کد خبر : 84713
تاریخ : 1403/4/23
گروه خبری : استان‌ها

گندم در کردستان؛ از رکوردشکنی در خرید تا چالش قیمت و مطالبات کشاورزان

آمارها از آغاز فصل برداشت گندم در کردستان تاکنون، نشان از رکوردشکنی در خرید تضمینی این محصول در استان دارد. با این حال، کشاورزان با چالش‌هایی مانند قیمت پایین گندم و عدم پرداخت مطالباتشان روبرو هستند.

*خرید تضمینی بیش از 106 هزار تن گندم

طبق گفته جمال صالحی، نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان، تاکنون بیش از 106 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در استان به‌صورت تضمینی خریداری شده است. این رقم در مقایسه با سال گذشته، رشدی قابل توجه داشته و نشان‌دهنده افزایش تولید گندم در کردستان است.

بیشترین خرید گندم مربوط به شهرستان‌های سقز و کامیاران بوده است. همچنین در شهرستان‌های قروه، دهگلان و سنندج به ترتیب 11 هزار و 980 تن، 3 هزار و 682 تن و یک هزار و 177 تن گندم خریداری شده است.

*پیش‌بینی خرید 1.5 میلیون تن گندم در کردستان

محمدصالح احمدی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان، هم پیش‌بینی کرده است که امسال در مجموع 1.5 میلیون تن گندم در استان خریداری شود. این رقم در مقایسه با سال گذشته، رشدی 25 درصدی را نشان می‌دهد.

*رشد چهار برابری خرید گندم در سه سال گذشته

اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان، هم از رشدی چهار برابری خرید گندم در این استان طی سه سال اخیر خبر داده است.

وی این رشد را ناشی از مدیریت زراعی مطلوب و بهره‌مندی از بذر و کود مناسب دانسته است.

*چالش قیمت و مطالبات کشاورزان

با وجود افزایش تولید و خرید گندم، کشاورزان کردستانی با چالش‌هایی مانند قیمت پایین گندم و عدم پرداخت مطالباتشان روبرو هستند. قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری 12 هزار تومان برای هر کیلوگرم تعیین شده است. این قیمت در حالی است که هزینه‌های تولید، ازجمله بذر، کود، سم و دستمزد کارگر، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

کشاورزان همچنین از عدم پرداخت به موقع مطالباتشان گلایه دارند. تاکنون 79 هزار و 419 تن از گندم خریداری شده در سامانه ثبت شده، اما هنوز پولی به حساب کشاورزان واریز نشده است.

اما به گفته استاندار کردستان، برای حل مشکلات کشاورزان کردستانی، لازم است اقداماتی مانند افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان و ارائه یارانه برای نهاده‌های کشاورزی انجام شود. همچنین لازم است که دولت و مجلس در مورد ضایعات گندم، آرد و نان و یارانه مربوطه تصمیم‌گیری قاطعی اتخاذ کنند.

زارعی‌کوشا معتقد است با وجود رشد، در خرید تضمینی گندم، کشاورزان از قیمت گندم ناراضی هستند.

وی، اعلام کرده که قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری 12 هزار تومان برای هر کیلوگرم تعیین شده است. این قیمت در حالی است که هزینه‌های تولید به طور قابل توجهی افزایش یافته است، همچنین کشاورزان از عدم پرداخت به موقع مطالباتشان گلایه دارند.

به عقیده وی، برای حل مشکلات کشاورزان، لازم است اقداماتی مانند افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان و ارائه یارانه برای نهاده‌های کشاورزی انجام شود. همچنین لازم است که دولت و مجلس در مورد ضایعات گندم، آرد و نان و یارانه مربوطه تصمیم‌گیری قاطعی اتخاذ کنند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84713