کد خبر : 84683
تاریخ : 1403/4/21
گروه خبری : فرهنگی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان خبر داد:

بازگشت جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به همدان در بیست‌ونهمین دوره اجرا

8 سالن شهر همدان میزبان اجراهای جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی :

وی در ادامه تصریح کرد: هشت سالن شهر همدان میزبان اجرای برنامه‌های این جشنواره خواهند شد و آمار تعداد گروه‌های نمایشی و کشورهای مدعو متعاقباً در جلسات بعد اعلام می‌شود؛ فراخوان این برنامه از امروز آغاز خواهد شد و حداقل ظرف ماه آینده نتایج به دبیرخانه اعلام خواهد شد و بعد از این مرحله می‌توان آمار را اعلام کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تأکید کرد: خاستگاه این جشنواره با توجه به اینکه استان ما از دیرباز دارای اساتید بزرگ تئاتر در سطح کشور بوده، همدان است.

* جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در رتبه سیزدهم جشنواره‌های تئاتر مطرح دنیا

ویژه با اشاره به اینکه در ابتدا این جشنواره به‌صورت ملی برگزار می‌شد و «امید» نام داشت، افزود: سپس با گذشت زمان به جشنواره بین‌المللی تبدیل شد و هم‌اکنون نیز در طبقه‌بندی جشنواره‌های تئاتر مطرح دنیا، رتبه سیزدهم را به خود اختصاص داده و جزء بااعتبارترین و پُرافتخارترین جشنواره‌های بین‌المللی به حساب می‌آید.

* جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، میراث ناملموس همدان

وی این جشنواره را میراث ناملموس همدان و بستری برای شهرت جهانی شهر برشمرد و گفت: بسیاری از شهرهای دنیا مانند جیفونی ایتالیا با نام جشنواره نمایش و شهر کن با نام جشنواره فیلم، شهرت جهانی یافته‌اند.

ویژه با عنوان اینکه جشنواره تئاتر خاستگاهش همدان است و باید تلاش کرد تا این میراث ناملموس حفظ شود، اظهار کرد: از بین 29 دوره قبلی برگزارشده این جشنواره، 20 دوره آن در همدان بوده و سایر دوره‌ها به دلایل مختلف، به شهرهای دیگر منتقل شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تصریح کرد: یکی از مسائلی که در این زمینه مورد غفلت واقع شده، این است که در بسیاری از کشورهای دنیا متولی اصلی فعالیت‌های فرهنگی هنری، شهرداری‌ها هستند که به‌دلیل داشتن منابع مالی در اختیار، می‌توانند پشتیبانی خوبی از چنین موضوعاتی داشته باشند.

ویژه با اشاره به مشکلات این حوزه، افزود: در سال‌های گذشته کمبودهای اعتباری طی دوره‌های مختلف، ازجمله مشکلات پیش روی برگزارکنندگان بوده است.

وی با عنوان اینکه سال گذشته با وجود پیگیری‌ها و تلاش‌های ما این جشنواره به یزد و شهر اردکان منتقل شد که ما با مطالبات و اعتراضات هنرمندان و مردم همدان مواجه بودیم، یادآور شد: در آخرین روز برگزاری این جشنواره طی سال 1401، بیش از 150 هزار نفر از مردم و کودکان همدانی از این اجراهای نمایشی بازدید داشتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تصریح کرد: قرار بود این جشنواره امسال نیز در اردکان برگزار شود، اما پیگیری و درخواست هنرمندان و مردم همدان سبب شد تا اداره ارشاد و متولیان این حوزه برای بازگرداندن جشنواره به همدان مصمم شده و پیگیری لازم را داشته باشند.

ویژه با بیان اینکه امسال دو رویداد بین‌المللی پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی و ثبت جهانی هگمتانه در یونسکو در همدان درحال پیگیری و اجرا است، گفت: چنین شرایط و زمانی مناسب‌ترین وقت برای بازگشت جشنواره بود که بعد از عنوان، شهرداری همدان از بازگشت آن استقبال کرد و نویدبخش بود؛ چراکه پشتیبانی شهرداری‌ها از چنین برنامه‌هایی همواره نتیجه‌بخش بوده است.

وی در ادامه افزود: اوایل اردیبهشت‌ماه امسال این مهم در جلسه شورای اسلامی شهر همدان مطرح شد و خوشبختانه اعضای شورا نیز از آن استقبال کردند و میزبانی به پشتیبانی شهرداری پیگیری شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در این خصوص مکاتبات و جلسات حضوری با وزیر ارشاد انجام گرفت، ابراز کرد: درنهایت با دعوت از نمایندگان مجلس و پیگیری آن‌ها، این جشنواره بار دیگر به خاستگاه خود یعنی همدان بازگشت.

* اعتبار لازم برای برگزاری این جشنواره از سوی شهرداری در صحن شورا به تصویب رسید

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با عنوان اینکه روز گذشته تقبل اعتبار لازم برای برگزاری این جشنواره از سوی شهرداری در صحن شورای اسلامی شهر همدان به تصویب رسید.

* حضور اجراهایی از خواهرخوانده‌های همدان در این جشنواره برای افزایش تعامل

ویژه در ادامه افزود: به پیشنهاد شهرداری مقرر شد گروه‌های نمایشی از خواهرخوانده‌های همدان مانند شهر کولاب تاجیکستان و بخارای ازبکستان در این جشنواره حضور داشته باشند تا تعاملات بین این شهرها اتفاق بیفتد.

وی در پایان گفت: مقرر شد آموزش‌های شهروندی به‌عنوان برنامه‌های جنبی در کنار دیگر برنامه‌ها در این جشنواره قرار بگیرد.

 

 

 
  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84683