کد خبر : 84769
تاریخ : 1403/4/24
گروه خبری : اقتصادی

بانک‌ها ملزم به همکاری در اعطای تسهیلات نهضت مسکن هستند

«فرزاد مخلص‌الائمه» روز یکشنبه در نشست شورای مسکن استان مرکزی افزود: لازم است بانک رفاه و صادرات استان، عقب افتادگی تعهد در طرح هشت هزار و ۱۰۰ واحدی اراک را جبران کنند و فرماندار اراک هم به مسائل و مشکلات این طرح مسکونی مهم، ورود کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی با اشاره به مصوبه شورای مسکن استان گفت: متقاضیان ۲ هزار و ۴۰۰ واحدی اراک با بانک عامل تجارت، باید ظرف یک ماه آینده ۷۰۰ میلیون ریال و متقاضیان چهار سایت دیگر نیز باید در همین مدت زمان ۵۰۰ میلیون ریال واریز کنند که پیامک آن به زودی ارسال می‌شود.

«عباس یوسف‌زاده» با بیان اینکه هشت ماه از آخرین واریز وجه متقاضیان هشت هزار واحدی گذشته، افزود: شرکت پیمانکار کیسون در سه جبهه شامل اسکلت‌بندی، فونداسیون و سفت کاری در حال فعالیت است و چون نیاز مالی در این سه جبهه بیشتر است بنابراین پرداخت ۷۰۰ میلیون ریال از سوی متقاضیان در شورای مسکن استان مصوب شد.

وی بیان کرد: تمام پروژه هشت هزار و ۱۱۲ واحدی اقدام ملی مسکن اراک تاکنون پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشته که در طول سه سال، این طرح به علت متصل نشدن به منابع بانکی، عقب ماندگی داشته و پروژه پیشرفت لازم را نداشته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: با اتصال پروژه ۲ هزار و ۴۰۰ واحد به بانک، یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال منابع در اختیار شرکت قرار می‌گیرد و شاهد تسریع در ساخت و ساز خواهیم بود.

یوسف‌زاده افزود: از ابتدای سال آینده که بلوک‌های طرح هشت هزار واحدی اراک به مرور تحویل می‌شود، نیاز است تا منابع بانکی تزریق شود.

وی درباره ساخت فضای آموزشی در هشت هزار واحدی اراک هم افزود: سه هکتار زمین در این طرح پیش‌بینی شده تا همزمان با ساخت واحدهای مسکونی، مدارس نیز ساخته شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی درباره طرح جوانی جمعیت نیز گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ واحد برای اجرای این قانون در استان زمین تامین شده و در شهرهای جدید و امیرکبیر و مهاجران قرعه کشی انجام شد.

یوسف‌زاده در ادامه به تمدید قرارداد شرکت پیمانکاری کیسون اشاره کرد و افزود: در هشت هزار واحدی اراک تمدید قرارداد کیسون در حال اتمام است.

مدیرعامل شرکت آبفا استان مرکزی هم گفت: در شهر جدید مهاجران سه حبقه چاه حفر شده اما دسترسی به آب ممکن نشد و برنامه‌ریزی برای حفر چاه جدید در دستور کار است.

«حشمت‌الله عباسی» افزود: کمبود آب آشامیدنی در ۶۰ واحد مسکونی پتروشیمی شازند با گرم شدن هوا مشکل ساز شده و منابع آب در شهر جدید مهاجران تامین نشده و آب کارگاهی برای ساخت طرح اقدام ملی در این شهر تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفا استان مرکزی گفت: هدف گذاری تامین آب برای ۲۰ هزار واحد در شهر جدید امیر کبیر بالا است و منابع آب با حفر چاه نیز ممکن نیست.

مدیرعامل شهرهای جدید استان مرکزی گفت: روند اداری سند مالکیت در شهر جدید مهاجران با مشکل مواجه شده و پنج هزار متقاضی از این مهم ناراضی هستند که باید به آن پرداخته شود.

«سعید میرزایی» افزود: هزینه ساخت مسجد، مدرسه و اماکن ورزشی باید به صورت ۵۰ درصد با شهرهای جدید و ۵۰ درصد دستگاه مربوطه متقبل شود که با نوسازی مدارس استان، تفاهمنامه منعقد شده است.

وی بیان کرد: تامین آب برای ساخت پنج هزار واحد در شهر جدید مهاجران انجام نشده که ادامه این روند منجر به معضل خواهد شد و در شهر امیرکبیر هم محدودیت منابع وجود دارد که سازمان بازرسی برای تامین آب پایدار هشدا داده است.

 

مدیرعامل شهرهای جدید استان مرکزی گفت: لازم است متقاضیان شهر جدید امیرکبیر در طرح جوانی جمعیت از اراک باشند و از سایر شهرهای استان پذیرش صورت نگیرد زیرا تامین منابع آب محدود است و اکنون ۶ هزار نفر پشت نوبت هستند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84769