کد خبر : 84809
تاریخ : 1403/4/27
گروه خبری : شهر

گلایه مردم ایلام از نحوه تخلیه سطل‌های زباله و بوی بد شیرابه‌ها

اگر گشت کوتاهی در شهر ایلام بزنید، متوجه بوی بد سطل‌های زباله می‌شوید، وجود زباله‌های تفکیک‌نشده در این سطل‌ها باعث می‌شود شیرابه زباله‌ها از داخل سطل روی آسفالت خیابان یا پیاره‌رو روان شود و بوی بدی ایجاد کند. از طرفی، با پاره شدن نایلون‌های زباله در داخل سطل‌ها مشکل دوچندان می‌شود.

نحوه تخلیه سطل‌های زباله توسط شهرداری هم به‌گونه‌ای است که مشکل شیرابه‌ جاری‌شده از داخل سطل‌ها را حل نمی‌کند و فقط زباله‌ها تخلیه می‌شود که هم نمای ناخوشایندی ایجاد می‌کند و هم بوی بد زباله اطراف سطل را فرا می‌گیرد.

رضایتی، شهروند 55 ساله ایلامی در این‌باره گفت: علاوه بر شیرابه زباله که روان شده است، بوی زباله داخل سطل‌ها که کیسه آن‌ها توسط زباله‌گردها باز می‌شود، اهالی آپارتمان‌های اطراف را آزار می‌دهد.

وی افزود: در طول روز، مردم زباله‌ها را در سطل‌ها می‌اندازند و تا شب باید منتظر تخلیه سطل‌ها توسط شهرداری باشیم، البته شهرداری کاری با شیرابه زباله ندارد.

حسنوند، دیگر شهروند محله پاسداران و مسجدجامع نیز گفت: خود ما شهروندان در خانه اقدام به تفکیک زباله نمی‌کنیم و همه را یک‌جا می‌کنیم و این باعث شده که این مشکلات مضاعف شود.

وی اضافه کرد: شهرداری ایلام باید گاهی این سطل‌های زباله را بشوید.

کارشناس مهندسی بهداشت محیط در این‌باره اظهار کرد: به‌طور تقریبی 80 درصد هزینه‌های مربوط به زباله‌ها، هزینه جمع‌آوری آن است. از این نظر، هزینه‌های سنگینی بر شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته برای جمع‌آوری و دفع زباله‌ها بار می‌شود.

حبیب حبیب‌نیا، میزان سرانه زباله در مناطق شهری ایران را 658 گرم در روز و در مناطق روستایی بین 220 تا 340 گرم در روز برای هر نفر دانست و گفت: به‌طور متوسط 240 کیلوگرم در سال برای هر نفر در نظر گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: زباله باید در یک محل مناسب با توجه به شرایط بهداشتی و رعایت نکات بهداشتی مراحل عملیاتی، در سریع‌ترین زمان ممکن جمع‌آوری شود که بهترین روش، جمع‌آوری مستقیم از در خانه‌ها و انتقال آن‌ها به محل دفع است. در مراحل نگهداری و جمع‌آوری، نقش آموزش و همکاری متقابل بین تولیدکنندگان زباله و کارکنان خدمات شهری، در افزایش راندمان عملیات بسیار مؤثر است.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان زباله باید آگاهی کافی را درباره ظرف‌های مناسب زباله از لحاظ جنس و ظرفیت (حجم) و زمان تحویل به کارگران خدمات شهرداری داشته باشند.

کارشناس مهندسی بهداشت محیط اظهار کرد: هنگام نگهداری زباله‌ها در خانه و محل تولید باید از ظروف پلاستیکی دردار یا فلزی ضدزنگ با مقطع دایره‌ای و کیسه پلاستیکی برای حفظ نظافت محیط زیست استفاده شود. بهترین روش جمع‌آوری زباله‌ها به‌طور روزانه است که در کنترل و جلوگیری از رشد و پرورش مگس مؤثر است و بهترین زمان جمع‌آوری در ساعاتی از شبانه‌روز است که شهر خلوت باشد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84809