کد خبر : 84835
تاریخ : 1403/4/27
گروه خبری : فرهنگی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر خبر داد:

ثبت ملی دو اثر تاریخی و طبیعی ملایر

درخت توت روستای ازناو و مسجد صاحب‌الزمان روستای پریدر

ابراهیم جلیلی اظهار کرد: درخت توت کهنسال روستای ازناو (معروف به توت علی‌حیدر) با قدمت 200 الی 250 سال با شماره 1191 در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

جلیلی با بیان اینکه به‌واقع دو عدد درخت توت در کنار هم هستند، افزود: در زبان محلی روستا به این درختان «توت علی‌حیدر» گفته می‌شود و براساس اعلام نظر کارشناسان منابع طبیعی شهرستان، قدمت درخت با قطر1.33، حدود 175 سال برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: این درخت توت کهنسال واقع در منطقه حفاظت‌شده لشگردر (سلطان‌آباد) و در باغات روستا (معروف به تلخه‌زار)، به‌عنوان یک اثر طبیعی در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی به ثبت رسید.

جلیلی با اشاره به اثر تاریخی و فرهنگی مسجد صاحب‌الزمان روستای پریدر (امامزاده خاتون)، گفت: این اثر مربوط به دوران قاجار به شماره 480 در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی- فرهنگی ثبت شد.

وی تصریح کرد: ساختمان مسجد ازنظر معماری از دو بخش قدیمی و نوساز تشکیل شده است که بخش تاریخی اثر در قسمت پشتی و نوساز در جلو قرار دارد و ازنظر کاربردی به‌صورت یکپارچه عمل می‌کنند؛ بخش تاریخی متشکل از ستون‌های قطور آجری با طاق‌های به‌هم‌پیوسته زنجیره‌ای است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر تأکید کرد: آثار مذکور تحت حفاظت و نظارت این اداره قرار دارد و هرگونه دخل و تصرف و توسعه و مرمت صرفاً با تایید و نظارت این اداره ممکن خواهد بود.

جلیلی با بیان اینکه تاکنون حدود 205 اثر تاریخی ملایر در فهرست آثار ملی و حدود 13 اثر در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: مهارت پخت باسلق، آش بادمجان، چغندر بدو، پخت شیره انگور و ترخینه در فهرست آثار ناملموس و بازار سنتی ملایر، خانه مصدقی، مسجد عاشورا و اتلال تاریخی نوشیجان در فهرست آثار ملموس کشور به ثبت رسیده است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84835