کد خبر : 84676
تاریخ : 1403/4/21
گروه خبری : فرهنگی

وزرای کشور ایران و عراق میزان آمادگی مرز خسروی و منذریه را بررسی کردند

عبدالأمیر الشَمری وزیر کشور عراق روز پنجشنبه با استقبال همتای ایرانی خود احمد وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران وارد مرز خسروی شد و در ابتدا وزرای ۲ کشور در نشست کوتاهی آخرین هماهنگی ها ی لازم در خصوص حمل و نقل زائران و استقرار مواکب و خدمات گذرنامه ای (طرح سجاد) را مورد بررسی قرار دادند.

در ادامه احمد وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران از طریق مرز خسروی وارد استان دیالی عراق شد و از زیرساخت های گذرگاه مرزی منذریه و میزان آمادگی و زیرساخت های این گذرگاه بازدید کرد. 

وحیدی در حاشیه بازدید از منذریه عراق از موارد مورد گفت و گو و توافق با همتای عراقی خود در این بازدید را، مسقف کردن و احداث سایبان محل عبور زائران تا محل استقرار ناوگان حمل و نقل در منذریه با توجه به گرمای هوا، آسفالت پایانه مسافری این مرز، راه اندازی طرح سجاد به منظور خدمات گذرنامه ای سریع زائران و کمک ناوگان اتوبوس رانی کشورمان به ناوگان عراقی در جابجایی زوار بیان کرد.

او ادامه داد: یکی از مواردی که امروز با وزیر کشور عراق در خصوص آن گفت و گو شد، طرح سجاد است که در آن ارتباطات الکترونیکی مشترک در برخی مرزهای تردد زوار از جمله مرز خسروی برقرار شده و با این مهم با توجه به شناسایی زود هنگام زوار، تردد هر زائر به کمتر از چند ثانیه کاهش می‌یابد.

وزیر کشور در ادامه از آمادگی مرزهای ۶ گانه خسروی، شلمچه، چذابه، مهران، باشماق و تمرچین برای خدمت رسانی به زائران اربعین خبر داد و گفت: مرز سومار نیز به حمل و نقل مواکب اختصاص یافته است.

وحیدی با اشاره به عبور چهار میلیون زائر از مرزهای ایران در سال گذشته گفت: از این تعداد حدود ۵۰۰ هزار نفر مرز خسروی را برای سفر خود انتخاب کردند. زیرساخت‌های این مرز نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.

وی اضافه کرد: پارسال چهار میلیون زائر از مرزهای کشورمان عازم عراق شدند که امسال با توجه به گرمای هوا پیش‌بینی خاصی برای تعداد زائران نداریم. 

بر اساس این گزارش، در بازدید وزرای ۲ کشور ایران و عراق، سفیر ایران در بغداد، استانداران کرمانشاه و دیاله، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی، فرماندهان مرزبانی و نظامی و تعدادی از مقامات امنیتی ۲ طرف و نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان محلی حضور داشتند.

بازدید از مرزهای مشترک اربعینی به منظور بررسی تسهیل در تردد زوار اربعین حسینی از برنامه های وزرای کشور ایران و عراق است.

 با نزدیک شدن به ایام اربعین ۱۴۰۳ حضور مسوولان ارشد کشور در مرز خسروی برای ارزیابی و بررسی میدانی امکانات مورد نیاز بیشتر شده و شاهد نشست‌های مشترک مقامات کشورمان با طرف‌های عراقی برای آخرین هماهنگی‌ها هستیم.

مرز رسمی خسروی در شهرستان قصرشیرین استان کرمانشاه امسال هم یکی از گذرگاه های رسمی برای عبور زائران اربعین است و پیش بینی می شود امسال تعداد زائرانی که زائر از این مرز عازم عراق شوند ۲ برابر آمار پارسال باشد.

اربعین سال گذشته بیش از یک میلیون نفر زائر از مرز خسروی تردد کردند.

 

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84676