کد خبر : 84689
تاریخ : 1403/4/21
گروه خبری : کشاورزی

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد:

ارزآوری یک‌میلیارد و 300 میلیون دلاری صادرات سبزی و صیفی ایران

حسین اصغری امروز، 21 تیرماه در نشست هم‌اندیشی طرح استمرار کشت سبزی و صیفی سال زراعی آتی در شیراز گفت: برنامه‌ریزی سال گذشته ما تولید 25 میلیون تن سبزی و صیفی بود که به هدف خود رسیدیم و موفق به اجرای الگوی کشت ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی شدیم.

وی تصریح کرد: محدودیت منابع آب در کشور از اصلی‌ترین دلایل اجرای طرح الگوی کشت است و باید تلاش کنیم با بالا بردن بهره‌وری آب از هر واحد آن بیشترین محصول را تولید کنیم.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی افزایش بهره‌وری را مهم‌ترین دغدغه در زمینه تولید سبزی و صیفی دانست و گفت: ازجمله اقداماتی که در این زمینه انجام می‌دهیم استفاده از بذور با کیفیت به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌ها در افزایش بهره‌وری است.

اصغری، با تأکید بر کیفیت بالای بذور داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیانی که در زمینه تولید و تامین بذر فعالیت دارند، اظهار کرد: بذور وارداتی نیز به دلیل صادرات محصول و اهمیت همخوانی با سلیقه مشتریان خارجی باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند.

وی به توسعه روش‌های نوین آبیاری به خصوص آبیاری به روش تیپ در مزارع سبزی و صیفی اشاره کرد و افزود: نشاکاری به‌عنوان یک روش که همزمان تولید را مدیریت می‌کند و هم میزان مصرف آب را تا حد زیادی کاهش کاهش می‌دهد از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بیش از 90 درصد سطح زیر کشت گوجه فرنگی و 65 درصد سطح کشت پیاز در کشور به روش نشاکاری انجام می‌شود و در مورد بقیه محصولات نیز روند رو به رشدی را دنبال می‌کنیم.

اصغری بیان کرد: آخرین روشی که در زمینه بهره‌وری تولید در بخش کشاورزی، برای ما مهم است، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی است که امیدواریم با توسعه ناوگان حمل و نقل مناسب، ضایعات محصول را از زمان برداشت تا رسیدن به دست مصرف‌کننده کم کنیم و وظیفه خود را در قبال امنیت غذایی کشور به نحو مطلوب انجام دهیم.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای طرح استمرار کشت سبزی و صیفی به‌صورت فصلی انجام می‌شود و این کار به‌دلیل اقلیم مناسب مناطق جنوبی و بعضی از استان‌های دیگر کشور مانند گلستان، ایلام و کرمانشاه است که توانایی کشت سبزی و صیفی در فصول سرد سال را نیز دارند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84689