایت حیدری‌زاده» در جلسه کمیته بهداشت اربعین حسینی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار کرد: کنگره اربعین حسینی نمایش اقتدار و عظمت مسلمانان و شیعیان جهان است و سالانه میلیون‌ها نفر از مرز مهران به عراق سفر خواهند کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: این کنگره در اواخر مرداد و اوایل شهریورماه برگزار می‌شود که دراوج گرمای شدید خواهد بود و باید یکسری مداخلات و اقدامات بهداشتی و آمادگی‌ها از قبل وجود داشته باشد.

وی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی ایلام در حوزه پیشگیری و غربالگری در ایام اربعین حسینی، تصریح کرد: کارشناسان جدید بهداشتی در این ایام حتماً آموزش ببینند و در مسیرهای تردد زائران قرار بگیرند و جلسات توجیهی آن‌ها حتما باید برگزار شود.

حیدری‌زاده ادامه داد: سرکشی مداوم و مستمر از موکب‌ها، مراکز تهیه و پخت غذا، آب آشامیدنی، سرویس‌های بهداشتی و ... باید صورت پذیرد.

حضور بیش از ۱۲۰۰ کارشناس سلامت در مرز مهران در ایام اربعین

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایلام خاطرنشان کرد: سیستم‌های حمل زباله و محل‌های دفع زباله نیز باید کنترل شود که از بروز و شیوع بیماری‌های منتقله به وسیله بندپایان پیشگیری شود.

وی افزود: محیط‌های کشت بیماری‌ها باید از قبل آماده و در دسترس باشد و همچینن کارشناسان بهداشت محیط در آماده‌باش کامل باشند.

حیدری‌زاده گفت: غربالگری و بیماریابی فعال در ورودی مرز باید افزایش یابد و از گسترش بیماری در کشور پیشگیری شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایلام بیان داشت: ضدعفونی و گندزدایی فضاهای عفونی مراکز بهداشتی و درمانی باید در اولویت باشد.

دکتر علی نیکونهاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این جلسه، اظهار کرد: در حوزه بهداشت محیط و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار در سال گذشته به دقت زائران ایرانی و اتباع خارجی مورد غربالگری قرارگرفتند.

وی افزود: در سال گذشته ۲۸ تیم بهداشت محیط در مرز مهران مستقر بودند که بیش از ۴۹ تن مواد فاسد منهدم شد و به طور مداوم این بازررسی‌ها ادامه یافت.

 

 نیکونهاد تصریح کرد: در اربعین امسال یک ایستگاه سیار در هنگام پیک بازگشت زائرین قرار خواهیم داد که غربالگری را در ورود زائران به ایران انجام خواهند داد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84671