کد خبر : 84818
تاریخ : 1403/4/27
گروه خبری : اقتصادی

افتتاح ۱۴ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال طرح‌ گازرسانی، یادگار دولت سیزدهم در کرمانشاه

 استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

هم اکنون ضریب جمعیت روستایی بهره‌مند استان کرمانشاه از نعمت گاز طبیعی ۹۷.۵ و ضریب نفوذ جمعیت شهری نیز ۱۰۰ درصد است.

گازرسانی به شهرها و روستاهای استان کرمانشاه با توجه به موقعیت جغرافیایی و کوهستانی و سخت گذر بودن برخی از مسیرها در کنار هزینه بالای اجرای پروژه‌ها در این مناطق، همواره با چالش‌هایی روبرو بوده است که به همت نیروهای شرکت گاز یکی پس از دیگری رفع شده و دورترین و سخت گذرترین روستاهای مرزی استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده اند.

ارتقای شاخص‌های رفاه و محرومیت‌زدایی به‌ویژه بین روستاییان همواره مورد تأکید شهید رییسی، بود که همین موضوع در ترسیم افق اتصال صددرصدی روستاهای استان کرمانشاه به شبکه گاز سراسری تا پایان سال جاری نیز گواهی بر این امر است، به طوری که یک چهارم از روستاهای استان کرمانشاه در دولت سیزدهم گازدار شده است.

گسترش شبکه گاز، یکی از ارکان عدالت در خدمت‌رسانی دولت شهید رییسی به شمار می‌رود که این امر در توسعه مناطق محروم شهری و روستاها و همچنین کاهش دغدغه‌های روستاییان به ویژه در حوزه توزیع عادلانه انرژی در مناطق محروم مورد توجه قرار گرفت.

گازرسانی تا لب مرز

سه سال اخیر در دولت سیزدهم را به نوعی می توان از سال‌های درخشان گازرسانی به مناطق مختلف استان کرمانشاه از جمله نقاط کوهستانی، سخت گذر و مرزی این استان عنوان کرد به طوری که نه تنها گازرسانی به نقاط شهری به ۱۰۰ درصد رسید و همه شهرها گازدار و "سبز" شدند بلکه مردم شاهد یک جهش چشمگیر در گازرسانی روستایی بودند.

بسیاری از روستاهای کوهستانی و مرزی هم که پیشتر گازرسانی به آنجا با اما و اگر همراه بود، با تلاش مجموعه شرکت گاز استان، صاحب نعمت ارزان و شیرین گاز شدند. نکته مهم اینکه مجموعه مدیریت ارشد استان تمام توان خود را برای کوتاه کردن زمان اجرای پروژه ها بکار بست و به صورت ویژه از مدیریت شرکت گاز حمایت کرد به طوری که مثلا پروژه مهم گازرسانی به آخرین شهر کرمانشاه (ازگله) در کمتر از یکسال اجرایی شد.

تمام شهرهای استان کرمانشاه در دولت سیزدهم گازدار شدند

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه با اشاره به اقدامات قابل توجهی که در دولت سیزدهم برای گازرسانی به شهرها و روستاهای کرمانشاه صورت گرفت، گفت: در این دولت شاهد گازرسانی به سه شهر نوسود، ریجاب و ازگله بودیم که به ترتیب در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ گازرسانی شدند.

وی با بیان اینکه در این دولت ضریب نفوذ گاز در جمعیت شهری کرمانشاه به ۱۰۰ درصد رسید، افزود: در حال حاضر تمام شهرهای کرمانشاه از نظر گازرسانی سبز بوده و هیچ شهر دارای جمعیت فاقد شبکه گازرسانی در سطح استان نداریم.

حسینی تاکید کرد: در دولت سیزدهم در مجموع برای گازرسانی به شهرهای فاقد گاز بیش از هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه شد.

وی همچنین از جهش گازرسانی به روستاهای کرمانشاه در دولت سیزدهم نیز خبر داد و عنوان کرد: زمانی که دولت شهید رئیسی آغاز به کار کرد ضریب نفوذ گاز در جمعیت روستایی کرمانشاه حدود ۷۰ درصد بود که اکنون به حدود ۹۷.۵ درصد رسیده است.

گازرسانی به یک‌چهارم روستاهای کرمانشاه در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه می گوید: در این دولت با پوشش کامل جمعیت شهری و روستایی در زمینه گازرسانی، برخی از شهرستان‌های استان از نظر پوشش گاز به طور کامل سبز شدند.

افتتاح ۱۴ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال طرح‌ گازرسانی، یادگار دولت سیزدهم در کرمانشاه

حسینی افزود: در دولت سیزدهم عمدتا روستاهای دور از شهرها و مرزی که حتی برخی زیر ۲۰ خانوار جمعیت داشتند گازرسانی شد که گازرسانی به این روستاها که برخی از آنها در مناطق مرزی و بسیار سخت گذر قرار داشتند بسیار دشوار و پرهزینه بود.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ روستای استان کرمانشاه از نعمت گاز برخوردار هستند یادآور شد: در دولت سیزدهم ۵۶۸ روستای استان با هزینه ای بالغ بر ۱۲ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال از نعمت گاز برخوردار شدند که حدود یک چهارم آنها در دولت شهید رییسی بوده است.

۲۰ هزار روستایی در دولت سیزدهم از نعمت گاز بهره مند شدند

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه، جمعیت روستاهایی که در دولت سیزدهم گازدار شدند را نیز حدود ۲۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: با تلاش کارکنان شرکت گاز استان پروژه‌های بسیار سخت و بزرگی همچون گازرسانی به روستای هجیج و روستای هانی گرمله در منطقه اورمانات به انجام رسید که به دلیل سخت گذر بودن و سنگی بودن معابر، برای اولین بار در کشور از شبکه هوایی در این منطقه استفاده شد.

افتتاح ۱۴ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال طرح‌ گازرسانی، یادگار دولت سیزدهم در کرمانشاه

حسینی با بیان اینکه تمام روستاهای باقی مانده دارای مجوز گازرسانی استان که فاقد گاز است تا پیش از پایان امسال از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهد شد گفت: تنها در سال ۱۴۰۲ با تلاش بی وقفه کارکنان شرکت گاز استان ، ۱۱ هزار و ۸۳۰ علمک گاز در استان نصب شد که از این تعداد ۹ هزار و ۶۵۵ علمک در بخش روستایی بود.

وی یادآور شد: علمک های نصب شده در سال گذشته زمینه جذب ۲۷ هزار و ۷۲۱ مشترک جدید در استان را فراهم ساخت که ۱۶ هزار و ۸۲۱ مشترک در بخش شهری و ۱۰ هزار و ۹۰۰ مشترک در بخش روستایی بود.

یک سوم واحدهای تولیدی و صنعتی استان در دولت سیزدهم گاز دار شده اند

حسینی همچنین از گازرسانی به حدود یک سوم واحدهای تولیدی استان کرمانشاه در دولت سیزدهم خبر داد و اظهار کرد: طی این مدت در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های دولت سیزدهم در رابطه با حمایت از تولید، ۸۲۰ واحد تولیدی استان در این دولت از نعمت گاز برخوردار شدند و مجموع واحدهای تولیدی گازدار استان به بیش از ۲ هزار و ۳۴۰ مورد رسید.

افتتاح ۱۴ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال طرح‌ گازرسانی، یادگار دولت سیزدهم در کرمانشاه

وی با بیان اینکه برای گازرسانی به این واحدها حدود ۶۴۰ میلیارد ریال هزینه شده است گفت: گازرسانی به این واحدهای تولیدی نه تنها باعث شده این واحدها دسترسی مناسبی به سوخت مناسب داشته باشند، بلکه صرفه‌جویی در مصرف سایر سوخت‌ها و همچنین کمک به کاهش آلودگی‌های زیست محیطی را نیز در پی داشته است.

حسینی یادآور شد: با گازدار شدن این واحدها به میزان بیش از یک میلیون لیتر در مصرف سوخت های فسیلی صرفه جویی به عمل می آید که این امر نقش بسزایی در کاهش هزینه های تولید و نیز کاهش آلاینده های زیست محیطی دارد.

 

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه تاکید کرد: در مجموع در طول دولت سیزدهم شهید رییسی در استان کرمانشاه زمینه ایجاد بیش از ۸۰ هزار اشتراک گاز فراهم شد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84818