کد خبر : 84936
تاریخ : 1403/4/31
گروه خبری : استان‌ها

استاندار همدان تأکید کرد:

لزوم توجه به گل‌های شاخه‌بریده در گلخانه‌های استان

گلخانه‌ها نیازمند تعامل جدی سازمان جهاد کشاورزی و نظام مهندسی هستند

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار :

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در ستاد گلخانه‌های استان که با حضور جمعی از مسئولان در سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد، عنوان کرد: همگرایی خوبی برای ایجاد و توسعه گلخانه‌ در استان شکل گرفته و شاهد این مدعا آن است که به گلخانه‌ها توجه خاص و ویژه‌ای شده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های استفاده بهینه از آب، توجه به گلخانه بوده و البته منابع آبی ایجاب می‌کند به دنبال این موضوع باشیم.

* عمده مشکلات گلخانه‌ها مربوط به تأمین آب، برق و صدور پروانه‌ها است

استاندار همدان با این بیان که اگر بر توسعه گلخانه‌ها تأکید می‌شود منظور این نیست که زمین‌های دیم را آباد کنیم، تصریح کرد: مقصود آن است که با استفاده از منابع موجود این مهم را در دستور کار خود قرار دهید تا بهره آن به استان و البته کشور برسد.

قاسمی‌فرزاد ادامه داد: هدف ما از توجه ویژه به گلخانه‌ها علاوه‌بر اینکه بهره‌برداری از اراضی موجود با این کشت بوده، آن است که رویکرد امنیت غذایی نیز دنبال شود؛ اگر این ابتکار وجود داشته باشد، بهره‌گیری از پساب برای گلخانه‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته و محدودیت و مانعی در این راستا وجود نخواهد داشت.

وی سپس با اشاره به توجه ویژه به گل‌های شاخه‌بریده، اظهار کرد: گل‌های شاخه‌بریده نه‌تنها ارزش افزود زیادی دارند، بلکه ارزآوری خوبی هم داشته و علاوه‌بر اینکه نیاز استان را تأمین می‌کنند، می‌توان آن‌ها را به نقاط دیگر صادر نیز کرد.

استاندار همدان سپس با اشاره به رشد 230 درصدی صادرات استان در بخش گلخانه‌ها، اذعان کرد: بازهم تأکید می‌کنم بهره‌برداران ارجمند رویکرد خود را به سمت گل‌های شاخه‌بریده ببرند؛ چراکه بهره‌وری و ارزش‌افزوده آن بیشتر از سبزی و صیفی است.

قاسمی‌فرزاد به گلخانه‌های کوچک‌مقیاس نیز گریزی زد و افزود: این نوع گلخانه‌ها نه‌تنها نیاز خانواده را تأمین می‌کند، بلکه به بهره‌وری آب نیز کمک خواهند کرد.

وی سپس با ابراز قدردانی از بانک کشاورزی در بخش پرداخت تسهیلات، بیان کرد: گلخانه بخشی است که باید منابع مالی ما به آن سمت سوق پیدا کند؛ چراکه آزمون خود را پس داده است. ضمن اینکه تاکنون نیز پرداخت تسهیلات در این بخش در سطح قابل ملاحظه‌ای قرار داشته است.

استاندار همدان در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکل شهرستان نهاوند، تأکید کرد: کلیه متولیان و مسئولان ذی‌ربط به شکل ویژه به زمین 9 هکتاری علمدار توجه کنند، امنیت و مسائل این گلخانه نیز به‌طور خاص پیگیری شود؛ قطعاً فرماندار هر شهرستان باید نخستین فردی باشد که از پرونده گلخانه‌ حوزه ریاست خود مطلع می‌شود، منظور بنده اطلاع از صدور مجوز و میزان زمین‌های موجود است.

قاسمی‌فرزاد با این بیان که نباید برای تولید مانع ایجاد کنیم، متذکر شد: وظیفه ما این است که از امکانات موجود استفاده بهینه کرده و با بازدهی خوب در راستای تحقق شعار سال و حتی فراتر از آن در بخش توسعه اقتصاد و اشتغال، گام برداریم.

وی این را هم گفت که انتظار دارم سازمان جهاد کشاورزی در بخش‌های مختلف با سازمان نظام مهندسی هماهنگ بوده و از داشته‌ها و پُل‌های ارتباطی مثبت در راستای توسعه گلخانه‌ها استفاده شود. سازمان جهاد کشاورزی می‌تواند از تجارب و اندوخته‌های دوستان در این بخش استفاده کند؛ چراکه شروع یک کار از صفر هم هزینه زیادی در بر دارد و هم زمان زیادی می‌طلبد. بنابراین می‌توان از امکانات بالقوه موجود حداکثر استفاده را برد.

استاندار همدان اضافه کرد: برای صادرات نیز با مرکز توسعه صادرات تعامل کنید؛ این مرکز اطلاعات به‌روز همه کشورها، با قیمت کالاها و نیازمندی‌های آن‌ها را در اختیار دارد. بنابراین رویکرد تعاملی مثبت با همه ارکان اداری مرتبط می‌تواند در صرفه‌جویی زمان و هزینه به شما کمک کند.

قاسمی‌فرزاد با این بیان که نوع مشکلات گلخانه‌ها در همه شهرستان‌ها مشخص است، خطاب به حضار، یادآوری کرد: همه شما فرمانداران و متولیان امر در سازمان جهاد کشاورزی، مشکلات را می‌دانید که عمده آن‌ها مربوط به تأمین آب، برق و صدور پروانه‌ها است؛ بنابراین باید با رویکرد مثبت و تعاملی و همکاری همه اجزای ذی‌ربط، این مشکلات را که شناسایی شده‌اند، رفع کنید.

وی تأکید کرد: وظیفه ساختار، حاکمیت و دولت همین است که علاوه‌بر ذکر مشکل، آن‌ها را حل کند.

استاندار همدان در خاتمه سخنان خود با این بیان که شهرستان همدان، کبودراهنگ و رزن سه شهرستان نخست در بخش توسعه گلخانه‌ها هستند، گفت: بقیه شهرستان‌ها هم باید تلاش کنند خروجی ارتقا پیدا کند.

* گلخانه‌های کوچک‌مقیاس انتفاع اقتصادی ندارند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه انتظار می‌رود صدای واحدی از سازمان جهاد کشاورزی در اختیار استان قرار بگیرد، متذکر شد: درخصوص پرداخت تسهیلات، فرمانداران و مسئولان محترم از سازمان جهاد کشاورزی تقاضاهایی داشتند که باید عرض کنم سقف اعتباراتی تسهیلات مصوب استان ثابت بوده و نمی‌توان آن را تغییر داد، اما در سازمان می‌توان اولویت‌ها را تغییر داده و با بازتعریف آن‌ها، در بخش‌های مختلف میزان تسهیلات بیشتری را در بخش گلخانه‌ها صرف کرد.

سیدمجتبی حسینی سپس خاطرنشان کرد: ما در استان هم ‌محدودیت منابع آبی و هم محدودیت منابع خاکی داریم، افزایش گلخانه‌ها از حیث بهره‌وری آب و خاک و توجه ویژه به بخش تولید بوده که انتظار داریم کشت سنتی مدیریت شده و به این بخش توجه ویژه شود.

وی با تأکید بر لزوم مدیریت گلخانه‌های کوچک‌مقیاس، گفت: گلخانه‌های 300 متر مربعی اصلاً انتفاع اقتصادی ندارند و باید به این موضوع نیز در بخش صدور مجوز و پروانه توجه کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در خاتمه سخنان خود متذکر شد: سه گلخانه بزرگ‌مقیاس استان تبدیل به زخم کهنه شده‌اند که یکی از آن‌ها گلخانه 315 هکتاری کرفس است؛ خواهش ما از سازمان جهاد کشاورزی کارشناسی این مورد است تا خروجی اثرگذاری داشته باشد.

* به دنبال توسعه گلخانه‌های شهرستان همدان هستیم

فرماندار همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه توسعه گلخانه شهرستان همدان در سال 1401 سه هکتار بوده که در سال 1403 یک‌ونیم هکتار به آن اضافه شده است، ابراز کرد: در تلاش هستیم این میزان تا پایان سال جاری از مقدار فعلی نیز افزایش پیدا کند.

مسلم مخفی تصریح کرد: سطح گلخانه‌های همدان 64 هکتار با بیش از 20 بهره‌بردار بوده که صدور پروانه نیز بدون مشکل خاصی انجام شده؛ ضمن اینکه 26 مورد احداث گلخانه با دو هزار میلیارد ریال اعتبار منتظر پرداخت بانک است.

وی تأکید کرد: تسهیلات پرداختی بند الف تبصره 18، 450 میلیارد ریال بوده و با توجه به 9 مورد بازدیدی که صورت گرفته، 60 میلیارد ریال معادل 20 درصد پرونده‌های درخواستی، تسهیلات پرداخت شده است.

فرماندار همدان با این بیان که خوشبختانه بازار فروش بخش گلخانه‌ها هم بهتر شده است، سخنان خود را در این بخش به پایان برد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84936