کد خبر : 84716
تاریخ : 1403/4/24
گروه خبری : سیاسی

کنعانی‌مقدم:

مردم در انتخاب کابینه دولت پزشکیان به وعده شایسته‌گزینی امید دارند

چیدن کابینه یکی از حساس‌ترین وظایف رئیس‌جمهور است

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار :

دو هفته تا مراسم تحلیف انتخابات ریاست جمهوری، دکتر مسعود پزشکیان که قرار است نهم مردادماه در مجلس شورای اسلامی برگزار شود، زمان مانده که گمانه‌زنی‌ها درباره اعضای احتمالی کابینه دولت جدید در فضای سیاسی شدت گرفته است.
مطابق قانون، رئیس‌جمهور منتخب تا دو هفته پس از مراسم تحلیف وقت دارد اعضای کابینه‌اش را به مجلس معرفی کند. جدا از فهرست وزرای پیشنهادی، اعضای نهاد ریاست جمهوری، رئیس دفتر و شخص معاون اول رئیس‌جمهور را نیز باید اضافه کرد که بدون گذر از فیلتر رأی اعتماد مجلس و با نظر خود رئیس‌جمهور منتخب، به این سِمت‌ها گماشته می‌شوند.

اخیراً نامه‌ای به امضای حاجی‌میرزایی و با سربرگ دفتر رئیس‌جمهور منتخب در مورد تعیین اعضای کابینه دولت چهاردهم به دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب منتشر و در این نامه از دبیران کل این احزاب خواسته شده تا با درنظر داشتن 18 شاخصه، افراد پیشنهادی خود را معرفی کنند. شاخصه‌های مورد اشاره در نامه به این شرح است: «التزام به قانون اساسی و اسناد بالادستی، اشتهار به پاک‌دستی، صداقت و شجاعت، داشتن نگرش ملی، دوری از گرایش‌های افراطی، جناحی، قومی، مذهبی و منطقه‌ای، همراهی و وفاداری نسبت به گفتمان رویکرد رئیس‌جمهور، باور به ضرورت توسعه عدالت، باورمند به ایده صدای بی‌صدایان بودن و تحقق مطالبات زنان، جوانان و اقوام، باور به تعامل اجتماعی و فرهنگی، باور به ضرورت هم‌گرایی، وفاق و انسجام ملی، معتقد و عامل به کار کارشناسانه و شایسته‌گزینی، باورمند به ضرورت همراهی و توأمانی مقاومت و انعطاف در سیاست خارجی، شناخت مأموریت دستگاه و برخوردار از توانایی شناخت و حل مسئله، دارای مدرک معتبر کارشناسی ارشد یا بالاتر، تجربه مدیریت عالی اجرایی در بخش دولتی، خصوصی یا دانشگاهی، دارای روحیه و شجاعت نوآوری و پذیرش و پیشبرد آن، دارای نگرش و توان راهبری، اعتقاد به کار کارشناسی، باورمند به حکمرانی مشارکت‌جویانه و ضرورت مشارکت مردم در اداره کشور.»

به هر ترتیب آنچه روشن است اینکه چیدن کابینه یکی از حساس‌ترین وظایف رئیس‌جمهور است و وزرا باید افراد توانمند و مجرب باشند و سابقه کارهایی که مسئولیت آن را می‌پذیرند، داشته باشند. دراین‌میان، مسعود پزشکیان و آن‌هایی که مورد مشورت او هستند، مسیری سخت پیش‌ رو دارند تا تحت تأثیر فشارها قرار نگیرند یا فریب دلسوزی‌های کذایی را نخورند.

با ذکر این مقدمه روشن است که چینش کابینه چهاردهم را می‌توان نخستین گام در راستی‌آزمایی وعده‌های رئیس‌جمهور منتخب دانست؛ اینک مسعود پزشکیان ردای ریاست جمهوری را بر تن کرده و همه نگاه‌ها به اوست که چگونه و با چه روشی شایستگان را به کابینه خود راه خواهد داد. طبق وعده‌های او ترکیب کابینه با ترکیب ستادش متفاوت خواهد بود و دولتی فراجناحی خواهد داشت؛ باید دید که آیا او گام نخست را در جهت عمل به وعده‌اش برمی‌دارد و یا تسلیم فشارها و سهم‌خواهی‌های جریان‌ها و احزاب مختلف خواهد شد؟

آنچه در ادامه این مطلب می‌خوانید، گفت‌وگوی خبرنگار گروه خبری سپهر با دکتر حسین کنعانی‌مقدم، از تحلیل‌گران و صاحب‌نظرن سیاسی کشور و دبیرکل حزب سبز ایران در این خصوص (اهمیت چینش کابینه) است که می‌آید:

* شعار دکتر پزشکیان «شایسته‌گزینی» است

حسین کنعانی‌مقدم در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه دکتر مسعود پزشکیان به‌عنوان منتخب مردم بارها روی «شایسته‌گزینی» در انتخاب کارگزاران و وزرا تأکید کرده است، تصریح کرد: انتظار می‌رود عملکرد وی در انتخاب‌ها نیز براساس همین وعده باشد تا بتوان به تحول و امیدآفرینی در جامعه امیدوار بود.

وی خاطرنشان کرد: وزرایی که توسط رئیس‌جمهور انتخاب می‌شوند، علاوه‌بر کارآمدی و توانایی حل مسائل و مشکلات کشور، باید موفق به گرفتن رأی اعتماد از مجلس شوند که بهتر است برای این مهم از هم‌اکنون جهت هماهنگی لازم با مجلس، اقدام شود.

دبیرکل حزب سبز ایران ادامه داد: قبلاً این‌طور بود که کمیسیون مشترکی بین مجلس و قوه مجریه تشکیل می‌شد و نمی‌گذاشتند انتخاب یا ندادن رأی اعتماد به وزرا به صحن علنی مجلس کشیده شود. در همان کمیسیون افرادی معرفی می‌شدند که در مرحله نخست رأی آورده و دولت سریع تشکیل شود تا مانعی بر سر راه تشکیل دولت نباشد.

* چالش بین مجلس و وزرا کار دولت را به تعویق خواهد انداخت

کنعانی‌مقدم تأکید کرد: اگر دولت بخواهد منتظر این باشد که نمایندگان مجلس افرادی را معرفی کرده و در صحن علنی دچار چالش شوند و تعدادی از وزرا رأی اعتماد نیاورند، به نظر می‌رسد نخستین کسی که ضرر می‌کند، دکتر پزشکیان است که کار دولت را به تأخیر می‌اندازد که نه خوشایند مجلس خواهد بود و نه دولت.

* بهتر است برنامه کلی اجرایی رئیس‌جمهور از قبل به مجلس داده شود

وی سپس اظهار کرد: مسئله مهم بعدی این است که هر وزیری که قرار است به مجلس معرفی شود تا رأی اعتماد نمایندگان را به‌دست بیاورد، باید برنامه‌های خود را ارائه دهد؛ بنابراین بهتر است برنامه کلی اجرایی رئیس‌جمهور از قبل به مجلس داده شود تا بر همین اساس وزرا نیز برنامه‌های خودشان را در راستای برنامه هفتم ارائه دهند تا مجلس وقت زیادی را برای بررسی برنامه‌های وزرا نگذارد. چون قاعدتاً شیوه‌های اجرایی باید مورد بررسی قرار بگیرد.

این تحلیل‌گر و کارشناس مسائل سیاسی با این بیان که نیاز است هرچه سریع‌تر وزارتخانه‌ها با استقرار وزرا و معاونان دولت شکل بگیرند، اذعان کرد: کارگزاران، معاون اول، معاون اجرایی و معاونت‌های مختلف نهاد ریاست جمهوری باید از ایجاد هرگونه چالش با مجلس و نهادهای اثرگذار در شکل‌گیری کابینه پرهیز کنند.

کنعانی‌مقدم این را هم اضافه کرد که قاعده بر این است که اگر بنا است مشکلات حل شود، باید به حاشیه‌ها نپردازیم و به متن ماجرا ورود کنیم.

وی در خاتمه سخنان خود با اشاره به نظرخواهی ریاست جمهوری از احزاب، تشکل‌ها و شخصیت‌ها برای انتخاب افراد، آن را اقدامی مثبت خواند و گفت: اینکه افراد و احزابی که در ایام انتخابات حامی آقای پزشکیان بوده‌اند، اکنون بخواهند سهم‌خواهی کرده و اعمال نظر کنند، مذموم است و البته یک مجموعه نامنسجم شکل خواهد گرفت که مانع انجام کار خواهد شد؛ چراکه پیشبرد کارهای دولت به‌صورت تیمی میسر بوده و سهم‌خواهی‌ها به هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزایی آسیب خواهد زد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84716