کد خبر : 84866
تاریخ : 1403/4/28
گروه خبری : سلامت

انتظارات پرستاران از دولت چهاردهم؛ تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی

اعظم فخری محمودی گفت: یکی از مسائل مهمی که در سال‌های اخیر شاهد مشکلاتی در روند اجرای آن بودیم، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است.

وی افزود: کارانه‌های مربوط به قانون تعرفه گذاری با تأخیر پرداخت می‌شود و نظارت دقیقی بر روند اجرای آن وجود ندارد. اجرای این قانون فقط مربوط به بخش دولتی است و پرستاران شاغل در بیمارستان‌های خصوصی از آن بهره‌مند نمی‌شوند.

محمودی اضافه کرد: موضوع دیگر اضافه کاری‌های اجباری است که با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته هنوز هم در بسیاری از بیمارستان‌ها انجام می‌شود و همکاران پرستاران مجبور به تحمل این اضافه کارهای اجباری با حق اضافه کاری کم هستند.

*6 تا 12 ماه تأخیر در پرداخت معوقات پرستاران

عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: وجود معوقات پرستاران از دیگر مشکلات و دغدغه‌های جامعه پرستاری است. میزان معوقات در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است اما عمدتاً به طور میانگین در بازه زمانی 6 تا 12 ماه قرار دارد.

محمودی اضافه کرد: جذب و استخدام نیروهای جدید نیز از مطالبات مهم جامعه پرستاری از دولت چهاردهم است. در زمان حاضر استخدام جدیدی وجود ندارد در حالی که کمبود نیروی پرستاری در نظام سلامت بر هیچکس پوشیده نیست و این موضوع، فشار مضاعفی را به نظام سلامت و پرستاران وارد کرده است.

وی گفت: نیروهای طرحی دوران کرونا از جمله مهم‌ترین گزینه‌ها برای جذب و استخدام در دولت جدید هستند. در طول دوران کرونا بسیاری از این پرستاران به صورت داوطلبانه حاضر به کار در بخش‌های کرونایی شدند اما پس از فروکش بیماری برخی از آنها خانه‌نشین شدند و برخی نیز به همین دلیل، قصد مهاجرت دارند.

محمودی خاطرنشان کرد: تعدادی از همکاران پرستار در دوران کرونا به دلیل مواجهه با بیماران، به کووید مبتلا و دچار عوارض ناشی از آن شدند و درخواست ما این است که این پرستاران و نیروهای خط مقدم دوران کرونا، به عنوان جانباز در نظر گرفته شوند.

*تبدیل وضعیت و اجرای قانون ارتقای بهره وری

عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی از دیگر مطالبات جامعه پرستاری است. یکی از خواسته‌های جامعه پرستاری این است که در مورد فوق العاده خاص کارکنان نظام سلامت، بین کادر درمان و کادر پشتیبانی تفاوت باشد.

محمودی یادآور شد: یکی دیگر از خواسته‌ها و مطالبات جامعه پرستاران، تشکیل معاونت پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی است تا بتوان مطالبات و مسائل نظام پرستاری را در سطح استانی نیز ساماندهی کرد.

وی ادامه داد: اجرای درست و کامل قانون ارتقای بهره‌وری نیز از خواسته‌های مهم پرستاران است. اجرای این باعث اصلاح محاسبات ساعات شب کاری پرستاران می‌شود و لازم است به طور کامل در همه بخش‌های دولتی و غیر دولتی اجرا شود.

عضو شورای عالی نظام پرستاری در پاسخ به این پرسش که انتظارات جامعه پرستاری و نمایندگان آنها از وزیر بهداشت دولت چهاردهم چیست، گفت: جامعه پرستاری در خط مقدم نظام سلامت کشور قرار دارد و انتظار پرستاران از وزیر بهداشت این است که مطالبات و دغدغه‌های پرستاران را در اولویت قرار دهد. توجه ویژه‌ای به آنها داشته باشد و برای جبران جانفشانی‌های کادر درمان، جایگاه پرستاران در نظام سلامت به صورت خاص دیده شود.

وی افزود: انتظار می‌رود دولت چهاردهم وضعیت رفاهی پرستاران را به گونه‌ای بهبود ببخشد که این قشر به جز دغدغه خدمت به مردم، دغدغه و نگرانی دیگری نداشته باشند و بتوانند خدمات با کیفیت به بیماران ارائه کنند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری ادامه داد: ایجاد امنیت شغلی برای پرستاران نیز از دیگر مطالبات مهم جامعه پرستاری است. همچنین درج فوق‌العاده خاص در حکم حقوقی و اجرای صحیح قانون تعرفه گذاری از طریق بازتوزیع عادلانه منابع آن از جمله اقداماتی است که انتظار می‌رود وزیر بهداشت دولت چهاردهم اجرا کند.

وی گفت: پرستاران از دولت چهاردهم انتظار دارند با ترمیم حقوق و مزایا، حذف مالیات، کمک به تأمین مسکن، کاهش فشار کاری، اضافه کار اجباری و استانداردسازی نیروی انسانی از مهاجرت پرستاران جلوگیری کند.

محمودی افزود: امیدواریم رئیس جمهوری منتخب و وزیر بهداشت آینده با توجه به نقش کلیدی پرستاران در سیستم سلامت کشور این خواسته‌ها را محقق سازد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84866