کد خبر : 85056
تاریخ : 1403/5/2
گروه خبری : اقتصادی

خدمات ماندگار شهید جمهور در حوزه نفت و گاز استان ایلام

استان ایلام دارای ۱۱ درصد منابع نفت و گاز کشور است که این منابع مهم، در صورت توجه و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تکمیل و احداث صنایع بالادستی و پایین دستی نفت در بخش های مختلف پتروشیمی و پالایش می‌تواند نقش بسیار تعیین کننده در توسعه این استان و ایجاد اشتغال برای جوانان آن داشته باشد.

استان ایلام با دارا بودن ۱۴ تریلیون مترمکعبی ذخائر گاز کشور از ظرفیت و داشته‌های بسیار زیاد و بی‌نظیری به منظور رشد و جهش تولید در کشور و این استان در حوزه‌های نفت و گاز برخوردار است.

این استان دارای بیش از ۱۷ میلیارد شبکه ذخائر نفتی است و ایجاد پالایشگاه نفت در این استان، قدمی بزرگ برای توسعه ایلام به عنوان پارس غربی کشور است و به طور قطع نقش تعیین کننده‌ای نه تنها در اشتغال استان بلکه در اشتغال کشور خواهد داشت.

در طول یک هزار روز عمر دولت سیزدهم، برنامه بهره وری از منابع نفت و گاز ایلام به عنوان ریلی جدید برای تحرک و راهبری توسعه این استان مورد توجه جدی قرار گرفت و بر این مبنا، سرمایه گذاری‌ها در حوزه نفت و گاز را در قالب چندین مجتمع پالایش و پتروشیمی در دستور کار قرار گرفت.

تغییر رویکرد قرار دادن منابع نفت و گاز به عنوان ریل جدید توسعه با پیگیری جدی بهره برداری از منابع نفت و گاز و ایجاد تاسیسات و مجتمع های پالایشگاهی و پتروشیمی ایلام در همین مراحل مقدماتی کار نیز بسیاری از کارشناسان را به تغییر محتوایی و عمیق در روال توسعه این استان امیدوار کرده است.

بر همین اساس گزارش های دریافتی از اجرای طرح های مختلف اکتشاف، پالایش و فراوری منابع نفت و گاز شمال و جنوب استان ایلام موجب روشن شدن بارقه‌های امید در بین مردم این سرزمین به ویژه جوانان جویای کار است.

بر این اساس به مهم‌ترین طرح‌های نفتی و گازی استان با پیشرفت فیزیکی مناسب منتهی به راه اندازی در آینده نزدیک می‌پردازیم و البته که نگاه و توجه شهید جمهور( شهید آیت الله رئیسی) بر تکمیل طرح‌های نیمه تمام نقش قابل توجهی در راستای تحرک و پویایی این طرح‌ها برای بهره‌برداری داشته است.

شرکت پترو پالایش دهلران:

پروژه کارخانه گاز و گاز مایع ۳۱۰۰ در منطقه موسیان- چشمه خوش دهلران از توابع استان ایلام به ظرفیت ۲۴۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز تعریف شده است.

خوراک کارخانه از مخلوط گازهای به همراه نفت میادین دزفول شمالی (شامل دهلران، دانان، آذر، چشمه خوش، پایدار غرب - بنگستان، پایدار غرب اسماری) تأمین خواهد شد.

کلیه گازها اشاره شده از میادین در مناطق دهلران و چشمه خوش جمع آوری شده و با فشار افزایی از طریق خطوط لوله به کارخانه انتقال پیدا می‌کند.

شرح کار پروژه:

احداث کارخانه گاز و گاز مایع ۳۱۰۰ به ظرفیت ۲۴۰ میلیون فوت مکعب در روز.

احداث ۱۰ خط لوله انتقال خوراک و محصول به همراه هفت ایستگاه شیرآلات بین‌راهی

احداث پس اصلی برق و خط انقال برق ۲۳۰ به ۱۱ کیلو ولت از نیروگاه خصوصی(در دست احداث)

احداث پست برق و خط انتقال برق ۲۳۰ به چشمه خوش.

در طرح فعلی کارخانه NGL۳۱۰۰ با ظرفیت ۲۴۰ میلیون استاندارد فوت مکعب گاز ورودی در روز تولیدات کارخانه به شرح زیر است:

گاز شیرین به میزان ۷۷ میلیون فوت مکعب در روز جهت تزریق به میدان چشمه خوش.

تولید گوگرد به میزان ۴۰۰ تن در روز.

میعانات گازی به میزان حدود ۸۵۰ بشکه در روز جهت ارسال به واحد بهره برداری چشمه خوش.

محصول c۲+ حدود ۴۰ هزار بشکه در روز ( ۱۰۵۵ تن در سال) برای ارسال به پتروشیمی دهلران.

هدف از اجرای پروژه:

جلوگیری از سوزانده شدن گازهای همراه با نفت میادین حوزه‌های نفتی آذر، دهلران چشمه خوش، پایدار غرب (آسماری، بنگستان)، جلوگیری از آلوده شدن محیط زیست، تأمین خوراک مورد نیاز پتروشیمی دهلران و تولید ارزش افزوده، تأمین گاز مورد نیاز جهت تزریق به چاه‌های منطقه و افزایش طول عمر آنها، اشتغال زایی در منطقه

وضعیت پیشرفت پروژه:

پروژه با مبلغ ۱٫۲ میلیارد دلار سرمایه تصویب شده از محل صندوق توسعه ملی و آورده سهامدار تامین خواهد شد.

مبلغ ۴۸۰ میلیون دلار آن تا دولت سیزدهم و الباقی مبلغ ۷۲۰ میلیون دلار پس از آن سرمایه گذاری شده است.

شروع پروژه از تاریخ ابتدای مهرماه ۱۳۹۵ بوده و پیشرفت اجرایی پروژه در پایان هر سال به شرح زیر است:

تا پایان سال ۱۳۹۶ برابر با ۱۲٫۵ درصد

تا پایان سال ۱۳۹۷ برابر با ۲۷٫۹ درصد

تا پایان سال ۱۳۹۸ برابر با ۳۶ درصد

تا پایان سال ۱۳۹۹ برابر با ۴۱ درصد

تا پایان سال ۱۴۰۰ برابر با ۵۶ درصد

تا پایان سال ۱۴۰۱ برابر با ۷۲.۱ درصد

تا پایان سال ۱۴۰۲ برابر با ۸۴.۷ درصد

تا پایان خردادماه ۱۴۰۳ برابر با ۸۶.۲۰ درصد

پیشرفت فیزیکی پروژه کارخانه ان. جی.ال ۳۱۰۰ تا قبل از تشکیل دولت سیزدهم به میزان ۴۱.۵ درصد بوده است که این میزان در دولت سیزدهم با ۵۲.۵ درصد افزایش به ۹۴ درصد رسیده است.

وضعیت اشتغالزایی پروژه در منطقه:

در پایان سال ۱۳۹۶ تعداد ۶۰۰ نفر در محل ساخت پروژه مشغول به کار بوده‌اند که تا مردادماه ۱۴۰۰ به حدود ۱۰۵۰ نفر در روز رسیده و در دولت سیزدهم به بیش از سه هزار نفر روز افزایش یافت و اکنون به توجه به تکمیل بخش هایی از آن حدود ۲ هزار نفر در این این پروژه مشغول به کار هستند.

شرکت پتروشیمی ارغوان گستر ایلام:

این طرح توسط پترول با ۵۵ درصد، پتروشمی ایلام با ۴۰ درصد و سایر سهام داران با پنج درصد در ادامه روند تکمیل تولید محصولات زنجیره پتروشیمی احداث شده است.

خوراک این مجموعه پروپیلن، اتیلن و هیدروژن از واحد الفین پتروشیمی ایلام و سایر منابع است که هدف از اجرای این پروژه ایجاد ارزش افزوده، تبدیل پروپیلن به پلی پروپیلن و ایجاد ارزش افزوده، ایجاد اشتغال و تکمیل زنجیره ارزش افزوده در حوزه پتروشیمی است.

ظرفیت محصولات تولیدی این مجموعه ۱۵۰ هزار تن در سال و تولید نهایی ۱۷۰ هزار تن در سال پلی پروپیلن است

این پروژه از مردادماه ۱۳۹۶ آغاز شده و در هشت کیلومتری شمال غرب شهرستان ایلام در شهرستان چوار قرار دارد که پیشرفت این پروژه هم اکنون در حدود ۹۱ درصد است.

در دولت سیزدهم اهتمام جدی برای تکمیل این پروژه به عنوان یکی از پروژه های مهم نیمه تمام استان در دستور کار قرار گرفت و با توجه به اهمیت راه اندازی آن، در راستای تکمیل زنجیره ارزش افزوده و تکمیل زنجیره پتروشیمی در استان و به عنوان یکی از پروژه های پایین‌دست پتروشیمی با دامنه مصرف بالای محصولات تولیدی این طرح( پلی پروپیلن) مراحل خرید و انتقال ماشین آلات و تاسیسات خط تولید آن انجام شده و انتظار می‌ورد که قبل از پایان سال جاری به بهره برداری کامل برسد.

طرح نگهداشت و افزایش تولید میدان نفتی دانان

طرح نگهداشت و افزایش تولید میدان نفتی دانان در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ شروع و تا انتهای دولت دوازدهم دارای ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی و ۵۵۰ میلیارد تومان هزینه کرد بود.

در دولت سیزدهم نیز ۲۲ هزار میلیارد ریال برای این پروژه در مجموع ۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شد.

طرح نگهداشت و افزایش تولید میدان نفتی دانان (دوشنبه چهارم تیر ۱۴۰۳) با دستور "محمد مخبر" سرپرست ریاست جمهوری و جمعی از مسئولان از طریق ویدیو کنفرانس به بهره برداری رسید.

این طرح با سرمایه گذاری ۱۴۲ میلیون دلار در استان ایلام اجرا و با حفاری ۱۱ حلقه چاه، ظرفیت فرآورش نفت خام کشور روزانه ۱۱ هزار بشکه اضافه و افزایش ظرفیت تولید میدان از هشت هزار بشکه به ۱۹ هزار بشکه در روز را هدف گذاری کرده است.بهره‌برداری از این طرح موجب افزایش روزانه ۱۱ هزار بشکه نفت خام و نمک زدایی ۱۰ هزار بشکه نفت شده است.خدمات فنی ژئوفیزیکی در مساحتی حدود ۵۰۰ کیلومتر مربع، احداث یک دستگاه پکیج نمک‌زدایی با ظرفیت روزانه ۱۱ هزار بشکه و توسعه چندراهه دانان احداث جاده‌های دسترسی به چاه ها و اجرای خط لوله ۶ اینج به طول ۵۵ کیلومتر در جریان این طرح انجام شده است.با اجرای این طرح برای ۲ هزار و ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی شده است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/85056