کد خبر : 84897
تاریخ : 1403/4/30
گروه خبری : شهر

شهرهای شکلاتی دنیا

دانه کاکائو، محصول بومی مکزیک و همچنین آمریکای جنوبی و مرکزی است که به ایالات متحده و اروپا رفته است تا پاسخگوی تقاضای بالای مصرف‌کنندگان این کشورها باشد. حدود یک میلیارد نفر از سراسر جهان هر روز شکلات می‌خورند که علاوه بر طعم عالی، فواید سلامتی بسیاری نیز دارد. اگرچه شکلات به‌عنوان یک خوراکی چاق‌کننده شناخته می‌شود، اما اگر به‌اندازه و متعادل مصرف شود، می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند.

*تاریخچه روز جهانی شکلات

روز هفتم جولای، روز جهانی شکلات که در سال 2009 نام‌گذاری شد، مصادف با سالگرد روزی است که این دسر نمادین برای اولین بار در سال 1550 وارد اروپا شد. شکلات که از دانه درخت تئوبروما کاکائو به دست می‌آید، حداقل سه هزار سال است که در مکزیک، آمریکای مرکزی و شمال آمریکای جنوبی رشد می‌کند. با این حال، آفریقا 70 درصد از درختان کاکائو در جهان امروز را در اختیار دارد. اولین مشاهدات در مورد استفاده از دانه‌های کاکائو مربوط به حدود 1100 سال قبل از میلاد در آمریکای مرکزی است.

در سال 1550 شکلات توسط کاشف اسپانیایی هرنان کورتس به اروپا معرفی شد و در 1641 آمریکای شمالی اولین محموله شکلات خود را توسط یک کشتی اسپانیایی در سواحل کنونی فلوریدا دریافت کرد. جوزف فرای و پسرش در انگلستان اولین شکلات تخته‌ای را در 1847 به صورت انبوه تولید کردند و میلتون هرشی کارخانه شکلات‌سازی هرشی را در 1894 در ایالت پنسیلوانیای آمریکا تأسیس کرد.

پس از قرن‌ها که شکلات در هر رویداد شادی‌آوری حضور داشت، سرانجام روز جهانی شکلات در 2009 تعیین شد تا این محصول برنده یک رویداد مخصوص خودش باشد و یکی از خوشمزه‌ترین لذت‌های زندگی سالانه در هفتم جولای جشن گرفته شود.

*شکلات و مزایای آن

برای درست کردن شکلات تخته‌ای، دانه‌های درخت کاکائو را با برگ‌های درخت موز می‌پوشانند و می‌گذارند تا تخمیر شوند و پس از فرآوری، به‌آرامی در دمای پایین برشته می‌کنند تا پوسته آنها جدا شود. پس از آن طی مراحلی دو محصول کره کاکائو و پودر جامد کاکائو از آن به دست می‌آید. پودر کاکائو برای فروش در فروشگاه‌های مواد غذایی تولید و بسته‌بندی می‌شود تا در نوشیدنی‌ها، کیک‌ها و کوکی‌ها استفاده شود. کره کاکائو نیز توسط تولیدکنندگان شکلات خریداری می‌شود.

تحقیقات زیادی در مورد این گنج خوراکی انجام شده است که نشان می‌دهد منبع قدرتمندی از آنتی‌اکسیدان‌ها است، به بهبود جریان خون، کاهش فشار خون و کاهش ریسک ابتلاء به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند، سطح سروتونین و دوپامین را افزایش می‌دهد که به تقویت خلق‌وخو کمک می‌کند. توصیه بر این است که افراد برای بهره بردن از این فواید، شکلات تلخ بخورند که فواید بیشتری دارد و سالم‌تر است.

خوراکی‌های بسیاری با استفاده از شکلات تهیه می‌شود، از شیرشکلات داغ و شیرکاکائو تا کیک شکلاتی، براونی، شکلات‌های آجیلی و خوراکی‌های دیگر که همه افراد، پیر و جوان، زن و مرد از خوردن آن لذت می‌برند.

*حقایقی درباره شکلات

در تمدن مایا، دانه‌های کاکائو واحد پولی بود و قیمت کالاها بر حسب واحد کاکائو بیان می‌شد. در همان دوران ساخت دانه‌های تقلبی کاکائو از خاک رس رنگ‌شده به یک صنعت پررونق تبدیل شده بود. در بعضی از مناطق آمریکای لاتین، دانه کاکائو در اواخر قرن نوزدهم به‌عنوان ارز استفاده می‌شد.

*شکلات زمانی دارو بود

شیر کاکائو که به روایتی توسط دکترهانس اسلون کشف شد، در ایرلند به‌عنوان دارو فروخته می‌شد.

*شکلات سرفه را درمان می‌کند

کاکائو حاوی تئوبرومین است که بهتر از شربت‌های ضد سرفه می‌تواند سرفه را درمان کند.

*شکلاتی‌های سوئیس

سوئیس به شکلات‌های بی‌نظیرش مشهور است و مردم آن سالانه حدود 8.8 کیلوگرم شکلات مصرف می‌کنند. بسیاری از مردم این کشور به «شکلاتی» معروف هستند که همواره هوس شکلات می‌کنند و بی‌اندازه به آن علاقه دارند.

*شکلات داغ اولین خوراکی بود

اولین محصول کاکائو، شکلات داغ بود که حدود سه هزار سال پیش توسط مایاها کشف شد. مردم محلی جامائیکا دانه‌های کاکائو را با آب داغ مخلوط می‌کردند و می‌نوشیدند، اما اسلون که آن را برای ذائقه‌اش خیلی تلخ می‌دانست، کاکائو را با شیر و شکر مخلوط کرد و شیرکاکائو را به ایرلند برد.

*بهترین مکان‌ها برای عاشقان شکلات در جهان

شهرهای بسیاری در سرتاسر جهان وجود دارد که به سبب شکلات، رویدادهای شکلاتی، کارخانه‌هایی برای گشت‌وگذار و دسرهای شکلاتی بسیار خوشمزه خود معروف هستند و در ادامه برترین آنها معرفی می‌شوند.

*بروکسل، بلژیک

پایتخت بلژیک به‌عنوان «پایتخت شکلات جهان» شناخته می‌شود. بروکسل مکان‌های شگفت‌انگیز زیادی برای خرید شکلات دارد و به شکلات‌های خلاقانه و تعدد مغازه‌های فروش آن مشهور است. تراکم مغازه‌های شکلات فروشی در این شهر از هر جای دیگری در سراسر جهان بیشتر است و به بیش از دو هزار مغازه و 16 موزه می‌رسد. تخمین زده می‌شود که هر بلژیکی حدود هشت کیلوگرم شکلات در سال مصرف می‌کند. موزه کاکائو و شکلات در بروکسل یکی از مقاصد مهم گردشگری است که علاقه‌مندان را با تاریخچه این خوراکی دلپذیر و مراحل توسعه آن آشنا می‌کند. تور شکلاتی با راهنما در این شهر گردشگران را با فرایند شکلات‌سازی و انواع شکلات آشنا می‌کند.

*کلن، آلمان

کلن قطب شکلات آلمان است و محل استقرار شرکت شکلات Stollwerk است که دومین تأمین‌کننده بزرگ شکلات برای ایالات متحده آمریکا به حساب می‌آید و بسیاری از شکلات‌های لوکس را تولید می‌کند. این شرکت هر سال حدود 100 هزار تن شکلات تولید می‌کند و به یک موزه تعاملی توسعه‌یافته تبدیل شده است. موزه Imhoff-Stollwerck که بیشتر به موزه شکلات معروف است در این شهر قرار دارد و دوستداران شکلات را با تاریخچه سه هزار ساله شکلات و فرایندهای شیرینی‌پزی آشنا می‌کند.

*هرشی، ایالات متحده آمریکا

این شهر به‌عنوان شیرین‌ترین مکان روی زمین شناخته می‌شود. هرشی همان شکلات معروفی است که از 1894 تا کنون در این شهر تولید می‌شود. در حقیقت، هرشی قبلاً یک شهر نبود، بلکه محله‌ای بود که برای کارکنان کارخانه شکلات‌سازی هرشی تأسیس شد و امروزه به مکانی عالی برای تفریحات خانوادگی تبدیل شده است. پارک هرشی یکی از بهترین مکان‌ها برای عاشقان شکلات است که بچه‌ها می‌توانند سوار بر ترن هوایی شوند و همراهانشان از حمام شکلات گرم لذت ببرند. بازدیدکنندگان می‌توانند در دنیای شکلات هرشی در یک سفر ماجراجویی خوشمزه شرکت کنند و شکلات‌های مخصوص خود را بسازند.

*بروک، سوئیس

شکلاتی‌ترین مقصد در جهان، سوئیس است. هرچند کل کشور یک رؤیای بزرگ برای طرفداران شکلات است اما بازدید از بروک تجربه‌ای باورنکردنی برای عاشقان شکلات رقم می‌زند. کارخانه مشهور Maison Cailler یک تور مفرح همراه با راهنما برای بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد تا روش ساخت شکلات را ببینند و اسرار آن را کشف کنند. طیف گسترده‌ای از شکلات‌های معروف سوئیسی در این شهر به فروش می‌رسد و همین امر آن را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای خرید شکلات در جهان تبدیل کرده است.

شکلات یکی از نمادهای این کشور است و سوئیسی‌ها مبتکران مفتخر شکلات شیری هستند که مفهوم شکلات را به طور اساسی تغییر داده است. موفقیت شکلات سوئیس در کیفیت آن نهفته است زیرا شکلات‌سازی سوئیس از استانداردهای کیفی دقیقی پیروی می‌کند. اکثر تولیدکنندگان یک تور در کارخانه خود ارائه می‌دهند، حتی یک مسیر قطار شکلاتی سوئیسی وجود دارد که از مونترو شروع می‌شود و با عبور از مسیرهای پرپیچ‌وخم زیبا به کارخانه شکلات‌سازی Maison Cailler در بروک می‌رسد.

*اوآخاکا، مکزیک

اوآخاکا به‌عنوان شهر شکلات و پایتخت آشپزی مکزیک شناخته می‌شود. صدها سال پیش نوشیدنی کاکائوی داغ محبوب مکزیکی در این شهر معرفی شد. در این شهر شکلات به صورت سنتی تولید می‌شود و اغلب با چاشنی دارچین و با مقداری بادام سرو می‌شود. هر خیابان اوآخاکا خوراکی مخصوص خود را دارد؛ بعضی از خیابان‌ها کاکائو دم می‌کنند، بعضی شکلات و بعضی دسرهای شکلاتی مخصوص می‌فروشند. شکلات برای آزتک‌ها، اغلب برای اهداف دارویی استفاده می‌شد و دانه‌های کاکائو به‌دلیل ارزش بالای زمانی به‌عنوان ارز استفاده می‌شدند.

*لندن، انگلستان

لندن شهر متخصصان شکلات است و حدود یک دهه پیش صنعت شکلات‌های دست‌ساز را احیا کرده است. مکان‌های زیادی در این شهر برای شکلاتی‌ها وجود دارد که انواع شکلات‌های لذت‌بخش را از شکلات‌های بسیار تیره و تلخ تا انواع سفید و پر از خامه ارائه می‌دهد. خلاقیت‌های هنرمندانه و شکلات‌های داغ این شهر که روح انسان را در زمستان‌های سرد، گرم می‌کند از هر شکلات دیگری متمایز است.

*توسکانی، ایتالیا

دره شکلات معروف در توسکانی واقع شده است که خوشمزه‌ترین شکلات‌های روی زمین را تولید می‌کند. شکلات تلخ و ژلاتوی توسکانی خوراکی‌های افسانه‌ای هستند که عاشقان شکلات باید امتحان کنند. نمایشگاه شکلات دست‌ساز در دو هفته اول فوریه در این شهر برگزار می‌شود و گردشگران را با عطر عجیب شکلات و طعم غنی کاکائو مدهوش می‌کند.

*Tain L’Hermitage، فرانسه

این شهر کوچک خانه مدرسه گراند شکلات والرونا در فرانسه است که یکی از معتبرترین مدارس شکلات در جهان به شمار می‌آید. سرآشپزهای باتجربه شیرینی‌پزی که به دنبال هنر ظریف و دقیق شکلات‌های بی‌نظیر هستند، از این مدرسه بازدید می‌کنند. کارخانه شکلات‌سازی والرونا و موزه شکلات در کنار این مدرسه واقع هستند که بازید از آنها برای عموم امکان‌پذیر است.

*بارسلونا، اسپانیا

اسپانیایی‌ها بودند که برای اولین بار شکلات را از آمریکای جنوبی به اروپا آوردند و از همان زمان بود که بارسلونا مقصد معروفی برای دوستداران شکلات شد. اولین ماشین شکلات‌سازی در سال 1780 در این شهر اختراع شد. بارسلونا خانه موزه شکلات De La Xocolata، موزه‌ای برای آشنایی با کاکائو و دیدن مجسمه‌های شکلاتی باورنکردنی است و بازدیدکنندگان می‌توانند در فعالیت‌های مختلفی مانند مزه کردن شکلات‌های مختلف و نقاشی شکلاتی شرکت کنند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84897