کد خبر : 85008
تاریخ : 1403/5/2
گروه خبری : استان‌ها

آیا ترامپ می‌تواند رئیس‌جمهور آمریکا شود؟

حسن سالک، کارشناس اقتصادی و پژوهشگر توسعه

ترامپ سال 2024 چه تفاوتی با ترامپ 2016 دارد؟ نگرانی جهانی از آمدن ترامپ و...

نکته نخست: نزدیک به چهار یا پنج ماه تا زمان انتخابات آمریکا باقی مانده است و تا آن زمان اتفاقات زیادی خواهد افتاد.

نکته دوم: در روزهای اخیر ترامپ ترور شد و این بیانگر آن است که قدرت اجازه بازگشت به وی را نمی‌دهد و ترامپ هم می‌داند که بازگشت وی به قدرت به‌راحتی نخواهد بود.

نکته سوم: انتخابات در آمریکا بسیار متفاوت است؛ در ایران همه افراد رأی برابر دارند، اما در آمریکا این‌طور نیست.

بخشی از آرا به‌نام الکترال است، بخشی به‌عنوان نوابغ بوده و نظرشان بسیار تأثیرگذار بوده و این نکته در نقشه‌های انتخاباتی آمریکا کاملاً مشخص است. بخش دیگری از ایالات آمریکا حالت شناور دارند یعنی در برخی انتخابات طرفدار جمهوری‌خواهان هستند و در برخی انتخابات نیز طرفدار دموکرات‌ها و جالب‌تر آنکه این‌گونه ایالات امروزه به ترامپ نزدیک‌تر هستند و ترامپ نیز معاون اول خود را از این ایالات انتخاب کرده و در این مرحله برگ برنده دست ترامپ است.

نکته چهارم: در بین اقشار مختلف در آمریکا، قشر دانشگاهی و درس‌خوانده‌ها به دموکرات‌ها رأی می‌دهند، چون اعتقاد به دموکراسی دارند و در نقطه مقابل تجار و کسبه و بیزنس‌ها و بازاری‌ها به جمهوری‌خواهان رأی می‌دهند؛ بنابراین برگ برنده دست کسی خواهد بود که بتواند این گروه‌ها و اقشار را با خود همراه کند و ترامپ توانسته رابطه خود را با این‌ها حفظ کند.

نکته پنجم: دونالد ترامپ در این دوره توانسته از بین نسل Y جوانی را به‌عنوان معاون خود انتخاب کند و این یعنی استفاده از تمام فضاها و فرصت‌ها.

نکته ششم: در این دوره از انتخابات ترامپ توانسته از یک ترور نافرجام برای خودش محبوبیت بخرد و در مقام مظلوم قرار گیرد.

نکته هفتم: دنیای 2016 میلادی با دنیای 2024 نیز بسیار متفاوت شده است و تفسیرهای متفاوتی از روی کار آمدن ترامپ دارند؛ بنابراین نگرانی‌های زیادی دارند.

اما این تمام ماجرا نیست و طی هشت سال گذشته دنیا نیز بسیار تغییر کرده است؛ در دنیای 2016 میلادی آمریکا همه‌کاره بود، اما طی هشت سال گذشته بسیاری از حوزه‌ها را از دست داده و نسبت به قبل ضعیف‌تر شده است. در حوزه اقتصادی چین رشد چشمگیری داشته و حرف اول را می‌زند و جالب آنکه این اتفاقات در سکوت انجام شده و چین کار خودش را پیش برده است.

در حوزه نظامی روسیه نیز رشد داشته و در حوزه منطقه‌ای، کشورها و اتحادیه‌های بین‌المللی هم تغییراتی ایجاد شده است.

نکته هشتم: با توضیحات نکات قبل، این پیام به ترامپ رسیده که جهان تو را نمی‌خواهد، ممکن است ترامپ در انتخابات آمریکا موفق شود، اما جهان ترامپ را نمی‌خواهد و پس می‌زند. ترامپ سال 2016 را جهان نمی‌شناخت، اما ترامپ 2024 را جهان خوب می‌شناسد؛ هرچند اقتصاددان و برنده جایزه نوبل اقتصاد پروفسور استیگلیتز در مقاله سال 2016 با عنوان «نااطمینانی ترامپی» به جهان گوشزد کرده بود که با روی کار آمدن ترامپ، شروع جنگ تجاری با چین و خیلی از مسائل دیگر پیش روی جهان است. در جمله معروفی گفته بود: «ترامپ در‌حال پرتاپ کردن نارنجک دستی به سمت اقتصاد جهان است» و تزریق بی‌ثباتی به بازارها و اقتصاد جهان را با این جملات توصیف کرده بود.

نکته نهم: بنابراین ترامپ درصورت پیروزی در انتخابات 2024 آمریکا، دو راه در پیش دارد؛ یا اینکه با تمام توان در تمامی حوزه‌های اقتصادی، نظامی، سیاسی و غیره بایستد که احتمال آن خیلی کم است و راه دیگر اینکه ترور نافرجام این پیام را به ترامپ داده که باید از این به بعد آرام‌تر رفتار کند و رفتارش مسالمت‌آمیزتر باشد و بیشتر به سمت دوستی و آشتی بین کشورها باشد! چراکه ترامپ 2024 میلادی نیز شناختش بیشتر شده و با ترامپ 2016 بسیار متفاوت خواهد بود.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/85008