کد خبر : 84904
تاریخ : 1403/4/30
گروه خبری : شهر

ساختمان‌هایی که معماری را به چالش کشیدند

بسیاری از معماران مشهور جهان سازه‌های بزرگ بی‌شماری خلق کرده‌اند که نه‌تنها بازدیدکنندگان را شگفت‌زده می‌کنند، بلکه از مرزهای طبیعت نیز فراتر رفته‌اند. در این ساختمان‌ها ویژگی‌هایی همچون نمای غیرمعمول و سبک معماری متفاوت جنبه عجیب طراحی آنها را نشان می‌دهند و ثابت می‌کنند که قرار نیست ایده ثابتی در مورد ساخت یک ساختمان وجود داشته باشد. بسیاری از این سازه‌ها در پس ظاهر نامتعارفشان، تاریخچه و پیشینه غیرمنتظره‌ای دارند که آنها را جذاب‌تر می‌کند. در ادامه چند نمونه از عجیب‌ترین ساختمان‌های جهان معرفی می‌شوند.

*ساختمان اداری تخم مرغی سایبرتکچر، هند

ساختمان Cybertecture به شکل تخم‌مرغ با الهام از یک کشتی ساخته شده است، بر اساس این تصور خیالی که جهان را یک کشتی خودنگه‌دار متشکل از یک اکوسیستم می‌داند که امکان وجود حیات، رشد و تکامل را فراهم می‌کند. این ساختمان شامل یک اکوسیستم پایدار است که با استفاده از هوش در معماری (با عنوان Cybertecture نامیده می‌شود) تکامل یافته است و یک رابط کاربری پویا در دنیای فیزیکی فراهم می‌کند.

تمام انرژی موردنیاز این ساختمان 13 طبقه از توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی تأمین می‌شود. این شگفتی معماری با طراحی محیطی، سیستم‌های کنترل عالی و مهندسی تکاملی، منحصربه‌فردترین ساختمان را برای شهر بمبئی ایجاد کرده است.

*ساختمان رن، چین

ساختمان رن یک ساختمان با طراحی جذاب در شانگهای است که به‌عنوان هتل، مرکز ورزشی و کنفرانس برای نمایشگاه جهانی 2010 «شهر بهتر، زندگی بهتر» طراحی شد. طراحی آن به صورت دو ساختمان ادغام‌شده در یک سازه است که ساختمان اول مراکز ورزشی و مرکز فرهنگ آب را در خود جای داده است و ساختمان دیگر یک مرکز کنفرانس بسیار مجهز و مدرن است.

این دو ساختمان در یک هتل هزار اتاقه به هم می‌رسند و کلمه چینی «مردم» را شکل می‌دهند که به یک نقطه عطف قابل‌تشخیص برای نمایشگاه جهانی در چین تبدیل شد.

*موزه ملی بال‌شکل زائد، امارات متحده عربی

این موزه که در جزیره سعدیات ابوظبی در امارات متحده عربی واقع شده است، اولین موزه در این جزیره است که تاریخ، فرهنگ و تحولات اجتماعی و اقتصادی کشور را به نمایش می‌گذارد. ساختمان موزه ملی زائد دارای پنج برج بال‌شکل است که از یک تپه مصنوعی بیرون آمده‌اند و محل برقراری گالری‌های موزه هستند.

این موزه دارای فضاهای اجرایی متفاوتی است؛ سالن بزرگ آن دارای مجموعه‌ای خاطره‌انگیز برای ارائه و فیلم است. لابی ساختمان در ترکیب با مکان‌های دیگر فضایی عالی برای اجراهای سنتی از جمله شعرخوانی، موسیقی و رقص ایجاد کرده است.

*ساختمان سبد، ایالات متحده آمریکا

ساختمان سبد که به شکل یک سبد غول‌پیکر ساخته شده است، یک سازه زیبا و یک جلوه بصری برای کسانی است که به‌دنبال تحسین مکان‌های منحصر به فرد جهان هستند. این بنا که در ایالت اوهایو آمریکا واقع شده است، یکی از سازه‌های عجیب و غریب جهان است که دفتر مرکزی شرکت سبد خرید Longaberger را در خود جای داده است.

با مرگ بنیانگذار شرکت این ساختمان خالی ماند و پس از چندین سال خالی بودن، در سال 2020 به‌عنوان یک هتل مجلل بازگشایی شد که با توجه به شکل منحصربه‌فردش، به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تبدیل شده است.

*خانه‌های زمینی، سوئیس

برخلاف خانه‌های معمولی که روی سطح زمین ساخته می‌شوند، خانه‌های زمینی سوئیس به‌شکل سوراخ‌هایی در زمین هستند که در دامنه‌های تپه‌ها ساخته شده‌اند و زمین روی ساختمان‌ها قرار گرفته است. این شگفتی معماری از زمین برای طراحی و ساخت دیوار خانه‌ها استفاده کرده است.

خانه‌های زمینی مفهوم یک معماری آگاهانه، زیست‌محیطی و مترقی را نشان می‌دهند که حداکثر فضا را با حداقل مساحت زمین در بر می‌گیرند و انرژی مورد نیاز برای گرمایش را کاهش می‌دهند. تنوع فضایی آنها می‌تواند بر یکنواختی طرح‌های رایج غلبه کند.

*خانه کج در سوپوت، لهستان

اگرچه ممکن است به نظر برسد که این ساختمان تجاری در حال ذوب شدن است یا در خود فرو می‌رود، اما از نظر معماری کاملاً سالم است. این ساختمان که در سال 2004 با الهام از تصاویر کتاب کودکان Jan Szancer ساخته شد، طراحی آن تا داخل به همین شکل نامنظم است. این ساختمان چهارهزار فوت مربعی که به‌عنوان یک مرکز خرید طراحی و اجرا شد، شامل فروشگاه، فضای اداری و رستوران است و یکی از جاذبه‌های برجسته شهر برای گردشگران و عکاسان به شمار می‌آید.

*WonderWorks در اورلاندو، فلوریدا

ساختمان WonderWorks یک پارک تفریحی ذهنی با این شعار است: «اجازه دهید قوه تخیل شما فعال شود» و این دقیقاً همان کاری است که معماران آنها هنگام ایجاد این ساختمان در اورلاندو انجام دادند. این ساختمان در مساحتی بیش از 28 هزار فوت‌مربع بیش از 100 نمایشگاه عملی و تعاملی با استفاده از پیچیده‌ترین تکنیک‌های گرافیکی و صوتی دارد که بازدیدکنندگان در هر سنی می‌توانند از تجربه حضور در آنها لذت ببرند.

ساختمان بلند سه‌طبقه پارک با طراحی کلاسیک به صورت وارونه روی یک انبار آجری متعلق به دهه 1930 ساخته شده است. طراحی ساختمان بر اساس یک داستان قدیمی است که گردبادی داخل آزمایشگاه پروفسور واندر برپا می‌شود و او را از یک جزیره دورافتاده در مثلث برمودا به اینجا فرود می‌آورد.

*هتل Seminole Hard Rock درهالیوود، ایالات متحده آمریکا

هتل Seminole Hard Rock در فلوریدا، اولین هتل به شکل گیتار در جهان است. این ساختمان 36 طبقه که در ارتفاع 137 متری از سطح زمین قرار دارد با شیشه و میلیون‌ها منبع نوری پوشانده شده است. در طول روز شیشه انعکاس روشنی در شهر ایجاد می‌کند و هنگام شب نمایش‌های نوری را به نمایش می‌گذارد که توسط 2.3 میلیون چراغ LED و لیزر تولید می‌شود. باله‌های عمودی تا خط وسط برج شبیه سیم‌های گیتار هستند و نوارهای افقی به‌عنوان فرت عمل می‌کنند.

این هتل که در سال 2019 افتتاح شد، 638 اتاق و سوئیت را به علاوه یک اسپا با مساحت 41 هزار فوت مربع، چند رستوران، یک مکان تفریحی با هفت هزار اتاق در بر می‌گیرد.

*دفتر مرکزی CSAV، شیلی

در حال حاضر CSAV قدیمی‌ترین خط کشتیرانی در آمریکای لاتین و یکی از اولین شرکت‌های تجاری عمومی شیلی است که هنوز پابرجاست. دفتر مرکزی CSAV از یک تکنیک معماری جالب به نام نماسازی استفاده کرده است که در آن یک ساختمان مدرن روی یک نمای قدیمی حفظ‌شده ساخته می‌شود.

ستون‌های سنگی این نمای کلاسیک، شکوه معماری اطراف میدان سوتومایور را نشان می‌دهد و ساختمان مرتفع مدرن با نمای شیشه‌ای آبی به آن متصل شده است. هر دو بخش سازه بخشی از مقر CSAV هستند.

*هیئت توسعه ملی شیلات، هند

ساختمان توسعه ملی شیلات در حیدرآباد یکی از ساختمان‌های به‌شکل حیوان است که مقر هیئت توسعه ملی شیلات هند است. این ساختمان آبی با شکل ماهی که در عامیانه به آن «ساختمان ماهی» گفته می‌شود از جلوه‌های زیبایی در روز و شب برخوردار است. نورافکن‌های آبی در شب بر ساختمان می‌تابد و این تصویر را ایجاد می‌کند که یک ماهی در حال شنا در شهر است.

*خانه قوری، چین

ساختمان قوری‌شکل در شهر ووشی یکی از عجیب‌ترین سازه‌های غول‌پیکر به شکل اشیا است که محل برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی در استان جیانگ‌سوی چین است. طراحی این ساختمان 10 طبقه که در سال 2014 تکمیل شد، بر اساس قوری‌های سفالی قرمز است که در قرن پانزدهم رواج داشتند. خانه قوری با 38.8 متر ارتفاع و نزدیک به 50 متر قطر با استفاده از ورق‌های آلومینیومی و لعاب و شیشه‌های رنگی ساخته شده است و قابلیت چرخش 360 درجه‌ای دارد.

*ساختمان Atomium، بلژیک

این ساختمان با الهام از اتم طراحی و برای نمایشگاه جهانی بروکسل در سال 1958 ساخته شد. این سازه که برای به تصویر کشیدن شور و شوق عصر اتم انتخاب شده است، دارای 9 گوی متصل از جنس استیل است که 6 مورد از آنها برای عموم قابل‌دسترسی هستند. این ساختمان در برگیرنده یک شاهکار مهندسی یعنی سریع‌ترین آسانسور تمام دوران با سرعت پنج متربرثانیه است و در حال حاضر این ساختمان به‌عنوان یک موزه عمل می‌کند.

*معبد استقلال، ایالات متحده آمریکا

معبد استقلال یکی از غیرمعمول‌ترین سازه‌های جهان است که با مضمون صلح طراحی و اجرا شده است. این معبد که در سال 1994 در ایالت میسوری آمریکا ساخته شد، به‌عنوان یک خانه عبادت و آموزش در این ایالت شناخته می‌شود. معماری این معبد که توسط جامعه مسیحی ساخته شده است، طرح صدف حلزونی مارپیچی را تداعی می‌کند به با یک گلدسته فولادی ضدزنگ تا ارتفاع 300 فوت بالا می‌رود.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84904