کد خبر : 84727
تاریخ : 1403/4/23
گروه خبری : سیاسی

مجالس عضو گروه بریکس:

با تحریم‌های یک‌جانبه مخالفیم

در بیانیه پایانی این اجلاس که با حضور محمدباقر قالیباف رئیس‌ مجلس شورای اسلامی و دیگر رؤسای مجالس کشورهای عضو بریکس در سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد،‌ آمده است: ما نسبت به استفاده از اقدامات قهری یک‌جانبه که با اصول منشور ملل متحد مغایر است و تأثیر منفی بر رشد اقتصادی، تجارت، انرژی، سلامت و امنیت غذایی به‌ویژه در کشورهای درحال توسعه دارد، ابراز نگرانی می‌کنیم.

* حمایت از تجارت منصفانه و شفاف

مقامات ارشد پارلمانی بریکس در بیانیه پایانی نشست خود همچنین حمایت خود را از سازوکار تجارت چندجانبه‌، شفاف،‌ منصفانه،‌ فراگیر، عادلانه، بدون تبعیض و مبتنی بر قوانین که با نقش محوری سازمان تجارت جهانی و با نگاه ویژه به کشورهای درحال توسعه و کمترتوسعه‌یافته به‌عنوان اصل اساسی این سازمان فعالیت کند، ابراز کردند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است:‌ قانون‌گذاران کشورهای بریکس بر اهمیت تقویت امنیت اقتصادی و مالی، دستیابی به اهداف توسعه ملی کشورهای بریکس و استراتژی مشارکت اقتصادی بریکس تا سال 2025 تأکید دارند.

این بیانیه می‌افزاید: ما به بیانیه دوم ژوهانسبورگ اشاره می‌کنیم که به وزرای دارایی و رؤسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو بریکس مأموریت می‌دهد استفاده از ارزهای ملی، ابزارهای پرداخت و پلتفرم‌ها را درنظر بگیرند و نتایج را به سران کشورها و دولت‌های کشورهای بریکس گزارش دهند.

* تعهد به چندجانبه‌گرایی

مقامات ارشد مجالس کشورهای عضو بریکس در بیانیه پایانی اجلاس سن‌پترزبورگ همچنین تعهد خود را به چندجانبه‌گرایی و احترام به حقوق بین‌الملل، ازجمله اهداف و اصول مندرج در منشور سازمان ملل که سنگ بنای جدایی‌ناپذیر آن است، اعلام کردند.

آن‌ها همچنین بر ضرورت حفظ نقش مرکزی سازمان ملل در نظام بین‌الملل که در آن کشورهای مستقل دارای حق مشارکت در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، توسعه پایدار، حمایت از دموکراسی، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی برای همه،‌ ارتقای همکاری مبتنی بر همبستگی و احترام متقابل، عدالت و برابری هستند،‌ تأکید کردند.

* رد استانداردهای دوگانه درباره تروریسم

در بخش دیگری از بیانیه پایانی دهمین مجمع پارلمانی بریکس آمده است:‌ هرگونه اقدام تروریستی بدون توجه به دلایل ارتکاب آن‌ها محکوم است،‌ ما خواهان عدم تساهل در قِبال تروریسم هستیم و استانداردهای دوگانه را در مقابله با تروریسم رد می‌کنیم.

مقامات ارشد پارلمانی کشورهای عضو بریکس همچنین تأکید کردند: مسئولیت اصلی در مقابله با تروریسم برعهده دولت‌ها است و تلاش‌های جهانی برای مقابله با تهدیدات تروریستی باید کاملاً منطبق با تعهدات کشورها و قوانین بین‌المللی باشد. از جمله این اسناد می‌توان به منشور سازمان ملل متحد و همچنین کنوانسیون‌ها و پروتکل‌های بین‌المللی مربوطه اشاره کرد.

در بخش دیگری از این بیانیه ضمن محکومیت حمله تروریستی فروردین‌ماه 1403 به تالار کروکوس‌سیتی در حومه مسکو آمده است:‌ بریکس هرگونه اقدام تروریستی را به‌عنوان جنایات غیر قابل توجیه، صرف نظر از اینکه چه زمانی، به چه دلیل و توسط کسی مرتکب شده است، محکوم می‌کند.

رؤسای پارلمان‌های بریکس همچنین تأکید کردند: تروریسم نباید با هیچ دین، ملیت، تمدن یا گروه قومی مرتبط باشد.

این بیانیه می‌افزاید: همه کسانی که در فعالیت‌های تروریستی دخالت و یا از آن‌ها حمایت می‌کنند،‌ باید پاسخگو باشند و مطابق با قوانین بین‌المللی به دست عدالت سپرده شوند.

کشورهای بریکس در این بیانیه همچنین بر علاقه‌مندی خود برای عمق‌بخشی به همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم تأکید کردند.

در این بیانیه آمده است:‌ ما خواستار تکمیل و تصویب سریع کنوانسیون جامع مبارزه با تروریسم بین‌المللی در سازمان ملل هستیم.

شرکت‌کنندگان در این مجمع پارلمانی نسبت به افزایش تهدیدهای ناشی از افزایش مقیاس تولید غیر قانونی مواد مخدر، قاچاق و سوء مصرف آن‌ها به‌ویژه مواد مصنوعی خطرناک با استفاده گسترده از فناوری‌های پیشرفته، ابراز نگرانی کردند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84727