کد خبر : 84903
تاریخ : 1403/4/30
گروه خبری : شهر

رونمایی دبی از طرح‌های آینده‌نگر برای سبزترین بزرگراه جهان

یک شرکت طراحی شهری، منظر و معماری در دبی به‌عنوان رهبر جهانی در توسعه شهرهای پایدار با هدف تسریع انتقال جهان به سمت توسعه‌های کربن‌صفر خالص، وجود بلندترین ساختمان، عمیق‌ترین استخر یا بزرگ‌ترین هتل را در دبی راضی‌کننده نمی‌داند و امیدوار است با ایجاد سبزترین بزرگراه جهان، این شهر پیشرفته را غنی‌تر از پیش کند.

این شرکت پیش از این نیز پروژه‌های آینده نگرانه‌ای هم‌چون کاشت 100 میلیون مانگرو در امتداد 70 کیلومتر خط ساحلی دبی، ایجاد زیرساخت دوچرخه‌سواری هوشمند برای سبزتر شدن تردد در شهر و توسعه بزرگراه 93 کیلومتری دوچرخه‌سواری سرپوشیده و مملو از درختان و گیاهان سبز را ارائه کرده است.

شرکت یادشده در جدیدترین اقدام، مجموعه‌ای از طرح‌های مفهومی را برای بزرگراهی به طول 64 کیلومتر ارائه کرده است که در آن جاده شیخ محمد بن زائد، یکی از کمربندهای ترافیکی اصلی شهر، با ترامواهای خودران، مدیریت ترافیک هوشمند و تأمین انرژی موردنیاز از خورشید به خط سبز شهر تبدیل می‌شود. این پروژه اولین در نوع خود است و طراحی شهر را انسان‌محورتر می‌کند.

برنامه‌ریزان و مجریان طرح اظهار کردند که دبی به سرعت در حال گسترش است و انتظار می‌رود جمعیت آن تا 2040 دو برابر شود؛ این رشد نیاز به خلاقیت و نوآوری برای مقابله با چالش‌های فعلی و آینده دارد. از سوی دیگر تردد در شهر بسیار فراتر از جابه‌جایی‌های مردم است و باید راهی برای سبزتر شدن باشد.

*فناوری هوشمند و انرژی خورشیدی

ترامواهای خودران با استفاده از انرژی خورشیدی تنها یکی از جنبه‌های سیستم حمل‌ونقل بزرگراه پیشنهادی است. تعبیه شبکه‌ای از مناطق سبز، پارک‌ها و پل‌های روگذر بالای خط تراموا نیز قابلیت‌های پیاده‌روی شهر را افزایش می‌دهد. این بزرگراه همچنین فناوری هوشمندی هم‌چون حسگرهای اینترنت اشیا را برای مدیریت ترافیک و بهینه‌سازی مصرف انرژی ادغام می‌کند.

طرح‌ها به‌گونه‌ای است که پنل‌های خورشیدی 300 مگاواتی و یک سیستم ذخیره‌سازی در مسیر تعبیه شود تا خط تراموا را تغذیه و برای حدود 130 هزار خانه انرژی پاک تولید کند. فضاهای سبز از جمله پارک‌ها و باغ‌های اجتماعی نیز فضایی را برای یک میلیون درخت فراهم می‌آورد که به خنک شدن شهر و بهبود کیفیت هوا کمک خواهد کرد.

*چالش‌های ایجاد بزرگراه سبز در دبی

ایجاد سبزترین بزرگراه جهان در یک شهر کویری آسان نیست. امارات متحده عربی با آمار روزانه 550 لیتر برای هر نفر، یکی از بالاترین میزان‌های مصرف سرانه آب در جهان را دارد. بخش عمده این آب در کشاورزی، محوطه‌سازی و فضای سبز کشور استفاده می‌شود.

از سوی دیگر رشد سریع، جمعیت متنوع، گسترش شهرها و شرایط آب‌وهوایی شدید دبی مجموعه‌ای از چالش‌های سخت را برای تبدیل شدن به سبزترین شهر ایجاد می‌کند.

برای مبارزه با این واقعیت، در طراحی سبزترین بزرگراه جهان در دبی، مفاهیمی هم‌چون طراحی منظره حساس به آب به‌کار رفته است که شامل گیاهان بومی و مقاوم به خشکی مناسب برای اقلیم خشک و خاک مخلوط با زئولیت کریستالی جاذب می‌شود که به حفظ آب کمک می‌کند.

این گیاهان با تکنیک‌های غیرفعال فناوری آبیاری هوشمند تکمیل می‌شود که از داده‌های بلادرنگ برای تنظیم برنامه‌های آبیاری بر اساس سطح رطوبت خاک، پیش‌بینی آب‌وهوا و نیازهای گیاه استفاده می‌کند.

دبی دارای موقعیتی منحصربه‌فرد برای تحقق این پروژه است که با طرح جامع شهری 2040 دولت مطابقت دارد و برنامه‌ریزی شهری خلاق برای تحقق این اهداف کلیدی است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84903