کد خبر : 84984
تاریخ : 1403/4/31
گروه خبری : استان‌ها

در راستای اشتغال دانش‌آموختگان؛

دانشگاه صنعتی همدان و اداره تعاون تفاهم‌نامه امضا کردند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان: فرصت شغلی موجود در همدان بیش از تقاضا است

رئیس دانشگاه صنعتی همدان روز یکشنبه در نشست مشترک با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: با تلاش‌های ویژه دولت سیزدهم نرخ بیکاری در استان به زیر 10 درصد کاهش یافته است.

امیر مؤمنی با اشاره به اینکه اشتغال، رونق تولید و رفاه اجتماعی در راستای تکالیف دانشگاه‌ها است، تأکید کرد: دانشگاه‌ها برای تربیت کارآفرین دارای رسالت اجتماعی هستند.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان ادامه داد: دانشگاه‌های نسل سه و چهار وظیفه برطرف کردن نیازهای جامعه را ازلحاظ فنی و فناوری برعهده دارند.

وی یادآور شد: دانشگاه صنعتی همدان متولی آموزش تخصصی در رشته‌های فنی و مهندسی است و تکالیفی را در این زمینه پذیرفته است.

مؤمنی با اشاره به اینکه درصدد تنظیم طرح جامع کارآفرینی و به دنبال تبدیل علم به ثروت در جامعه هستیم، تصریح کرد: نگاه و سطح فناورانه را در دانشگاه صنعتی همدان ارتقا داده‌ایم.

وی با بیان اینکه این دانشگاه ارتباط با صنعت و صنایع را در استان افزایش داده است، تأکید کرد: حوزه‌های فعالیت در زمینه‌های کارورزی، کارآفرینی و کاربینی برای دانشجویان دانشگاه صنعتی همدان را فعال کرده‌ایم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان نیز گفت: فرصت شغلی موجود در فضای کسب‌وکار استان بیش از تقاضاهای موجود است.

یوسف شعبانی افزود: استان همدان بالغ‌بر 580 هزار جمعیت فعال دارد که فرصت‌های شغلی موجود، امکان پاسخگویی به تقاضاهای موجود در بازار کار را دارند.

وی ادامه داد: مشکل همدان ایجاد شغل نیست، بلکه در توزیع آن است و در این زمینه با ناترازی در فرصت‌های شغلی مواجه هستیم و کارفرمایان گله دارند که کارگر به اندازه کافی نداریم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه بسیاری از دانش‌آموختگان فرصت‌های شغلی را در حد خودشان نمی‌بینند، تأکید کرد: هم جویندگان کار برای به‌دست آوردن شغل گلایه می‌کنند و هم کارفرمایان از نبود نیروی کار شکایت دارند.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم دغدغه دانشجویان را برای فرصت‌های شغلی برطرف کنیم، در زمینه حضور آن‌ها در بازار موفق خواهیم شد.

* تسهیلات اشتغال به دانشجویان کارآفرین پرداخت می‌شود

شعبانی با اشاره به اینکه با مراکز علمی درحال عقد قرارداد هستیم، افزود: برای دانشجویانی که کارآفرین باشند، تسهیلات اشتغال ارائه می‌کنیم.

وی ایجاد زنجیره خدمات بین دستگاهای متولی را ضروری خواند و ادامه داد: تعداد تقاضای کار دانش‌آموختگان دانشگاهی دو برابر است و این بیانگر آن بوده که بیکاری در بین دانش‌آموختگان دانشگاهی بیشتر است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به اینکه مراکز علمی درحال تربیت نیروی انسانی برای جامعه هستند، یادآور شد: چرا خروجی این نیروها در بازار دیده نمی‌شود؟

وی تأکید کرد: باید نگاه عمل‌گرایانه در آموزش دانش‌آموختگان را افزایش دهیم تا بتوانیم در کاهش بیکاری آن‌ها پس از تحصیلات موفق باشیم.

شعبانی مشکل عدم ارتباط منطقی بین مراکز علمی و بازار را تاریخی خواند و گفت: این مشکل از دیرباز در کشور وجود داشته است.

وی یادآور شد: چالش عدم ارتباط درست مراکز علمی با نیازهای بازار باعث شده است که نتوانیم از نیروی انسانی متخصص استفاده بهینه ببریم.

این مرکز آموزش عالی دارای 85 هیئت علمی تمام وقت است و بیش از دو هزار دانشجو در هشت گروه آموزشی و 18 رشته کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه صنعتی همدان مشغول به تحصیل هستند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/84984