کد خبر : 84883
تاریخ : 1403/4/28
گروه خبری : فرهنگی

تخصیص بیش از یک میلیارد اعتبار برای ادامه مرمت بازار قدیمی کبودراهنگ

مهدی غلامی اظهار کرد: مرمت و بازسازی بازار سنتی و قدیمی شهر کبودراهنگ از حدود چهار سال پیش با اعتباری افزون‌بر 40 میلیون تومان شروع شده که مرمت و بازسازی این بنای تاریخی در دولت سیزدهم با اعتبارات خوبی که به آن تخصیص داده شد، روند خوبی به خود گرفت.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 35 درصدی مرمت و بازسازی بازار قدیمی شهر کبودراهنگ، تصریح کرد: با اعتبار تخصیص داده‌شده یک میلیارد و 800 میلیون تومانی امسال برای ادامه روند این پروژه پیش‌بینی می‌شود پیشرفت فیزیکی مرمت این بازار از 35 درصد به 70 درصد افزایش پیدا کند و مرحله جداره‌سازی آن با این میزان اعتبار تکمیل شود.

غلامی با بیان اینکه مرحله جداره‌سازی این اثر یکی از مهم‌ترین مراحل در روند مرمت و بازسازی طرح فوق به‌شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: با اعتبار تخصیص داده‌شده یک میلیارد و 800 میلیون تومانی ظرف دو ماه آینده مرحله جداره‌سازی پروژه تکمیل می‌شود و به اتمام خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه علاوه‌بر این اعتبار برای تکمیل صددرصدی ادامه روند مرمت و بازسازی بازار سنتی شهر کبودراهنگ به اعتباری افزون‌بر سه میلیارد تومان دیگر نیاز است، یادآور شد: با اتمام و تکمیل جداره‌سازی در ادامه روند مرمت‌سازی در مراحل بعدی سقف، کف‌چینی و روشنایی پروژه انجام خواهد شد که انجام این مراحل نیازمند اختصاص و تزریق اعتبار لازم در سال آینده خواهد بود.

غلامی افزود: بازار قدیمی شهر کبودراهنگ با قدمت 110ساله تنها بازار سنتی این شهر بوده که ثبت فهرست آثار ملی کشور است.

وی با بیان اینکه این بازار سنتی به مساحت یک‌هزار و 700 متر به‌علت داشتن پنج خروجی به بازار خمسه معروف است، اظهار کرد: بازار قدیمی شهرستان کبودراهنگ که از میدان امام حسین (ع) آغاز شده و به کوچه آیت‌الله شیخ ضیایی ختم می‌شود، نخستین مرکز خریدوفروش در شهرستان کبودراهنگ بوده و در ایام گذشته رونق خوبی داشته است و مردم از قدیم برای تأمین مایحتاج خود به این بازار مراجعه می‌کرده‌اند.

غلامی با اشاره به اینکه در گذشته کاربری مغازه‌های داخل این بازار سنتی فرش‌فروشی، قصابی، کفش‌فروشی، لباس‌فروشی، خامه‌فروشی، خواروبارفروشی و تعمیرات انواع لوازم بوده که در گذر زمان برخی مغازه‌ها فعال مانده‌اند و برخی تعطیل شده‌اند، ادامه داد: با توجه به اینکه رسالت میراث فرهنگی حفظ، احیا و رونق این بازار قدیمی است، در سال 1399 به‌عنوان اثر واجد ارزش به شماره 173 در کشور به ثبت رسید.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84883